Het Spartaanse merk van Josep en Albert

Het Spartaanse merk van Josep en Albert

En wat voor een merk. We hebben het over A.D Tramontana. Misschien dat je er al wel eens een glimp van hebt opgevangen. Maar over het algemeen is er nog niet veel over bekend. Dat is ook niet zo gek, want het merk bestaat nog helemaal niet zo lang. De auto die ze maken kun je zien als een soort Ariel Atom, maar dan in een nog agressiever jasje.

Laten we beginnen met het topmodel dat 7.36 pk bij 22.000 tpm tot zijn beschikking heeft, en met een koppel van 3.6 Nm bij 9000 tpm mag je al helemaal niet klagen. Dan komt de prijs. Hij is van jou voor maar €4000 plus de belastingen. Daarbij komt dan ook nog het verschepen van het racemonster. Het is misschien wel de lichtste auto op het moment, 10.6 kilogram weegt het karretje. Natuurlijk heb ik het niet over het echte werk. Want dit is slechts een op afstand bestuurbaar wagentje wat ze hebben in merchandise winkels. Voor het echte werk ben je wel wat meer kwijt. Voor de prijs zul je toch echt eventjes moeten informeren bij het Spaanse merk, dat gevestigd is in het zonnige Costa Brava.

Het Spartaanse merk van Josep en Albert

Laten we dan nu maar overschakelen naar het echte werk, want Tramontana heeft wel wat meer in petto dan alleen maar afstandbestuurbare autootjes bouwen. Tramontana heeft een prachtig model geschapen met de naam, heel verrassend, Tramontana. Het is een ontwerp waar veiligheid, aërodynamica en precisie voorop staan. Dat hebben ze ook heel erg goed gedaan. Het is de overtreffende trap van de Ariel Atom, die ook al verschrikkelijk rap is. Bij dat racekanonnetje maken ze gebruik van een Civic blok van 220 pk of 300 pk. De Spanjaarden vonden dit niet dik genoeg, dus ze hebben er een groter blok in gelepeld. Achter je ligt een V12 te borrelen, met daarbij ook nog eens twee turbo’s. De turbo’s produceren een druk van 1.3 bar. Daarmee komen de pk’s uit op 550 (404 kW). De Spaanse paarden komen tot leven bij 5000 tpm. Als dat niet genoeg is, is er altijd nog een overtreffende trap beschikbaar. Deze beschikt over 720 pk (529 kW) wat vrijkomt bij 5750 tpm, en dat is veel voor een wagentje van 1250 kilogram. Mede door dit gewicht heeft hij een pk/gewichtsverhouding van 1.7 kilogram per pk. Neem daarbij dan ook nog eens het koppel van 920 Nm en de pret kan niet op. De 550 pk versie beschikt over 20 Nm minder. Dat zijn natuurlijk verschrikkelijk leuke getalletjes. Maar laat ze maar eens allemaal tegelijk los op de achterwielen. Door verschillende technieken toe te passen en achter 335/30 bandjes om de velgen heen te leggen, gaat hij toch nog wel in 3.7 seconden naar de honderd. Dit geldt voor beide versies. Hij blijft doorgaan tot boven de 350 km/u. Dit komt mede door de sequentiële zesversnellingsbak waarmee je de twaalf zuigers bedient. Daarom is het misschien wel makkelijk om een helm op te zetten als je zo hard gaat rijden. Want als je dit niet op doet, vliegt je tong meteen achterin je keel. En laten ze die helm nou net in de merchandise winkel hebben. Je mag hem meenemen voor maar €620.

Het Spartaanse merk van Josep en AlbertHet Spartaanse merk van Josep en AlbertHet Spartaanse merk van Josep en AlbertHet Spartaanse merk van Josep en Albert

Van een afstandje lijkt hij zo licht te zijn als een Caterham. Maar dat valt in werkelijkheid toch wel een beetje tegen. Zoals hierboven is genoemd weegt hij 1250 kilogram. Toch is hij helemaal uit koolstofvezel opgebouwd. Zelf de 20’’ velgen zijn van dit lichtgewicht materiaal gemaakt. Net zoals bij de Formule 1, heeft hij een monocoque cockpit. Bij het ontwerp stond veiligheid bovenaan het lijstje, dus hij is niet zo maar even snel getekend. Vandaar dat hij 8 verschillende absorptie punten heeft waarmee hij uitzonderlijk veilig is. Zelfs de FIA stemt mee in dit oordeel. Het ontwerp moest ook functioneel zijn, daarom heeft hij gewoon een kofferruimte. Niet zo’n heel grote, maar het kent toch een inhoud van 55 liter. Je kunt er bijvoorbeeld je helm in kwijt.

Het Spartaanse merk van Josep en Albert

De afmetingen lijken klein, maar toch heeft hij een totale lengte van bijna vijf meter. Daarbij is hij ook nog eens "twee meter en een beetje" breed. De hoogte is laag gehouden en komt uit op één meter en dertig centimeter. Maar dat is natuurlijk weer goed voor de luchtweerstand.

In het interieur is het simpel gehouden, puur om het gewicht laag te houden. Voor de zetels zijn er verschillende opties leverbaar. Optie A is voor twee passagiers. Maar deze optie is ook weer onderverdeeld in twee opties. De eerste optie is afgesteld op comfort. Je krijgt hierbij dus twee zetels met een degelijke kuipvorm. De tweede optie is afgesteld voor de racerij. Je krijgt hierbij twee kuipstoelen, die je muurvast op je plek houden. Optie B is echter maar voor één persoon. Er is daarbij ook maar een mogelijkheid. Gewoon heel simpel, één kuipstoel.

Het Spartaanse merk van Josep en AlbertHet Spartaanse merk van Josep en AlbertHet Spartaanse merk van Josep en AlbertHet Spartaanse merk van Josep en Albert

Er zijn ook verschillende opties leverbaar. De carbon en magnesium velgen van 20” zijn een optie. Net zoals de Pzero Corsa banden. Ook de achterspoiler is een optie. Verder kun je verstelbare stoelen en pedalen bestellen. Het stuurwiel kan ook tegen een klein meerprijsje worden versteld. Verder kun je naar wens ook de hoogte van je Spartaanse wagen bepalen. Dan heb je natuurlijk nog de styling opties. Ze hebben verschillende kleuren leer. Wat je niet zou verwachten in een sportwagen van dit kaliber is dat er allerlei mogelijkheden zijn wat audio betreft. Je kunt er zelfs een DVD stereo, Bluetooth en GPS op bestellen. Maar wees verstandig, laat die audio achterwege en geniet van het veel mooiere motorgeluid.

De oprichters van het merk Josep Rubau En Albert Foncillas zetten met hun Tramontana een heel nieuw kanon op de markt. Het mooie is, ze houden het nog exclusief ook door er maar 12 per jaar te bouwen. Kortom, een prachtige auto met een prachtige techniek en verschrikkelijk snel. Een prachtig ontwerp…

Reacties op dit artikel