Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

  • Joep
  • 30-04-2024 13:00
  • 332
  • 0

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Aan het begin van het jaar voorspelden we in een driedelige serie welke modellen dit jaar zouden gaan debuteren op Autogespot. Daarvan zijn er al een hoop gespot en er is veel nieuws gepresenteerd in het eerste kwartaal van dit jaar. Een overzicht!

In dit tweede en laatste deel kijken we voornamelijk naar de Duitse merken, maar er is ook bij Nissan wat te melden. Laten we maar beginnen bij Audi. Dat merk presenteerde na uitstel eindelijk de nieuwe elektrische Q6 E-Tron. Daar hebben we toch veel spyspots van gezien. Verder gaan we maar weer eens afscheid nemen, twee keer zelfs. We namen letterlijk afscheid van de R8, want de laatste is nu echt gebouwd. Eigenlijk zou de productie eind 2023 al gestaakt worden, maar toch waren er ineens een hoop mensen die er nog een wilden hebben en dus werd de productie iets verlengd. Nu is het echt klaar. Daarnaast gaan we afscheid nemen van de RS6 zoals we die kennen.

Sinds de C5 is de RS6 een ongekend snelle gezinsauto met dikke verbrandingsmotoren geweest. Audi presenteerde de RS6 GT, want dit is de laatste RS6 met verbrandingsmotor. Toch is dit afscheid minder treurig dan je zou denken, om twee redenen. De eerste is dat er gewoon weer een RS6 komt, alleen die volgende is elektrisch. De tweede is dat de namenstrategie van Audi gaat veranderen. Dat houdt in dat de modellen met verbrandingsmotoren een oneven getal krijgen en de elektrische modellen een even getal. De nieuwe A4 gaat dus A5 heten en de auto die echt A4 gaat heten in de toekomst is een volledig nieuw elektrisch model dat niets met de oude te maken heeft. Dit geldt ook voor de A6, dus de volgende generatie gaat A7 heten en onder de naam A6 komt een volledig nieuw elektrisch model. Van dat volledig nieuwe elektrische model komt dus ook een RS6. Sowieso als Limousine, misschien ook wel als Avant. Van die nieuwe A7 komt ook gewoon een RS en die behoudt zeer waarschijnlijk zijn V8 al dan niet in combinatie met elektrokracht. Verwacht dus een RS7 Avant over een paar jaar en misschien ook wel weer een Sportback of Limousine. Met de RS6 GT neemt Audi dus afscheid van het begrip RS6 in het huidige tijdperk. Die auto is gelimiteerd op 660 stuks en kost bijna 300.000 euro in Nederland. Hij is geïnspireerd op de Audi 90 IMSA GTO. Technisch is die gebaseerd op de RS6 Performance. Het vermogen veranderde niet dus je hebt een 630 pk sterke 4.0 V8 biturbo onder de kap. Onderhuids werd er wel het een en ander aangepakt. Het onderstel werd verbeterd voor betere prestaties en er werd veel koolstofvezel gebruikt om hem lichter te maken dan de RS6 Performance. Daardoor is ie sneller dan die Performance, want het 0-100 sprintje doe je in 3,3 seconden en de top ligt bij 305 km/h. De livery is optioneel, maar natuurlijk wel uniek. Hij is nog niet gespot, maar dat zal ongetwijfeld dit jaar nog gebeuren!

