Aan het begin van het jaar voorspelden we in een driedelige serie welke modellen dit jaar zouden gaan debuteren op Autogespot. Daarvan zijn er al een hoop gespot en er is veel nieuws gepresenteerd in het eerste kwartaal van dit jaar. Een overzicht!
We beginnen ons rondje langs alle merken net als bij de voorspelling van de primeurs in Amerika. Dan komen we via Groot-Britannië Europa binnen en komen we via Zweden en Frankrijk bij automobiele giganten Italië en Duitsland. Daarna kijken we of er vanuit Azië nog exclusieve nieuwtjes en primeurs te vinden zijn van het eerste kwartaal van 2024.
Bij Chevrolet is geen nieuws te melden. We voorspelden een aantal versies van de Corvette vaker te gaan zien. De Z06 lijkt eindelijk te landen in Europa met enkele cabrio's en de eerste coupé. We wachten nog altijd op de dubbele ster van de hybride E-Ray. De ZR1 is nog niet onthuld en dat zal nog wel een tijdje duren. We zagen wel de eerste spot van de Corvette 70th Anniversary en Zodiac.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Cadillac werden vorig jaar de CT4 en CT5 gefacelift dus we wachten op de V-modellen op Autogespot. Vooralsnog hebben we de facelift van de CT4-V Blackwing en CT5-V (Blackwing) nog niet gezien. Verder geen nieuws dit jaar tot nu toe.
Bij Dodge groot nieuws, na jaren en jaren worden de stokoude Charger en Challenger vervangen door een nieuwe Charger. Deze wordt volledig elektrisch, maar later werden er toch versies met een zes-in-lijn gepresenteerd. De uitzwaaiversies van de dikste Charger en Challenger hebben we nog altijd niet gezien op Autogespot.
Bij Ford werd bekend dat de gelimiteerde GT3RS-concurrent, de Mustang GTD, de oversteek naar Europa gaat maken. Het 800 pk sterke monster met gigantische achtervleugel zal in Nederland naar de half miljoen gaan met de bpm hier. Belangrijkste is natuurlijk de gewone Mustang, want die staat ondertussen op de Nederlandse prijslijst. We wachten nog op exemplaren op Nederlands kenteken, maar er werden wel al twee Duitse Mustang GT's gespot in Nederland. De cabrio pakte de dubbele ster in Roemenië dit jaar. De Dark Horse hebben we dit jaar een paar keer in Amerika gezien en zullen we waarschijnlijk ook snel vaker gaan zien in Europa en Nederland. De California Special hebben we nog niet gezien.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Jaguar is de productiestop van de F-Type bijna een feit. Van de twee uitzwaai-versies van dit model hebben we een primeur te melden, de R75 Convertible. Van de 75 wachten we dan alleen nog op de R75 Coupé. Van de allerlaatste versie, de ZP, wachten we nog op alle modellen. Dat zullen echt de laatsten zijn.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Land Rover heeft zich opgesplitst in drie losse merken: Land Rover, Range Rover en Defender. Er is geen nieuws gepresenteerd, maar er is wel wat te melden. We voorspelden de Range Rover Sport SV als primeur voor dit jaar. En dat bleek te kloppen ook. Het begon met de Edition One en daarvan staan er al vijftig spots online! Nu wachten we op de gewone die iets minder extreem duur is. Verder zal later dit jaar de Defender gefacelift worden en dan presenteren ze ook de Octa, een knotsgekke topper die boven de P525 komt te staan en zomaar 630 pk kan gaan krijgen.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Bentley geen nieuws, maar wel veel primeurs! Het einde van de W12 volgt zeer binnenkort, want in april 2024 eindigt de productie. Het laatste eerbetoon aan die motor bestond uit de Speed Edition 12 voor alle modellen en de gelimiteerde Batur. We hebben nu de Continental GT, Continental GTC en Bentayga Speed Edition 12 voor het eerst gezien. We wachten nog op de Flying Spur. De Batur hebben we vooralsnog alleen als prototype die er al een tijd op staat. Verder zagen we een apart tussenmodel van de Continental GT debuteren als GT en GTC: de V8 Azure met een nieuwe grille. Bentley vond het uiterlijk onderscheid van de Azure uitvoering bij de Continental GT te minimaal en dus gaven ze hem een eigen grille. Dit model zal maar kort in productie zijn, want binnenkort wordt de facelift al gepresenteerd. Een andere primeur die we zagen is de Belonging Bentayga, een kunstwerk die hetzelfde idee volgt als de eerder gespotte Unifying Spur. De laatste primeur is de allerdikste Bentayga die je nu kunt bestellen: de Bentayga EWB Mulliner, de meest luxe versie van de verlengde Bentayga. Hij debuteerde vanuit Nederland en ondertussen zijn er wel een paar gespot in Duitsland, Monaco, het Verenigd Koninkrijk en Polen. Verder wachten we nog op alle versies van de nieuwe Bentley Bentayga A, die tussen de Azure en naamloze basisversie in komt.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Rolls-Royce moet het nieuws nog komen. De Cullinan en Ghost krijgen namelijk allebei een facelift dit jaar. Primeurs hebben we niet gezien, geen speciale versies en geen coachbuild one-offs.
