Hoe gaat het met de Koenigsegg Regera?

  • Ruud
  • 18-03-2020 15:48
  • 966
  • 1

Hoe gaat het met de Koenigsegg Regera?

We schrijven 2015 als Koenigsegg met een gloednieuw model op de autosalon van Genève komt. De Regera, gelimiteerd op 80 stuks en een gecombineerd vermogen van 1.500 pk en 2.000 Nm aan koppel. We zijn inmiddels vijf jaar verder. Hoe gaat het met de Regera?

Dat is een mooi vraagteken dat we gedeeltelijk kunnen opvullen. De Regera werd gepresenteerd als nieuw model en had allerlei nieuwe gadgets zoals we die van Koenigsegg mochten verwachten. Zo werd het Direct Drive systeem geïntroduceerd. Daardoor kent de auto geen haperingen meer door versnellingen die verzet moeten worden en is de acceleratie naar de 400 km/u in twintig seconden voltooid! Overigens wil de toepassing van Direct Drive niet zeggen dat er geen flippers meer achter het stuur zitten. Dat is namelijk nog wel het geval. De linker flipper kun je indrukken om te zorgen dat de auto beter zijn energie gaat terugwinnen. De rechterflipper zorgt voor activatie van het 'hydraulic coupling'. Dit is een techniek die er voor zorgt dat een motor toch hoger in de toeren kan klimmen en meer power kan leveren. Daarnaast zorgt deze techniek er ook voor dat de motor kan 'terugschakelen' en toch een stukje beleving kan geven aan de bestuurder.

Een andere leuke gadget is het systeem dat Koenigsegg autoskin noemt. De Regera is namelijk de eerste auto die volledig gerobotiseerd is. Alle onderdelen die open en dicht kunnen op de auto kunnen door middel van een knop geopend en gesloten worden. Een primeur in de autowereld! Op deze manier weet Koenigsegg toch altijd weer zijn genialiteit te benadrukken.

Het eerste exemplaar dat gespot werd is in handen van Koenigsegg testrijder Adrian Sutil. Deze werd pas begin januari 2019 gespot. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en zijn er pas twee andere exemplaren gespot! Dat zet het aantal op drie stuks van de 80 exemplaren die er gemaakt gaan worden. We weten in ieder geval van het bestaan van een aantal andere exemplaren af maar hopen dat Koenigsegg die beoogde tachtig exemplaren wel gaat halen. Het zou met het oog op de techniek die er in is gestopt zonde zijn als dat niet het geval zou zijn.

Hoe gaat het met de Koenigsegg Regera?

Reacties op dit artikel