We gaan terug naar het jaar 1997. In dat jaar liet Mercedes-Benz tijdens de Tokyo Motor Show een opvallende conceptcar zien. Het ging om de Mercedes-Benz Maybach. Het is voor het eerst sinds de jaren '40 dat de naam Maybach weer genoemd werd in de autowereld. Deze conceptcar is het begin van de wedergeboorte van het merk Maybach. Zestien jaar later is het helaas alweer over met de meest luxe en high-tech limousine van de afgelopen tien jaar. Wat maakte het merk Maybach eigenlijk zo bijzonder en geliefd onder de kleine klantenkring? Om daar achter te komen werd contact gelegd met Maybach-dealer ASV. In deze uitgebreide reportage lezen jullie meer over de geschiedenis van Maybach, de teloorgang van het merk en de ervaring om met een auto als de Maybach te rijden en gereden te worden, waarbij vooral dat laatste je erg lang bij zal blijven.
Sinds de start van Autogespot hebben wij eigenlijk nooit stilgestaan bij het merk Maybach, ondanks dat Maybach sinds 2002 op de markt is. Door de jaren heen zijn de modellen doorontwikkeld, vernieuwd en verbeterd. In 2008 kwam Maybach op plek nummer één in de Luxury Brand Status Index, vòòr Rolls-Royce en Bentley. Dit is een instituut wat zich bezig houdt met alles met betrekking op de markt van luxe. Het product Maybach is vanaf het begin een bijzondere auto geweest. In tegenstelling tot andere merken is het alleen heel moeilijk om bij Maybach daadwerkelijk dat punt te noemen wat een Maybach zo extreem uniek maakt.
Terug naar het begin
De naam Maybach staat bekend als één van 's werelds meest elegante en exclusieve merknamen. Het verhaal van Maybach gaat terug naar het begin van de vorige eeuw. De eerste Maybach, die in 1919 door Karl Maybach gebouwd werd, was eigenlijk een Mercedes. Hij werd gebouwd op het chassis van een Mercedes die Maybach wist te krijgen via het leger. Dit was eigenlijk best vreemd, juist omdat de eerste Mercedes op papier weer een Maybach was. In 1901 werd namelijk een auto gemaakt met een voorin geplaatste alumium motor. Deze was dan weer ontworpen door niemand anders door de vader van Karl Maybach, Wilhelm. In die tijd was hij hoofdingenieur voor Daimler-Motoren-Gesellschaft. Het verhaal van Maybach begint daadwerkelijk in april 1907. Vader Wilhelm verliet DMG en vormde met zijn zoon Karl een team om verder te werken aan eigen design.
Tijdens deze fase werd contact gelegd met Graf Ferdinand von Zeppelin. Hij was de pionier op het gebied van luchtvaarttransport, de zeppelin. De familie Maybach overtuigde de pionier dat de motoren die door vader en zoon ontwikkeld waren perfect zijn voor de luchtschepen. Deze motoren stonden toentertijd nog in de kinderschoenen. De overtuigingskracht leidde tot de oprichting van "Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH" in Bissingen, in de omgeving van Stuttgart, in 1909. Karl Maybach werd technisch directeur van het bedrijf. Een jaar later, in mei 1910, werd de eerste zeppelin met een Maybach-motor in gebruik genomen. Het duurde niet lang voordat Maybach zich ging focussen op waar wij het merk van kennen, de auto's. Dit kwam doordat de jaren na de Eerste Wereldoorlog er een verbod kwam op de productie van motoren voor vliegtuigen en luchtschepen in Duitsland. Door dit verbod besloot het bedrijf Maybach zich te gaan richten op automotoren. Dit als een alternatieve samenwerking in economische zin en als uitdaging op het gebied van techniek en design.
De DS 8 Zeppelin
In 1930 was het pas dat Maybach uitgroeide tot één van de meest onderscheidende en geraffineerde automerken ter wereld. In de autoindustrie stond Maybach synoniem voor perfectie en precisie. De auto die het merk allure gaf was de Maybach DS 8 Zeppelin. Een enorme luxe limousine van 5,5 meter lang en een enorme V12 in het vooronder. Maybach bouwde de DS 8 Zeppelin vanuit dezelfde kernwaarden zoals de huidige modellen gefabriceerd worden. Het draaide om pakkende styling en precisie welke gecombineerd werden met een aantal baanbrekende noviteiten. In januari 1930 werd de DS 8 Zeppelin omschreven als een imposante, krachtige en majestueuze limousine die niet overdrijft met de luxe die de auto te bieden heeft. De DS 8 Zeppelin was verkrijgbaar als een saloon, sports cabriolet en een open-top touring car. Ieder model was optisch net wat anders maar kwam altijd met een ruim interieur met prachtige afwerking.