De persafdeling van Aston Martin draaide overuren in het eerste kwartaal van 2024. Het doek ging namelijk van de nieuwe Vantage en de gefacelifte DBX707. De Vantage was qua uiterlijk niet eens zoveel veranderd, maar onderhuids is dat anders. Hij kreeg namelijk een volledig nieuw interieur met een nieuw infotainmentsysteem. Daarnaast ging de biturbo V8 naar 665 pk terwijl de oude 510 pk had. Daarmee knal je in 3,4 seconden naar de honderd en de top ligt bij 325 km/h. Hij is er pas net dus ongecamoufleerde exemplaren zijn nog niet gespot. De nieuwe Vantage betekent het einde van de V12-versies. Er was ook nieuws te melden bij de DBX707, want die kreeg een modeljaarupdate. De grootste wijzigingen zien we in het interieur dat behoorlijk op de schop ging. Aan de buitenkant is de facelift te herkennen aan de bij stilstand uitgeklapte deurgrepen, buitenspiegels en nieuwe lakkleuren. Het gamma werd flink uitgedund, want twee versies keren niet terug. De reguliere DBX gaat eruit (Wie bestelde die nog sinds de DBX707 er was?) en de DBX Straight Six voor de Chinese markt ook. Alleen de DBX707 blijft dus over en die bleef motorisch ongewijzigd. Nog steeds 707 pk en een top van 310 km/h dus. Hij is net een paar dagen los dus de dubbele ster is er nog niet. Toch zijn er wel wat primeurs te melden, en hele bijzondere ook! Een daarvan is de handgeschakelde, op 110 stuks gelimiteerde, Valour. We zagen vorig jaar al een prototype in Deventer, maar dit jaar zijn daar twee particuliere exemplaren in Dubai en London bij gekomen. Een andere klapper is de Valhalla. Van deze 1012 pk sterke V8 plug-in hybride hypercar komen slechts 999 exemplaren op de markt en er werd een zilveren vastgelegd in Milaan. Nu nog particuliere exemplaren die later dit jaar zouden moeten komen. De DB12 lijkt een groot succes, want we zien hem erg vaak. De Volante hadden we vorig jaar nog niet als particulier exemplaar, maar nu wel, ook vanuit Nederland! We wachten nog op de Valkyrie Roadster.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij McLaren was het begin dit jaar eindelijk tijd voor de presentatie van de Artura Spider, bijna drie jaar na de presentatie van de coupé. Dit ging samen met een opfrisser voor de coupé, want de aandrijflijn werd opgepompt naar 700 pk. De Spider heeft dat vermogen ook. Verder steeg de elektrische actieradius wat, werd het uitlaatsysteem aangepakt en het onderstel verbeterd. Uiterlijke veranderingen zijn er niet, dus de vernieuwde Artura zal geen los model op de site worden. De nieuwe Artura Spider natuurlijk wel en die zijn er al meteen twee gespot. Nu nog wachten op Nederlandse exemplaren. De 750S is nu ook los en we zien al heel wat exemplaren voorbij komen. Er is al een Nederlandse Spider gespot, we wachten nog op een Nederlandse coupé. De gefacelifte GT die nu GTS heet hebben we nog niet gezien.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Lotus werd er niks nieuws gepresenteerd, maar we hebben wel twee hele dikke primeurs gezien de afgelopen dagen! Wat minder spectaculair dan de andere, maar toch ook leuk, is de andere aandrijflijn van de Emira. De V6 beginnen we steeds vaker te zien, maar nu is het de beurt aan de viercilinder. Dit is een twee liter groot blok van Mercedes-AMG en die levert 365 pk. Hier zien we een First Edition daarvan, op naar de gewone versie! De echte klapper van Lotus en dit artikel misschien wel is de Lotus Evija. Na bijna vijf jaar wachten zien we er eindelijk iets van! In 2019 werd de elektrische hypercar met veel bombarie gepresenteerd, maar sindsdien bleef het bijna helemaal stil. De productie werd continu uitgesteld. Maar hier is een teken van leven! Een testauto werd in Spanje vastgelegd van deze 2000 pk sterke hypercar. Er komen 130 stuks van, hopelijk nog een paar dit jaar!