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)
Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Er komt zeer binnenkort nog veel meer nieuws bij Audi, want de A3 is net gefacelift. We wachten dus op het moment dat de gefacelifte RS3 gepresenteerd wordt. Precies hetzelfde geldt voor de RSQ8. De (RS) E-Tron GT krijgt binnenkort een facelift en Audi heeft al wat geteased. De onthulling zal wel snel volgen, want zijn broertje Porsche Taycan is ook recent gefacelift. De enige echte primeur valt ook bij de RS E-Tron GT te melden, want de gelimiteerde Ice Race Edition werd voor het eerst gespot in Warschau. Sindsdien is er nog een in Wenen gespot.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Bij BMW is er wat meer nieuws te melden. Het grootste nieuws is de nieuwe 5-Serie Touring. Daar komt op termijn ook een M5 van. Jawel, hij keert na bijna twintig jaar terug! Verder werd de 4-Serie gefacelift en dus ook de spotwaardige M4. De M4 werd uiterlijk aangepakt, want we zien nieuwe koplampen, achterlichten en bumpers. Verder kreeg het interieur het nieuwe verbonden scherm voor het multimediasysteem. De M4 (480 pk) en M4 Competition (510 pk) hebben evenveel vermogen als voorheen, maar de M4 Competition xDrive gaat van 510 naar 530 pk uit de biturbo zes-in-lijn. De Coupé Competition knalt in 3,5 seconden naar de honderd en haalt door tot 290 km/h als je genoeg centen op tafel legt. De cabrio doet hetzelfde trucje in 3,7 seconden en heeft een top van 280 km/h. De Competition werd zowel open als dicht al gespot, de non-Competition nog niet. De Coupé hebben we al drie keer gezien. Het eerste particuliere exemplaar zagen we in Boedapest, daarna zagen we hem ook nog in Antwerpen en München. De Cabrio hebben we alleen in Krakau gezien.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Het belangrijkste nieuws bij BMW dit jaar moet nog komen. Denk aan de M2 CS, gefacelifte M3, nieuwe M5 en nieuwe X3 en X4. Dan hebben we natuurlijk nog Alpina. Sinds de overname door BMW in 2022 (Ja het was onafhankelijk) is Alpina aan het afschalen qua modellen. Er komt namelijk langzaam maar zeker een eind aan de verbrandingsmotoren bij het merk. Alpina gaat namelijk een hoop dingen anders doen in de toekomst. Wat dat precies is is nog niet zo duidelijk, maar dat elektrificatie een rol gaat spelen lijkt logisch. Na de productiestop van de B7 in 2022 kwam er een einde aan tientallen jaren van Alpina 7-series. Nu gebeurt hetzelfde met de B5 en 5-serie. Een jaar geleden werd de tot 250 stuks gelimiteerde B5 GT gepresenteerd. Hij was er ook als Touring, maar wat de verdeling qua carrosserie in aantallen precies is weten we niet. Het is nu begin 2024 en de laatste exemplaren van de B5 GT zijn wel zo'n beetje gebouwd. De sedan zagen we vorig jaar al voor het eerst, nu zijn er nog twee exemplaren bij gekomen in Milaan en Filderstadt. De Touring debuteerde deze maand vanuit Breukelen. Dat exemplaar staat op Duits kenteken, dus we wachten nog op Nederlandse exemplaren. Er zouden vijf B5 GT's naar Nederland komen. De B5 GT Touring loopt qua spots hard, want hij heeft de sedan nu al ingehaald. Er werden ook nog exemplaren geüpload vanuit Baden-Baden, Leipzig en Berlijn. Nieuws is er bij Alpina nog niet, maar omdat de BMW 4-serie ook als Gran Coupé gefacelift is zal het niet heel lang meer duren voordat we de eerste spots van de gefacelifte B4 en D4 S Gran Coupé gaan zien.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Bij Mercedes is zoals altijd wel veel te melden. Zowel qua nieuws als qua eerste spots. Een leuk nieuwtje om mee te beginnen is de A45S Limited Edition. Flink veel stickers en logo's en een bizar prijskaartje van 140.000 euro zonder enige andere aanpassingen. Hij is tussen april en 31 december te bestellen. Iets later maakte Mercedes bekend dat de A-klasse langer in productie zal blijven. Nu gaat hij niet in 2025 eruit, maar in 2026. De spotwaardige A45S zullen we dus iets meer gaan zien dan met de oude plannen.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Ander dik AMG-nieuws is de nieuwe E53 Hybrid. Niet spotwaardig, maar wel de eerste AMG van de nieuwe E-klasse. Een drie liter zes-in-lijn in combinatie met elektrokracht levert maar liefst 585 pk. Dat is al meer dan de vorige E63! Hij is er ook als Estate. Nu nog veel geduld hebben tot de E63 komt. En de aandrijflijn is nog een groot raadsel. Als Mercedes naar de liefhebbers en eigen verkoopcijfers luistert kiest het niet voor de viercilinder plug-in hopelijk....

