Het ombouwen van een auto; de Exigster

Het ombouwen van een auto; de Exigster

Extra paardenkrachten, een sportievere look of minder gewicht. Er zijn diverse manieren om je auto om te bouwen. De één doet dat subtiel, de ander stouwt zijn auto vol met de lelijkste rotzooi en weer een ander maakt er voor de volle honderd procent een waar racemonster van.

En een racemonster, dat is het geworden. We hebben het over de Opel Speedster die je al eens voorbij hebt zien komen. De wagen, grootendeels ontworpen door de heren van Lotus, was al niet geheel standaard toen we er over schreven maar nu is het helemaal een feest. Als we even de modificaties gaan doorlopen zien we onder meer geventileerde remschijven, een carbon airbox, Janspeed uitlaat, nitron schokbrekers en vierpuntsgordels. Ook aan de buitenkant is er weinig van een standaard Speedster te bekennen; Lotus dealer van der Kooi uit Amsterdam heeft namelijk de achterruit vervangen door een rooster dat schuin over de motor loopt. Motorisch komen er in de toekomst heel wat paarden bij dankzij een compressor. Er is tevens een grote luchtinlaat op het dak gezet en de kleur is veranderd. Van rood naar... wit! Wit met zwarte accenten om precies te zijn. Zo vinden we naast de zwarte velgen en zwarte zijspiegels ook mooie zwarte luchtinlaten aan de zijkant die normaal gesproken alleen bij de Speedster Turbo aanwezig zijn. De zwarte grill met een VXR-logo maakt het helemaal af. VXR is een Brits bedrijf waar je je Speedster nog leuker kan maken, de overzeese variant van Opel OPC. De auto's in de klasse van de Speedster (Speedster, Elise, Exige, Donkervoort) zijn heerlijke auto's om te tunen, motorisch en optisch. Er zijn dan ook buiten Nederland heel wat exemplaren te vinden. Maar je kan altijd zeggen dat je een one-of-a-kind-auto hebt, iets dat niet opgaat voor auto's als de Enzo of Murciélago!

We gaan even terug naar de Speedster uit het begin van dit artikel. Begin augustus werd deze bolide na een lange tijd van reparaties, verfspuiten en ombouwen onthuld bij van der Kooi. Onder het genot van een glas champagne werden in de veelzijdige showroom van deze garage met Lotussen door de decennia heen de modificaties toegelicht door het personeel. Enkele dagen later reed de Speedster alweer vrolijk over het circuit van Zandvoort tijdens de Maarten Memorial en kort daarop volgde er een photoshoot met deze auto.

Het ombouwen van een auto; goedkoop is het niet nee. Maar feit blijft dat je met deze Speedster als voorbeeld een keurige sportwagen hebt die qua prestaties in de buurt van de Lotus Exige komt, maar dat voor de helft van het geld! Het enige echte nadeel is het wachten. Want weken zonder je vertrouwde bommetje kunnen lang duren, ook als je weet dat hij in goede handen is.







Reageer!

Reacties op dit artikel