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Vanuit Zweedse hoek is er voor Autogespot geen relevant nieuws, maar wel een aantal dikke primeurs! Het zal nog een paar jaar duren tot de Polestar 6 onthuld en gespot gaat worden. Bij Koenigsegg wachten we geduldig op de leveringen van de CC850 en Gemera. Die van de Gemera starten begin volgend jaar. De Jesko beginnen we steeds meer te zien en daar hadden we ook twee dubbele sterren van. De ene is de Jesko Absolut Ghost Le Mans en de andere is de Jesko Attack Plus. De Jesko kun je in twee configuraties kiezen: de Attack met grote vleugel voor het betere bochtenwerk en de nog veel duurdere Absolut zonder vleugel voor de ultieme topsnelheid. Plus is het pakket waar je vermogen flink opgeschroefd wordt als je bio-ethanol tankt. Die primeur ging naar een Nederlands exemplaar dat op een dag in Nederland en net over de grens in Duitsland gespot werd. Dit leverde twee spots van de dag (en waarschijnlijk ook van de maand) op. Het is de zesde Jesko ooit gebouwd en de eerste met het Plus-pakket. Daarnaast is het de enige Koenigsegg op Nederlands kenteken.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Door naar Frankrijk. Bij Alpine moet het nieuws nog komen. Dit worden de nieuwe A290 en de heftige A110R Ultime. Eind vorig jaar werd de A110 weer licht gefacelift, maar zonder echt duidelijke uiterlijke wijzigingen. Wel kwam er een nieuwe uitvoering van de A110R, de A110R Turini. We wachten nog op de primeur daarvan. We zagen wel twee dubbele sterren voor wat limited editions die vorig jaar gepresenteerd werden. De minst zeldzame daarvan is de A110S Enstone Edition die tijdens de Britse Formule 1 grand-prix vorig jaar werd gepresenteerd om het in Enstone gevestigde F1 team van Alpine te eren. Technisch veranderde er niks en er komen 300 stuks van. De eerste was een Duits exemplaar in Malmö, Zweden. Zeldzamer, extremer en duurder is de A110R Le Mans. Deze versie werd vlak voor de 24 Uur van Le Mans gepresenteerd om het honderdjarig bestaan van de race te vieren. Technisch veranderde er niks aan de al heftige A110R en er komen, je raadt het al, honderd stuks. De eerste werd gespot in La Teste-de-Buch, Frankrijk.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Bugatti staat iets heel groots te gebeuren, maar daarvoor komt dit artikel helaas te vroeg: de opvolger van de Chiron. Daarover is nu meer bekend en het wordt een V16 plug-in hybride aandrijflijn! Hoe uniek is dat? De V16 hebben we alleen in de Cizeta V16T gezien en verder nergens. Misschien klinkt ie wel beter dan de uitgaande W16 motor. Verder is er nog niet zoveel over bekend en wachten we nog op de eerste klantenauto's van de open Mistral. De eerste exemplaren van de honderd stuks zullen dit jaar geleverd worden. Hieronder zie je een prototype dat vorig jaar al gespot werd.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
In Italië zitten een hoop mooie automerken, dus daar valt meer te bespreken. Alfa Romeo presenteerde onlangs met veel bombarie een kleine SUV genaamd Milano. Een dag later werd de naam veranderd naar Junior, omdat de naam Milano helemaal niet bleek te mogen. Hilarisch, maar het komt doordat de naar de modestad vernoemde Alfa niet in Italië gebouwd wordt, maar in Polen. Dan mag je het product dus niet vernoemen naar een Italiaanse stad. Raar maar waar. Dit nieuwe model is verder niet relevant voor Autogespot. Alfa Romeo maakte ook bekend hoe het nou zit met de Giulia en de Stelvio. De Stelvio is jonger, maar wordt eerder vervangen, namelijk volgend jaar. Hij wordt volledig elektrisch. Dit betekent dus dat de laatste lichting van de Quadrifoglio van het huidige model maar kort in productie zal zijn. De nieuwe Giulia wordt ook elektrisch en volgt in 2026. Van beide elektrische modellen komen ook Quadrifoglio's met tot wel 1000 pk. Het startschot voor de elektrificatie van Alfa Romeo werd vorig jaar gegeven met de strikt gelimiteerde 33 Stradale. Deze supercar wordt slechts 33 keer gebouwd en klanten kunnen kiezen tussen een 620 pk sterke biturbo V6 of een 750 pk sterke elektrische aandrijflijn. De meeste klanten kozen voor de benzineversie dus de elektrische versie zal nog veel zeldzamer zijn. Uiteraard is ie rap zat, maar kijk even naar dat uiterlijk! Vorige week werd de