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Bij de Mercedes-AMG GT kwamen er twee nieuwe versies bij, nummer een is de GT43 met twee liter viercilinder en 421 pk. Net als in de A45S en SL43 bijvoorbeeld. Even later kwam het nieuwe topmodel, de GT63S E-Performance. Met 816 pk aan V8 en elektrokracht. Het koppel is pas echt bizar, 1420 Nm! Die V8 is nog altijd de bekende vier liter. Het is de snelst sprintende Mercedes ooit met 2,8 naar de honderd. De topsnelheid ligt op 320 km/h en als je elektrisch rijdt kun je 13 kilometer ver komen. Er stonden al prototypes zonder camouflage op de site, maar sinds de onthulling is ie nog niet gespot. Uiterlijke veranderingen zijn eigenlijk alleen de laadklep aan de achterkant en de logo's.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Aan de top van het Mercedes-gamma werden twee facelifts doorgevoerd, op de G-klasse en de EQS. Alle G-klasses op benzine en diesel zijn voortaan een mild hybride. Hierdoor is de G63 net weer sneller op de sprint dus doet ie het bekende 0-100 sprintje nu in 4,3 seconden. De gefacelifte G63 hebben we tot nu toe alleen gecamoufleerd gezien dus we wachten nog op de eerste echte auto's. Een maand na de gefacelifte G-klasse op benzine of diesel presenteerde het een elektrische G, de G580. Deze heeft maar liefst 587 pk en heeft in elk wiel een elektromotor. Zo kan die rondjes draaien zoals een tank. Met de 113 kWh grote accu kom je zo'n 470 km. Hij ziet er niet alleen uit als een echte tank, zoveel weegt hij ook: 3085 kg.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Er komt nog veel meer nieuws aan, maar dit artikel focust juist op welk nieuws we dit kwartaal hebben gehad. Primeurs waren er ook een hoop. Verrassing: de C63S E-Performance zien we nog steeds heel weinig. De gefacelifte A45S beginnen we nu veel te zien en de veel zeldzamere A45 werd eindelijk voor het eerst gespot. Bij de CLA wachten we daar nog op. De non-S hebben we nog niet en de S zien we nog niet heel veel. De vernieuwde GLA45S hebben we nog altijd niet gezien terwijl die er toch echt al een tijd is. Duidelijk een impopulair model, want ook het origineel zien we niet zo heel vaak.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

De GT63S 4-Door Coupé werd vorig jaar voor de tweede keer gefacelift en dit keer grondiger. Dat zie je vooral aan de grille. De GT63S en GT63S E-Performance zien we al geregeld en de E-Performance ook al een paar keer in Nederland. De GT63 hebben we alleen nog als prototype. Daar zal vast snel verandering in komen. De GT63 Coupé (tweedeurs) debuteerde vanuit Wenen en sindsdien zien we hem veel. Er staat een exemplaar op Nederlands kenteken op de site, de demo van Mercedes zelf.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

De GLC63S E-Performance beginnen we langzaam te zien en het lijkt een stukje vlotter te gaan als bij zijn lage broertje. Ook ergens wel logisch, want een SUV is toch meer een snelle alleskunner dan een hardcore sportsedan/station. We hebben van de gewone en de coupé ook de dubbele ster van de Edition 1 gezien.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Voordat de G63 gefacelift werd kwam er een limited edition: de Grand Edition. Die zagen we dit jaar voor het eerst en sindsdien wordt ie redelijk vaak gespot.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Bij Mercedes-Maybach werd de eerste EQS680 SUV eindelijk gespot. Dit is een gigantische elektrische SUV, de hoge tegenhanger van de EQS maar dan van Maybach. De EQS zelf is er namelijk niet als Maybach. Na lang wachten wordt het aantal modellen van Mercedes-Maybach dat voorbij komt op de site opgevoerd naar drie stuks naast de S- en GLS-klasse. De betreffende EQS680 SUV was gelijk een speciale versie: de Night Series. Nu dat hij op de Nederlandse prijslijst staat zullen er snel meer spots volgen. Deze werd gespot in Greenwhich, Connecticut, Amerika.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Ontzettend veel nieuws bij Porsche en al die nieuwe modellen wachten meestal nog op hun eerste spots. Het grootste nieuws moet echter nog komen en dat is de gefacelifte 911 inclusief de 911 Turbo S E-Hybrid. Laten we beginnen met het goedkoopste model, de Macan. Na elf jaar werd die eindelijk volledig vernieuwd. Hij is volledig elektrisch en topper Turbo heeft 639 pk en een actieradius van 591 km. 0-100 doe je in 3,3 seconden en de top ligt op 260 km/h. Hij is al gespot zonder camouflage, maar het zijn wel nog prototypes. Daar zal snel verandering in komen.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Er was meer elektrisch nieuws, want de Taycan werd gefacelift. Naast de nodige uiterlijke en innerlijke moderniseringen werden de toppers flink sterker. De Turbo S heeft nu 952 pk en knalt in 2,4 seconden naar de honderd. De topsnelheid ging ook stevig omhoog van 260 naar 295 km/h. De actieradii van de verschillende versies verschilt maar je kan maximaal 678 km halen. Tot nu toe hebben we nog geen particuliere exemplaren gezien, maar dit voorjaar staat ie bij de dealer dus het zal niet lang meer duren. We zagen tot nu toe een Taycan Turbo S Cross Turismo zonder stickers. De GTS is nog niet gepresenteerd en komt later.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Even later kwam Porsche met de knotsgekke Turbo GT. Dit is een nog veel heftiger apparaat dan de Turbo S. Deze heeft maar liefst 1108 pk (tijdelijk) en vliegt in 2,2 seconden (Weissach, zonder 2,3) naar de honderd. Waanzin. De top ligt op 305 km/h. Deze versie is gericht op het circuit en over de Nordschleife is ie sneller dan de Tesla Model S Plaid. Ondanks die waanzinnige cijfers zou je er nog 555 km ver mee moeten kunnen komen. Als je het Weissach pakket neemt (gratis!!!) verlies je je achterbank en wordt er meer gewicht bespaard door gebruik van koolstofvezel. Ook krijg je er een gigantische achtervleugel bij voor meer downforce op hoge snelheid. Door het lagere gewicht ben je een tiende sneller op de 0-100 sprint: 2,2 vs 2,3 seconden. Ook de Turbo GT staat deze lente bij de dealer, dus er zullen snel echte spots bij die paar spyspots komen!