De huidige klandizie van Maybach bestaat voornamelijk uit zeer rijke zakenmensen en succesvolle popsterren. Vooral in de wereld van rap en hiphop is Maybach een statussymbool. Vroeger was het niet veel anders, alleen lieten koningen, politici en keizers zich in de auto's verplaatsen. Beroemde mensen die een Maybach bezaten waren bokskampioen Max Schmeling en tenor Enrico Caruso. Een ander illuster rijtje wordt gevormd door de keizer van Ethiopië, Koning Paul van Griekenland en zelfs Prins Bernard en Prinses Juliana. Namen die tegenwoordig nog steeds bekend zijn, zijn Werner von Siemens en Robert Bosch, prominente kapitalisten waarvan het merk nog steeds bestaat.
Goedkoop is een Maybach nooit, dat was vroeger niet veel anders. Volgens statistieken werden in Duitsland in 1930 56.039 auto's geregistreerd. Hiervan waren er slechts 66 een Maybach. Van de legendarische DS 8 Zeppelin werden 183 auto's verkocht, wereldwijd. De productie van Maybachs ging door tot 1940. In de Tweede Wereldoorlog is Maybach zich gaan richten op het produceren van motoren voor middelgrote en grote tanks van het Duitse leger. In totaal schijnen er sinds de start van de productie in 1930 tot het einde daarvan in 1940 zo'n 1800 Maybachs te zijn gemaakt. Hiervan bestaan er niet meer dan 152 wereldwijd vandaag de dag nog. Na afloop van de Tweede Wereldoorlog, in 1945, verdween Maybach compleet van de markt. Dit was omdat ze het maken van luxewagens niet opnieuw oppakten. Het enige wat het merk nog deed was enig reparatiewerk, waarna het bedrijf in 1960 werd overgenomen door Daimler-Benz.
Wedergeboorte van Maybach
Het is het jaar 1997 wanneer in Tokyo een bijzondere conceptauto staat, de Mercedes-Benz Maybach. Voor het eerst in tientallen jaren nemen journalisten en de ultrarijken het woord Maybach weer in de mond. De conceptauto is een herinnering aan Wilhem Maybach. Minstens zo belangrijk is dat het laat zien in hoeverre Mercedes-Benz de klant wil verwennen met luxe. De lengte van de auto bedraagt 5,77 meter en dat zit tussen de Maybach 57 en 62 in. De wielbasis van de Mercedes-Benz Maybach is een 40 centimeter grotere wielbasis dan dat van een Mercedes-Benz S-Klasse. De Maybach is als de ultieme chauffeursauto ontworpen in het Japanse designcenter van Daimler-Benz. Voor het ontwerp zijn de designers op zoek gegaan naar de perfecte balans van traditie en innovatie.
In het interieur is een prachtige luxe omgeving te zien met hoogwaardige materialen in combinatie met een high-tech uitrusting. Zoals gewoonlijk waren de highlights van het model niet alleen voor de show. Veel van de noviteiten kwamen terug in productiemodellen. Zo de V12-motor met cilinderuitschakeling sindsdien terug te zien in de S-klasse, de LED-techniek in de Mercedes-Benz SLR McLaren en het elektronisch transparante dak in latere modellen. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de vele noviteiten van de concept. De conceptcar leidde uiteindelijk tot een daadwerkelijk productiemodel dat vijf jaar later geïntroduceerd werd.
De modellen van Maybach
Iets minder dan tien jaar terug was het feest in Frankfurt. Eindelijk stonden hier na jaren van afwezigheid twee Maybachs. Het topmodel en spirituele opvolger van de legendarische Zeppelin is de Maybach 62, een model met een lengte van 6,16 meter een een wielbasis van 3,83 meter. Alles in een Maybach is gericht op het comfort van de inzittenden achterin, de Maybach is immers een limousine. Achterin is zoveel beenruimte te vinden dat je er makkelijk met drie man kunt staan en zijn standaard twee flatscreens te vinden. Andere standaard opties zijn een koelkastje, TV receiver, DVD speler en comfortabele fauteuils die uit een luxe loungezaal lijken te komen. Een stuk 'kleiner' is de Maybach 57 met zijn lengte van 5,72 meter. In deze kleinere variant zijn de meeste opties uit de 62 ook te vinden, het enige wat je inlevert is beenruimte. Doordat de Maybach onder Mercedes-Benz valt is een grote hoeveelheid techniek voorhanden voor de auto. Het gaat hier om techniek van de S-Klasse, alleen dan van een hoger niveau. Zo is het onderstel top-of-the-bill, een comtabelere limousine vind je simpelweg niet. Het hart van de 57 en 62 is een V12 Biturbo die is doorontwikkeld. Het blok meet 5,5 liter en heeft een vermogen van 550 pk en 900 Nm aan koppel. Dit koppel is al beschikbaar vanaf 2300 toeren per minuut.
