IAA 2011: Audi S6 Sedan

IAA 2011: Audi S6 Sedan

Een beetje saai en zakelijk maar wel met prestaties op een hoger niveau dan je bij menig autofabrikant vindt. Audi legt met de nieuwe S6, die in Frankfurt staat, de lat erg hoog voor zakelijke sportsedans. Een nieuwe V8 twin-turbo die ook in de S8 te vinden is zorgt ervoor dat de nieuwe S6 zowel op het circuit als op de openbare weg zijn mannetje staat. Met 420 pk en 550 Nm aan koppel hoef je je nooit zorgen te maken over een tekort aan vermogen.

Net als de S8 is Audi "helaas" aan het downsizen in de topklasse. Maar met een V8 hoef je je niet echt te schamen. De V8 presteert zelfs beter dan de oude V10 én laat een beter verbruik noteren, want tegenwoordig draait alles om uitstoot en verbruik. Uiteindelijk zul je toch een verbruik van één op vijf halen wanneer het gaspedaal naar beneden wordt gedrukt. In slechts 4,8 seconden kan de S6 naar de 100 km/u. Net als bij de S8 heeft de wagen nieuwe techniek die een viertal cilinders kan uitschakelen wanneer deze nauwelijks inspanning leveren. Maar het mooiste is het geluid van de V8 als je gas geeft. Een speciaal uitlaatsysteem moet ervoor zorgen dat er precies voldoende geluid in het interieur komt. De S6 blijft een zakensedan en zal daardoor soms een tikkeltje saai zijn. Dat geldt eigenlijk ook voor het exterieur. De S6 is namelijk een prima auto om dagelijks te gebruiken en mee op de zaak te komen. Slechts kleine details zullen aan je collega's verraden dat je Audi een stuk sneller is dan normaal. Denk aan extra chromen onderdelen, aluminium spiegelkappen, vier uitlaatpijpen en sportieve velgen. Echt geweld moeten wij nog even op wachten, want de RS6 zal een stuk indrukwekkender worden dan de S6. Maar toch is het een niet te versmaden sedan waarin we graag een keer achter het stuur stappen.

IAA 2011: Audi S6 Sedan
IAA 2011: Audi S6 SedanIAA 2011: Audi S6 SedanIAA 2011: Audi S6 SedanIAA 2011: Audi S6 Sedan
IAA 2011: Audi S6 Sedan

Reacties op dit artikel