Het polarisatiefilter

  • Alain
  • 02-07-2007 08:44
  • 6625
  • 1

Het polarisatiefilter

Zoals velen van jullie hebben gelezen heeft forumlid MrMister zijn home-made polfilter al uitvoerig beschreven. Alain heeft voor jullie een uitleg geschreven over het polarisatiefilter en de werking er van. Nieuwsgierig geworden? Kijk gauw verder!

Wat is een polarisatiefilter nou eigenlijk?

Polfilter is een afkorting voor polarisatiefilter, die afkorting zal ik in de rest van het stuk gebruiken. Een polfilter is een stuk glas wat je op je lens kunt draaien. Je schroeft hem er als het ware op, doordat er aan de binnenkant van de lens schroefdraad opzit. Het filter bestaat uit twee delen, eentje boven en een onder. Het onderste deel draai je op de lens, dit stuk is ook wat smaller zodat 'ie er precies inpast. Het bovenste stuk kun je afzonderlijk nog eens draaien, zo krijg je meer effect. Daarover straks meer.

Het onderstuk boven:



Het bovenstuk boven:

Past er ook een polfilter op mijn camera?

Polfilters (en andere filters) zijn bedoeld voor camera's waarvan de lens niet inschuift, en spiegelreflex-camera's. Vooral dus de grotere camera's. Als je denkt dat er een polfilter op jouw camera past, kijk dan even of er een schroefdraad aan de binnenkant van de lens zit. Anders is er vaak nog een opzetstuk te koop, zodat er toch nog een filter op gaat.

Het effect

Polfilters zijn vooral bedoeld om spiegelingen weg te halen. Bijvoorbeeld in de ruiten van een auto, maar ook op de lak zelf.
Als je een auto fotografeerd onder een boom, krijg je veel verschillen in licht en donker op de lak. Want een boom laat op de ene plaats meer licht door dan op de andere. Dit kun je voor een groot deel wegwerken door een polfilter te gebruiken. Ook krijgt de lak van een auto een veel mooie effect over zich heen. En bij sommige kleuren, vooral rood, wordt de verzadiging van de kleur sterker. Dit wilt zeggen dat de kleur een heel stuk roder wordt dan hij al is.

Hier een voorbeeld:


(foto: DB Crew)

De ruiten van een auto kun je ook ontspiegelen. Als je een foto van een auto neemt zonder filter, zijn de ruiten vaak er licht en kun je er niet goed doorheen kijken. Vaak is het mooier om de ruit ontspiegeld te hebben. Een polfilter kan spiegelingen als deze goed wegwerken. Het lichte deel (of de hele ruit, afhankelijk van de lichtinval op de ruit) wordt dan ontspiegeld en donkerder.

Hier is wel een polarisatiefilter gebruikt, maar niet goed:


(foto: Autogespot-crew)

Hier is het polarisatiefilter wel goed gebruikt:


(foto: Wessel)

Er zijn ook nog twee andere effecten; een blauw/groen/oranje/paarse gloed in de koplampen en stipjes in de achter- en zijruit.
Deze twee effecten komt niet altijd en bij elke auto voor, en niet iedereen vindt ze mooi. De kleurrijke gloed in de koplampen komt vooral voor bij auto's met "ovale" koplampen. Denk hierbij aan de koplampen van de huidige Aston Martin's en de Ferrari 360.

Hier twee voorbeelden van de kleurrijke gloed in de koplampen:


(foto: DB Crew)


(foto: DB Crew)

En hier een voorbeeld van de bolletjes in de ruit:


(foto: Cédric)


(foto: Wessel)

En bij strakblauwe luchten wil dit nog wel eens gebeuren. Prachtig, nietwaar?


(foto: DB Crew)

Er hangt helaas ook een nadeel aan het polfilter. Hij verdonkert de boel behoorlijk, waardoor je dus langere sluitertijden moet gebruiken. Overdag met veel licht is dit natuurlijk geen probleem, maar met weinig licht krijg je dus bewogen foto's. Zie bij de volgende twee foto's het verschil in sluitertijd:

Foto zonder polfilter:



Foto met polfilter:

Het polfilter goed gebruiken

Eigenlijk is dit het belangrijkste onderdeel van dit stuk. Een polfilter is erg simpel te gebruiken. Als je de polfilter goed hebt bevestigd, kun je aan het bovenste stuk draaien. Je kunt het effect zegmaar over de auto laten glijden, tot je het gewenste resultaat hebt. En dan is het gewoon een kwestie van klikken..

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, of er nu in ieder geval meer vanaf weten. Tips en opmerkingen zijn altijd welkom.

Alain

Reageer!

Reacties op dit artikel