Hij was prachtig die Lotus Elise Spyder

  • Bart
  • 07-02-2008 09:31
  • 2047
  • 5

Hij was prachtig die Lotus Elise Spyder

Van de Lotus Elise is er alweer een tijdje een Spider variant in de showrooms te vinden. Maar wat nou als je die Cabrio wat agressiever maakt. En dan bedoel ik niet dat je er zelf een koopt, maar dat je zelf aan de slag gaat met het maken van je eigen Elise Spider. Dit geniale plan van Neil Ratnavira was eerst een tijdje een droom. Maar al gauw kwam die droom op papier te staan. En al na 8 maanden was zijn droomauto klaar. De Lotus Elise Spyder 1 was geboren. Ik praat inderdaad in de verleden tijd, want het is niet goed afgelopen met deze eigen creatie.

De donorauto was een gewone Lotus Elise uit 2005. Het kenmerkende neusje en de carrosserie is, op een paar kleine dingen na, helemaal hetzelfde gebleven . Neil wou dat hij als een kart door de bochten ging, maar het moest wel een fris ogende auto worden. Eén die uniek zou zijn, en waar tuners jaloers op zouden zijn. Als je het mij vraagt is dat heel erg goed gelukt. Brian Eyerman hielp bij het bouwen van de Spyder 1. Samen hebben ze meer dan 600 uur in de garage doorgebracht totdat hij uiteindelijk af was. Tijdens de bouw hadden ze ook al flink wat sponsors binnen gehaald. Ze hebben het een tijdje stil gehouden, maar ze vonden dat het toch wel hoogtijd werd dat het publiek hun creatie zou zien. Dat hebben ze vorig jaar gedaan op de Lotus Owners Gathering (LOG27) in Aspen Colorado. Eerst stribbelde Neil een beetje tegen, zo vertelt Brian. Hij vroeg een keer: “Are you going to trailer the car to Colorado” dan antwoorde hij altijd: “And miss out on 1700 miles of driving… Why the hell would I want to do that?”. Ik geef hem ook groot gelijk, want waarom zou je naar die club gaan, als je jezelf helemaal kunt uitleven op het circuit met 214 pk achter je kont. Het blok wat erin was gelepeld is de bekende 1.8 VVTL-i vier cilinder die afkomstig is uit de schappen van Toyota. Alleen hier was een Eaton MP62 supercharger opgeschroefd die het vermogen flink laat stijgen. Van nul naar honderd duurde niet langer dan 3.8 seconde. Even nog een keer “3.8 seconde”, dat is net zo snel als de Lamborghini Gallardo Superleggera. Dat komt ook doordat het gewicht is gezakt van 895 kilogram naar 755 kilogram.

Hij was prachtig die Lotus Elise SpyderHij was prachtig die Lotus Elise SpyderHij was prachtig die Lotus Elise SpyderHij was prachtig die Lotus Elise SpyderHij was prachtig die Lotus Elise Spyder

Nu komt het slechte nieuws, want op 8 januari dit jaar werd de auto aan flarden gereden door een of andere bestuurder die even niet het hoofd op de weg hield. Erg zonde, dan heb je zo’n prachtig ontworpen wagentje, en dan rijdt iemand hem helemaal aan gort. Helaas hebben we geen foto's van de crash. Maar wees niet getreurd want het zal niet lang gaan duren voordat Brian en Neil weer een nieuwe speciale auto gaan bouwen.

Hij was prachtig die Lotus Elise Spyder

Reacties op dit artikel