Drie jaar later, in 2005, toonde Maybach op de beurs in Genève twee sportievere modellen van de limousine, de S-modellen. Zowel de 57 als 62 werden leverbaar in een sportievere trim, al staat de S niet voor Sport maar Spezial. Hierover lezen jullie later meer aangezien wij zelf met een 57 S op pad zijn geweest. Uiteindelijk volgde voor alle modellen in 2010 een facelift. Tot de introductie van de nieuwe S-Klasse zal deze Maybach leverbaar blijven. Daarna valt het doek voor het merk.
Sinds de start van Maybach waren de modellen nooit echt succesvol te noemen. Dat was de afgelopen maanden steeds vaker in de media te lezen. Toch zijn er twee modellen die wel degelijk voor verbazing hebben gezorgd. Dit zijn modellen die het merk Maybach misschien wel meer had moeten hebben. Het gaat hier om de Maybach Zeppelin en de 62S Landaulet. De 62S Landaulet is een uitdagende limousine zoals de afgelopen jaren eigenlijk bijna niet getoond is. Met de klassieke cabrioletconstructie wordt verwezen naar de vroegere Landauletmodellen. Het gaat hier om een open constructie voor alleen de passagiers achterin. Deze klassieke setting maakt de Maybach 62S Landaulet tot een unieke maar vooral decadente verschijning. Een 62S Landaulet is een romantische auto, hiermee laat je je naar de opera brengen in de zomer terwijl je in de open lucht geniet van een fles champagne samen met je partner. De 62S Landaulet is op en top luxe. Het model is gebaseerd op de Maybach 62 S, de meest krachtige en luxe Maybach. Met een prijs van 900.000 euro exclusief belastingen en slechts twintig exemplaren die gemaakt zijn is het de duurste en exclusiefste Maybach ooit.
Maybach werd beroemd met de Zeppelin-modellen in de jaren dertig. In 2009 was het voor Maybach meer een poging de verkopen een boost te geven. Nog luxer, krachtiger en duurder dan de standaard Maybachs waren de Zeppelin-edities. Met slechts 100 exemplaren wist je als eigenaar zeker onderscheidend te zijn. De V12 is opgekrikt tot 640 pk en 1000 Nm aan koppel, nog eens 38 pk meer. Het uiterlijk is klassiek met de gebruikte kleuren Rocky-Mountains-lichtbruin en Taigazwart. Verder heeft het model vernieuwde zijspiegels en nieuw ontworpen twintig inch velgen. Het exterieur is voorzien van een paar Maybach Zeppelin logo's. Binnenin zijn de stoelen voorzien van een diamantpatroon en een California-bruine kleur. Nieuw in de Zeppelin is een geurmodule die door Givaudan is ontwikkeld. Deze verspreidt in het interieur een zachte parfumlucht.
Wat is dan eigenlijk de reden dat de Maybach nooit echt een succes is geworden? Zijn ze niet mooi genoeg? Een Maybach is eigenlijk geen lelijke auto, vooral een mooi en smaakvol samengesteld model kan zelfs best mooi zijn. Het is vooral de moordende concurrentie die ervoor heeft gezorgd dat de doelstellingen qua verkoop nooit gehaald werden. Dat is te zien bij Rolls-Royce die met de Phantom wel succes heeft. Mensen die zo'n auto zoeken willen meer hebben dan alleen een interieur wat subliem is. Wie honderdduizenden euro's uitgeeft mag misschien meer verwachten van het exterieur. Een Maybach is te zakelijk gelijnd en zou wat meer emotie en flair moeten hebben. Gezien het feit dat Maybach onderdeel is van Mercedes-Benz is het echter logisch dat ze voor deze zakelijke en behouden vormgeving gekozen hebben.