eerste in Milaan gespot, op naar meer exemplaren! De V6 uit die 33 Stradale kennen we natuurlijk uit de Giulia en Stelvio Quadrifoglio. De gewone Giulia en Stelvio werden in 2022 gefacelift en in 2023 volgden de Quadrifoglio's eindelijk. Langzaam maar zeker komen er nieuwe exemplaren op de site. De Stelvio hebben we een paar keer gezien en de Giulia ook. De Giulia werd al op Belgisch kenteken in Maastricht gespot, de Stelvio hebben we nog niet gezien in Nederland. Bij de presentatie van deze facelift kwamen ze ook met de 100 Anniversario om het honderdjarig bestaan van Quadrifoglio te vieren. Per model komen hier honderd stuks van en we zagen een groene Stelvio al in Bremen. Op de Giulia wachten we nog. De limited edition en de gewone versies kregen er tien pk bij en zitten nu op 520 stuks.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Maserati presenteerde de nieuwe GranCabrio en die komt in dezelfde versies als de GranTurismo: Modena, Trofeo en de elektrische Folgore. De GranTurismo zien we steeds vaker en de Folgore maakte dit jaar zijn debuut. De GranCabrio hebben we al een keer gezien zonder camouflage en meteen als Folgore. Het is nog wachten op de Modena en Trofeo. Verder zagen we de uitzwaaiversies van de V8 voor het eerst: de Ghibli 334 Ultima en de Levante V8 Ultima. Daarnaast zagen we de al eerder gepresenteerde Quattroporte Trofeo MC Edition eindelijk voor het eerst.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Ferrari presenteert, als de geruchten kloppen, deze week de opvolger van de 812. Daarvoor komt dit artikel net te vroeg en meer nieuws is er niet. Wel een aantal primeurs. De Purosangue en Daytona SP3 worden steeds vaker gespot. De Roma Spider pakte zijn debuut vanuit het Gooi. Sindsdien zijn er alweer meer dan dertig spots bijgekomen, dus hij blijkt populair. Verder is het wachten op de eerste klantenauto's van de gelimiteerde SF90 XX Stradale en Spider. We zagen de Stradale dit jaar voor het eerst zonder plakkers, de Spider nog niet.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Lamborghini presenteerde dit jaar al twee nieuwe versies van zijn bestaande modellen. De Huracán zwaait nu echt uit met een laatste krankzinnige versie, de STJ. Deze is gebaseerd op de STO, maar is net even heftiger. De V10 levert nog altijd 640 pk, maar de aerodynamica en het onderstel werden flink aangepakt zodat je hem nog harder over een circuit kan jagen. Aan de buitenkant herken je hem aan de logo's en de extra aerodynamische foefjes die de STO niet heeft. Er worden slechts tien exemplaren van gebouwd. Van de Urus presenteerde Lamborghini een plug-in hybride versie, de SE. Deze is 800 pk sterk en dat maakt hem de snelste SUV ter wereld met een top van 312 km/h. Gek genoeg veranderde er meer aan het uiterlijk dan de toevoeging van een laadklep, want de Urus kreeg nieuwe koplampen, een nieuwe achterklep, spoiler en achterbumper. In het interieur werden ook veranderingen doorgevoerd. De STJ is nog helemaal niet gespot, van de Urus SE hebben we alleen spyspots. Toch hebben we ook primeurs gezien op Autogespot bij het merk. En niet de minste. Laten we rustig beginnen met de 60th Anniversary versies van de Huracán. Die zagen we tot nu toe op de STO (drie spots), Tecnica (acht spots) en Evo Spyder (drie spots). Van alle drie de versies komen er zestig stuks. De andere dikke primeur is de Revuelto. Dat ie populair is wisten we al, maar we zien het nu ook aan de berg spots sinds de leveringen zijn begonnen. Er staan al vier exemplaren op Nederlands kenteken en daarvan is de helft gespot. De echte klap op de vuurpijl kwam vanuit Londen waar er doodleuk vier nieuwe Revuelto's achter elkaar geparkeerd stonden.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Pagani en DeTomaso zijn natuurlijk hele exclusieve merken, dus daar valt in een kwartaal niets te melden. De hele Duitse auto-industrie schittert in dit artikel van afwezigheid. Die is echter zo groot dat deel twee daarover zal gaan! Daarnaast kijken we ook even in de exclusieve Japanse hoek.