Hollands weer, Britse kracht: een dag op stap met een AMV8!

Hollands weer, Britse kracht: een dag op stap met een AMV8!

“Hè verdorie, miezerig donker weer”, is het eerste wat ik denk als ik aan het begin van de ochtend naar buiten kijk. En ik hoopte vandaag nog wel wat mooie plaatjes te kunnen schieten! Vandaag ga ik namelijk voor het eerst naar Circuit Zandvoort. En de 135 kilometer lange tocht van Zwolle naar het circuit mag ik dan ook nog eens in een Aston Martin AMV8 meemaken! Toch een hele fijne gedachte, zelfs als je op een troosteloze dinsdagochtend wakker wordt.

Naar de middag toe klaart het weer gelukkig op en zorg ik ervoor dat ik al de benodigdheden meeneem en niks vergeet. Eigenlijk hoef ik niet eens zo veel mee te nemen, als belangrijkste mijn camera met polarisatiefilter, opgeladen batterijen en een paar broodjes voor de middag. Ik heb afgesproken met de eigenaar bij zijn huis en na een kop melk gedronken te hebben was het rond de middag maar eens tijd om die kant op te gaan. Schuurdeur open en daar staat die dan te blinken! Gelijk gaat er een krinkeltje door mijn maag, want ja, dit is toch emotie, snelheid en een bloedje echte sportwagen!

De auto wordt gestart, met als gevolg een heerlijke roffel die je het potentieel van deze Engelse zakenman in sport-outfit goed kenbaar maakt. Ik neem plaats in de mooie beige leren sportstoelen en mag na bijna een jaar eindelijk weer genieten van het uitzicht; bamboe middenconsole, leren stoelen en zijpanelen, aluminium accenten, suède dakbekleding en dan natuurlijk die schitterende meters achter het stuur!

Nou, op richting Zandvoort! Onderweg wat kleine buitjes, maar in de verte blinkt de blauwe lucht. De auto gedraagt zich- en klinkt netjes onder de 4000 toeren per minuut. Eigenlijk gevaarlijk netjes, want voor je het weet schiet de snelheidsmeter naar snelheden die in Nederland op z’n zachts gezegd niet toelaatbaar zijn. Ga je boven de 4000 toeren rijden, dan wordt het pas echt feest! Het orkest krijgt dan de volle doorstroming en wat je hoort is een V8 die in staat is tot grote dingen! Heerlijk hoe het rustige gebrom ineens omslaat naar een geluid die je een adrenalinekick geeft van hier tot, ùhhhh, Zandvoort zeg maar.

Na een voorspoedige reis komen we aan bij Circuit Zandvoort. Nog nooit eerder ben ik er geweest, maar dat het hier om een echt circuit gaat, dat mag heel duidelijk zijn. De diep gorgelende en hoog schreeuwende geluiden zijn in ieder geval niet van de rondfladderende meeuwen. Auto geparkeerd en op naar de paddock, want we komen hier voor een familiebezoek. We komen hier voor de auto’s van Rhesus Racing die aan het test rijden zijn. Dat test rijden doen ze met twee Aston Martin AMV8’s. Allebei in het maagdelijk wit (wat overigens bijzonder goed staat) en met uiterlijke en innerlijke kenmerken die meteen duidelijk maken dat het hier niet om standaard Aston Martins gaat. Samen met deze Aston Martins rijden er die dag ook nog twee BMW M3 CSL‘s, een Saker, verschillende Formule-wagens, een Chevrolet Corvette C6, Ford Mustang GT (beide in hetzelfde wit) en Renault Clio’s (verre van standaard) rondt. Een afwisselende mix van auto’s, zeer leuk om naar te kijken en naar te luisteren!




De Aston Martins zullen gaan strijden in de GT4-klasse (ik hoop dat ik het goed vertel, ik heb meer verstand van de auto’s zelf, dan waarvoor ze uiteindelijk gebruikt gaan worden) en vandaag worden er dus testritten mee gemaakt. Gekeken wordt natuurlijk naar de rondetijden, maar ook naar de mate van onderstuur/overstuur, hoe de bochten door de coureurs worden genomen en hoe de auto zich over het algemeen gedraagt op het vlakke asfalt. De rest van de auto’s worden ook uitvoerig getest, dus het is een bont geheel van auto’s, open paddocks, druk overleggende raceteam-leiders, klokkende en registrerende raceteam-medewerkers, automonteurs en opzwepende geluidsgolven. In combinatie met het lekkere weer is het prima vertoeven op de baan.




Na anderhalf uur er geweest te zijn en alles in ons (en op de camera) opgenomen te hebben besluiten we om de grijs-blauwe Aston Martin zelf maar eens even mooi op de foto te zetten. Er wordt een mooi leeg plekje aan de rand van de baan gekozen en de camera met polarisatiefilter doet prima zijn werk. De blauwe lucht komt er lekker uit en de auto laat zich er knap op zetten.




Na de korte photoshoot is het tijd om circuit Zandvoort weer te verlaten. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant: ik heb nog 135 kilometer in een Aston Martin te gaan! Het cliché gaat weer op: elk nadeel heb z’n voordeel. Na een tankbeurt de hort weer op en ja, die 4000 toeren grens blijft een prachtig iets!



Onderweg komen we ook nog langs Nunspeet en besluiten we nog even een kijkje te nemen bij Prins Exclusivo. Naast Alfa Romeo’s herbergt deze autodealer ook heel wat exclusieve merken zoals Bentley, Ferrari, Maserati en Aston Martin. Nadat we zijn uitgekeken en tot de conclusie zijn gekomen dat de kleur op onze Aston Martin toch veruit de mooiste (en de zeldzaamste?) is, gaan we nu toch echt terug naar Zwolle. De 4000 toeren worden nog even bereikt (jammie, jammie) en na een veilige aankomst en afscheidsdrankje is de dag helemaal compleet.

Reacties op dit artikel