Veel klanten kozen voor een standaard samenstelling in donkere kleuren. Toch zijn er duizenden mogelijkheden met een Maybach. Iedere Maybach wordt samengesteld in een Maybach-studio, ook wel het Centre of Excellence genoemd. Hier doorloop je als klant het volledige proces van het samenstellen van je eigen Maybach. Standaard zijn er zeventien kleuren beschikbaar, maar eigenlijk kun je kiezen wat je wilt, als er maar betaald wordt. Datzelfde geldt voor het interieur. Deze wordt volledig met de hand gemaakt. Er kan gekozen worden voor een carbonfiber inleg, maar hout komt vaker voor. Hout is in een luxe auto de meest ultieme aankleding die er is. In een Maybach met houtinleg zit een drielaagse houtlaag met een totale lengte van maar liefst 5,63 meter. Dat is niet het enige hout natuurlijk, alles in het interieur is hout of leer. Voordat het hout klaar is voor plaatsing doorloopt het een traject van twintig sessies waarbij het hout 63 lagen krijgt. Het is dus een extreem intensief proces. Mocht hout of carbonfiber niet je favoriete keuze zijn, via het Centre of Excellence is in principe alles mogelijk. Denk aan het gebruik van goud of hout van een boom uit je eigen tuin. "The sky is the limit" wordt vaak gezegd over de mogelijkheden om een Maybach samen te stellen.
Een rijdend kantoor
De bijzondere ervaring om met een Maybach op pad te gaan begint eigenlijk pas wanneer je de deuren openzwaait. Doordat de auto een zakelijke uitstraling heeft wordt je er niet zo snel warm van als dat je dat wordt van een Ferrari of een Porsche. Toch heeft de Maybach wel degelijk iets wat je aandacht trekt. Vooral de afmetingen zijn enorm. Onze Maybach voor een dag is een 57 S, beschikbaar gesteld door Maybach-dealer ASV. Deze Maybach heeft een krachtige V12-motor die door Mercedes-Benz AMG verder is ontwikkeld. Niet 550 pk maar 612 pk heeft deze limousine. Daarnaast is er een enorm koppel van 1000 Nm voorhanden, altijd beschikbaar tussen 2.000 en 4.000 toeren per minuut. Het komt er op neer dat banden roken kan met de Maybach, maar de auto is daar natuurlijk niet voor gemaakt. De cijfers van de 57 S zijn behoorlijk knap, slechts vijf seconden zijn er nodig om de 100 km/u te bereiken en de 2660 kilo zware slee kan een topsnelheid halen van 275 km/u. Het S-model heeft niet alleen een meer krachtige motor, het onderstel is ook aangepast. Er zijn wijzigingen toegepast op de voor- en achteras. Dit zorgt voor vijftien procent minder rol in bochten. In combinatie met het vijftien millimeter verlaagde onderstel is de 57 S een stuk sportiever dan de 57. Je levert er wel comfort voor in, al vroegen we ons af of in hoeverre dat te merken is.
Rijdend met de auto vallen de afmetingen direct op. Je hebt de hele breedte van de rijbaan nodig en krappe bochten moet je anders nemen dan met normale auto's. Achter het stuur zit je verrassend hoog in de heerlijke zetels die ook voorin eerder fauteuils te noemen zijn. Het dashboard voorin is netjes maar inmiddels een beetje achterhaald. Veel auto's hebben tegenwoordig één centraal scherm en een minimaal aantal kloppen. In de Maybach is voor iedere functie haast wel een knopje te vinden. Onoverzichtelijk is het echter niet.
Vanaf ASV in Veghel zijn we onderweg naar Kasteel Maurick in Vught. Op de snelweg valt pas op hoe stil en comfortabel de auto is. De perceptie van snelheid vervaagt totaal. Bij 120 km/u heb je het gevoel dat je maar 60 km/u rijdt. In Nederland ben je beperkt op de snelwegen, maar in Duitsland moet een Maybach een fenomenale reisauto zijn door de totale rust. Een mooi detail is het Maybach Manufaktur-logo op de grill, waar je altijd zicht op hebt. Hierdoor besef je toch dat je met iets heel specials op pad bent. Het meeste genieten van het rijden van een Maybach doe je op de snelweg of op mooie verlaten wegen met lange bochten. De manier van voortzetting van de auto is haast magisch te noemen. Werkelijk alle hobbeltjes worden weggefilterd waardoor je na uren rijden nooit vermoeid zult zijn.
