Hypercars door de jaren heen.

  • Sander
  • 09-08-2007 08:53
  • 5973
  • 0

Hypercars door de jaren heen.

Het woord Hypercar is ontstaan toen fabrikanten een nog snellere supercar wilden bouwen, dit zou het beste van het beste zijn en zou daarom Hypercar heten. Er zijn al vele Hypercars gebouwd en zeker de afgelopen decennia zijn er veel nieuwe Hypercars bijgekomen. Er zijn veel verschillende meningen over welke auto de eerste Hypercar was, daarvoor moeten we terug gaan naar de jaren 80.

De supercar was al een tijdje populair met bekende auto's zoals de Lamborghini Countach,Ferrari 365 en de Porsche 911, maar als zoveel dingen in de jaren 80 wilden mensen gekker en nog extremer. Porsche kwam als eerste met een antwoord met de Porsche 959 die in 1986 uitkwam, dit race monster kon als eerste auto ter wereld onder de 4 seconden naar de 100 en had een topsnelheid van 197 mph.



Ferrari kwam gelijk met een antwoord toen ze met de Ferrari F40 kwamen, Dit model was uitgebracht om het 40 jarig bestaan van Ferrari te vieren. De Ferrari F40 was een revolutionaire auto, het was 1 van de eerste auto's die als een "road racer" beschouwt konden worden, een raceauto voor op de weg. Met zijn 1 laags verf waarmee je het carbon nog kon zien, de touwtjes als deurhendels en geen luxe. Dit zou een geliefde Hypercar worden en ook 1 van de bekendste allertijden, niet alleen door zijn prachtige looks maar ook door zijn ongelofelijke wegligging.



Maar in de jaren 90 begonnen meer en meer fabrikanten mee te doen met de Hypercar hype
Bugatti kwam met de EB110, Jaguar met de XJ220, Lamborghini kwam met een opvolger van de al gekke Countach, de Diablo. Deze modellen hebben allemaal aparte karakters, de Diablo was opvallend en overduidelijk aanwezig, daarentegen was de XJ220 een stuk volwassener en meer op snelheid gericht dan op looks, Daarom is de XJ220 een auto die je óf lelijk vindt óf prachtig. Maar al deze auto's werden totaal van de kaart geveegd door de McLaren F1, de McLaren was gemaakt met 1 doel: een raceauto voor op de weg maken. Alles is hierop gericht, van de BMW krachtbron tot de gouden folie voor verkoeling en dit alles om de auto zo licht en zo snel mogelijk te maken.



Een leuk feitje over de F1 is dat het de F1 is genoemd, omdat het volgens de mensen bij McLaren 40 keer beter was dan de Ferrari F40. De McLaren F1 was meer dan 10 jaar de snelste auto, totdat de Koenigsegg een hogere topsnelheid klokte en daarna de Veyron, maar de F1 had ook 350 pk minder dan de Veyron.

Ferrari kwam na de McLaren met een antwoord met de F50. Dit was niet meer de zo leeg en zo licht mogelijke compromisloze Hypercar als de F40. De F50 is nooit zo toonaangevend geweest als de F40 en dat is jammer, want het is wel een prachtige auto.



In de jaren 90 werd duidelijk dat de Hypercar een groot succes was en dat ging zo door na de millenniumwisseling. Namen zoals Porsche, Ferrari, McLaren en Bugatti kwamen weer met nieuwe modellen, ook kwamen er wat nieuwe namen bij zoals Pagani en Ascari. En dat vind ik het mooie aan Hypercars, iedere autofanaat heeft een persoonlijke favoriet, de één is een Ferrari fan en de ander vindt een Porsche mooier of beter.



Maar de laatste tijd is een grote bedreiging gekomen voor de Hypercar en nee ik heb het niet over de milieubewust zijnde mens, het is de celebrity. Celebrities doen er soms alles aan om zoveel mogelijk op te vallen en door een opvallende auto te kopen val je dus meer op en helaas kunnen zelfs Hypercars daar niet aan ontkomen. Roze Veyron's en bling-bling SLR's zijn helemaal in. Duizenden euro's aan onderzoek voor een betere aerodynamica en lichtere velgen worden met een vingerknipje aan gort geslagen.



Danny (Danlemans)
Team DDR

Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag