IAA 2015: Brabus C 63 600

  • Jaap
  • 16-09-2015 11:00
  • 531
  • 0

IAA 2015: Brabus C 63 600

Iedereen die een beetje liefde heeft voor snel Germaans metaal zal inmiddels wel bekend zijn met Mercedes-AMG's 4.0 twinturbo V8 blok. De motor debuteerde vorig jaar in de AMG-GT en is inmiddels ook al te vinden in andere modellen zoals de C63 AMG en, zij het met wat minder vermogen, in de machtige Mercedes G500 4x4². Ongetwijfeld zullen in de toekomst nog vele modellen aan dit lijstje toegevoegd worden. De voorlopig sterkste variant die de fabriekspoorten van Mercedes-AMG verlaat heeft 510 pk, doch oplettende lezers weten al dat het blok min of meer bestaat uit twee 'aan elkaar geplakte' twee liter viercilinders van het type dat de verschillende kleine AMG's inmiddels voorziet van een indrukwekkende 381 pk. Op basis daarvan is de algemene consensus onder 'de kenners' dat er nog veel meer uit de achtpitter te peuren is dan die laffe 510 pk. Ook de jongens van Brabus uit Bottrop zijn die mening toegedaan en halen nu negentig extra paardjes onder de kap vandaan door middel van een nieuwe chip om het totaal op 600 te brengen.

Los van de extra power kan je natuurlijk ook weer voor de gebruikelijke aanpassingen aan het exterieur en interieur terecht bij Brabus. We zien aan de buitenkant onder andere de nodige spoilers en skirts uit carbon en een variant van Brabus' Monoblock velgen. Ook zijn alle Mercedes sterren omgeruild voor Brabus-B's, hoewel je als klant uiteraard ook kan kiezen om de originele logo's te houden. Aan de achterkant ontwaren we een andere uitlaat en een hippe diffuser. We zijn vooral benieuwd hoe de uitlaat de motor laat klinken, want het geluid van het standaard exemplaar zorgt vooral bij stationair toerental voor verdeeldheid en heftige discussies in de doorgaans gemoedelijke autogespot whatsapp groep. Misschien kan Brabus de gemoederen sussen door die moddervette AMG V8 sound te ontlokken aan de motor.

Wat ze in ieder geval wel kunnen in Bottrop is je interieur geheel naar klantenwens aanpassen met allerlei verschillende kleuren fijn leder en alcantara inclusief sublieme stiksels en patronen. Het kost een beetje maar dan heb je ook wat. Tenzij je een slechte smaak hebt, want dan bouwen ze het ook voor je maar vinden mensen met een goede smaak het toch niks. Bij twijfel over combinaties kunt u ons mailen voor advies, dan zeggen wij wel dat turquoise stoelwangen met gele zitvlakken weliswaar leuk zijn als idee, maar in het echt nooit echt werken.

IAA 2015: Brabus C 63 600IAA 2015: Brabus C 63 600IAA 2015: Brabus C 63 600IAA 2015: Brabus C 63 600IAA 2015: Brabus C 63 600IAA 2015: Brabus C 63 600

Reacties op dit artikel