Bij het kasteel raken wij aan de praat met een aantal zakenmannen die voor een congres hier zijn. Veel heren weten wat een Maybach is en tonen interesse maar snappen de auto eigenlijk ook niet echt. Dan is het moment dat je de achterdeuren van de limousine open doet. De deuren kunnen 90 graden open, waardoor de instap vergemakkelijkt wordt. Deze 57 Spezial heeft een interieur wat lekker modern is, met carbonfiber inleg. Een smaakvolle combinatie die misschien zelfs beter is dan een lichtkleurige houtinleg. Bij een zicht op het interieur worden uitspraken als '"waanzinnig" en "fantastisch" gedaan. Voorin is de Maybach al fraai, maar achterin is het pas echt een luxe leefomgeving. De twee zetels zijn op alle manieren verstelbaar en hebben zowel een massage-, koel- als verwarmfunctie. Op de twee flatscreens kun je DVD's kijken, maar ook het laatste nieuws bekijken via de TV-functie. Voor privacy zorgen gordijnen die je volledig afsluiten van de buitenwereld. Achterin is sowieso de plek waar je moet zitten in een Maybach. Wij zijn dan ook van mening dat het achtercompartiment van de Maybach de essentie is waarvoor de auto is ontwikkeld. Meer toeters en bellen zijn niet te vinden bij de Rolls-Royce Phantom of de Bentley Mulsanne. Werkelijk alles in de auto is gericht op de passagiers. Simpele details als de sfeerverlichting, een kilometerteller in het dak en de prachtige carbonfiber tafeltjes onderstrepen de essentie van een Maybach.
Wat is dan precies de kracht van Maybach? Discretie is zijn kracht. Een intiem en zakelijk interieur wat je de rust geeft die de klanten zoeken. De klanten kopen een Maybach omdat ze tussen de drukke momenten door zoekende zijn naar rust. In onze ogen is daarvoor maar één allerbeste Maybach te koop, de 62. Met de extra ruimte voor de passagiers is er geen betere en luxere limousine te koop. Wat erbij hoort is het optionele tussenschot en het speciale panoramadak. Een Maybach is op zijn best met een zwarte exterieurkleur en een stijlvol wit interieur. Denk aan het interieur van de eerste Maybach Landaulet die werd getoond. Mensen die een Maybach kopen hebben alles al. Meerdere huizen, auto's en genoeg geld. Waarom zou je dan een 57 kopen en geen 62. De 62 kwam op de markt als het paradepaardje van de luxe automobielen, maar werd eerder het jongetje wat zich misschien een beetje schaamde voor zijn talent. Het is buitengewoon lastig om dan een merk populair te maken. Varianten als de Zeppelin, 125 Editie en opvallende kleurencombinaties waren pogingen het merk wat meer power te geven. Toch begon in 2009 het gerommel al bij Maybach. De verkoopcijfers daalden terwijl concurrenten als Rolls-Royce en Bentley een stuk makkelijker de auto's aan de man wisten te brengen. Economische problemen als de kredietcrisis hebben vast ook invloed gehad op de verkopen van de extreem dure Maybach. Christoph Stuermer van IHS Global Insight Inc gaf in 2009 al aan dat Maybach breder moest gaan denken dan het deed om succesvol te worden. Uiteindelijk leidde het tot niets en Daimler CEO Dieter Zetsche besloot eind 2011 om aan het eind van 2012 de stekker uit het merk Maybach te trekken. Volgend jaar zal de Maybach vervangen worden door meer luxe varianten van de S-Klasse. Een extra lange versie en een Pullman-variant moeten het wegvallen van de Maybach opvangen, al zal de S-Klasse nooit de naam krijgen die Maybach heeft gehad.
Zal de Maybach een gemis worden in de autowereld? Ja en nee. Nee, omdat veel mensen, journalisten of potentiële klanten nooit een idee zullen krijgen wat het is om een Maybach te bezitten. Wat je nooit hebt meegemaakt zul je ook nooit blijven missen. Maybach zal voor diegenen die ooit een Maybach hadden, hebben of eens gereden hebben echter een plek in hun hart veroverd hebben. Want het moment dat de deur voor je gesloten wordt, je de champagnefles ontkurkt, de gordijnen sluiten en de auto zich in beweging zet, is tijdloos.
Met dank aan ASV Veghel Mercedes-Benz
Foto's door: Adam van Noort
Video door: Christian Kalse