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

De Porsche Panamera is er nu ook als exlusieve, lange en luxe Executive. Voorlopig is ie er alleen als 4 E-Hybrid, maar wie weet komt ie later ook als Turbo E-Hybrid. Over die Turbo gesproken, daarvan zagen we het eerste echte exemplaar, een grijze uit Salzburg in Wenen.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

De Porsche 718 is inmiddels stokoud dus je zou denken dat het nu wel een keer klaar is. En dat is deels zo, tenminste voor de gewonere versies. Om dezelfde reden als de Macan op benzine stoppen ze ermee omdat deze versies niet meer aan de nieuwe regels wat betreft cybersecurity binnen de EU voldoen. De naamloze basisversie, S, T, GTS 4.0 en GT4/Spyder worden allemaal geschrapt. Alleen de GT4RS en Spyder RS blijven over.

De facelift van de Cayenne is al een tijdje los en de topper Turbo E-Hybrid wordt al vaak gespot, vooral als coupé. De eerste Coupé werd in Malmö gespot en de gewone ook. De gewone zien we wel een stuk minder vaak: nog geen een versus meer dan drie pagina's aan spots. We zien wel dat ie in Nederland erg populair is, want we zien verreweg de meeste spots uit Nederland komen. Afgelopen week presenteerde Porsche dan eindelijk de GTS. De vier liter biturbo V8 gaat naar 500 pk en je zit in 4,4 seconden op de honderd om een top van 275 km/h te halen. Dit is natuurlijk de sportiefste versie en hij is weer te onderscheiden aan de zwarte aankleding. Door de hoge bpm en het verdwijnen van de Turbo GT bij de facelift is dit de duurste Cayenne die je in Nederland kunt kopen met prijzen die starten bij 225.000. Hij is net los dus er zijn nog geen spots van, maar hij komt in de zomer naar Nederland, dus nog een paar maanden wachten.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)

Nog een klein primeurtje is een limited edition voor de Franse markt: de Porsche 992 Carrera GTS Le Mans Centenaire Edition. Blijkbaar is hij ook leverbaar in Andorra en Monaco, want we hebben spots met dat kenteken gezien. Dat zal wel komen door de nauwe economische samenwerking tussen Frankrijk en deze twee dwergstaten. Ondertussen staan er zes exemplaren op de site.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

We beginnen de 718 Spyder RS nu echt vaak te zien. De 992 S/T zagen we één keer in Parijs en verder een paar prototypes. Nu druppelen de spots langzaam binnen, waaronder een eerste exemplaar op Nederlands kenteken in Amersfoort.

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Nissan gaf de GT-R maar weer eens een update. Een minimale met een nieuwe interieurkleur en mechanische tweaks. Echter wordt de productie voor modeljaar 2025 beperkt op 1500 exemplaren in Japan. Geruchten dat het daarna klaar is worden sterker en sterker. Het zou te maken hebben met de mogelijkheden om onderdelen te kunnen produceren in de toekomst of ja, het missen daarvan. Het jaar ervoor werd de GT-R ook geüpdatet, maar veel grondiger dan ze bij Nissan meestal doen. Het design leek weer wat meer terug te gaan naar het origineel van al die jaren geleden. De Nismo Special Edition was al gespot, maar de gewone modellen nog niet. Dit jaar debuteerde de naamloze basisversie vanuit Amerika en de T-Spec vanuit Japan. Laten we hopen dat de Nissan GT-R nog wat langer mag blijven en dat ie geen roemloze dood sterft. Het ziet er echter niet goed uit voor Godzilla.



Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Het eerste kwartaal van 2024 zit erop: Hoe zit het met de primeurs? (Deel 2)Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel