IAA 2015: Rolls-Royce Dawn

IAA 2015: Rolls-Royce Dawn

Rolls-Royce is de laatste jaren flink aan het uitbreiden. Dat is natuurlijk voor een groot deel te danken aan de opkomende markten, zoals Zuidoost-Azië, India en Rusland. Klanten daar willen vooral groter, luxer en sneller. Na de komst van de Wraith miste eigenlijk alleen nog een ‘kleinere’ cabriolet - en misschien een SUV, maar dat terzijde. De kleine cabrio is er dus gekomen en wel in de vorm van de Rolls-Royce Dawn. Alle dakloze Bentleys en S-klassen mogen hun borst nat maken.

Hoewel Rolls-Royce stellig beweert de Dawn als op zichzelf staand model te positioneren, denkt de rest van de wereld aan een open versie van de Wraith. Als argument gebruiken de Britten dat 80 procent van de carrosserie van de Dawn verschilt met die van de Wraith. De wielbasis is echter precies hetzelfde, namelijk 3,11 meter.
Het cabriodak is natuurlijk hetgeen waar het om gaat bij deze onthulling. Het opent of sluit in 22 seconden. Dit gebeurt bij een snelheid van maximaal 50 km/h. Natuurlijk heeft de Dawn coachdeuren zoals elke moderne Rolls dat heeft.

Onder de kap gaat de enorme 6.6-liter twin-turbo V12 uit de Ghost II schuil. De motor beukt er in alle stilte 563 pk uit. Een sprint naar de 100 km/h legt de Dawn in slechts 4,9 seconden af. Voor een auto van ruim twee en halve ton is dat tamelijk rap te noemen. Al dit leuks gaat natuurlijk gepaard met een flink brandstofverbruik. De Dawn verbruikt 14,9 liter per 100 km.



IAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce Dawn

IAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce DawnIAA 2015: Rolls-Royce Dawn

IAA 2015: Rolls-Royce Dawn

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag