Het beste van de week: Ferrari

  • Jasper
  • 15-03-2020 09:00
  • 510
  • 2

Het beste van de week: Ferrari

Het was ondanks het om zich heen grijpende Covid-19 virus weer een mooi weekje met spots. Genoeg werd er nog door jullie geüpload, bedankt daarvoor! Ook het merk Ferrari werd weer veelvoudig geüpload. 132 spots werden er geüpload, 22 daarvan werden spot van de dag, 79 werden voor het eerst in de desbetreffende stad gespot en 47 exemplaren zijn rood. Er zijn spots geüpload uit Portugal, Frankrijk, Denemarken, Tsjechië, Hongarije, België, Dubai, Monaco, Servië, Duitsland, Italië, Engeland, Nederland, Polen, Spanje, Zwitserland, Amerika en Marokko, 18 verschillende landen! Zo zie je maar weer eens uit hoeveel landen er spots geüpload worden! Wederom heb ik 5 spots uitgelicht al was het wel een stuk lastiger om te kiezen door de hoeveelheid spots.

We beginnen met 1 van mijn persoonlijke favorieten, de F430 Scuderia. In 2007 zag deze auto het levenslicht als het hardcore broertje van de F430. Iets minder gewicht, iets meer vermogen, dat is het recept dat gebruikt is voor deze auto. In werkelijkheid ligt dat natuurlijk een stukje ingewikkelder, er was namelijk genoeg concurrentie in die tijd, denk aan de Gallardo Superlegerra of wat dacht je van de Porsche GT3 (RS) modellen.
Alhoewel alle Scuderia’s met een automatische bak geleverd zijn is er in Texas een bedrijf dat met originele Ferrari onderdelen een Handgeschakelde bak in een F430 Scuderia gezet hebben. Prachtig hoe mensen dat toch voor elkaar krijgen.

Het beste van de week: Ferrari

Een klassiekertje, het leuke is dat ik in de klassiekers eigenlijk helemaal niet thuis ben. Ik heb zelf dus ook weer wat geleerd bij het schrijven van dit stukje. De Ferrari 330 was geproduceerd tussen 1963 en 1968 en de 330GT 2+2 van 1964 tot 1967, ver voor mijn tijd dus.
1099 stuks werden er van de 330 GT 2+2 gemaakt, hoeveel er nu nog rondrijden is onbekend maar aangezien we inmiddels al ruim 55 jaar verder zijn zullen er helaas wel een paar gesneuveld zijn. Een V12 lag in het vooronder van elke 330, al werd er het een en ander aangepast in de verschillende modellen.

Prijzen liggen tussen de 180,000 en de 300,000 wat aan de ene kant een hoop geld is voor zo’n oude bak maar je zal er niet snel een 2de van naast je bij het stoplicht zien.

Het beste van de week: Ferrari

Deze Ferrari is geen enkele Nederlandse auto fan ontgaan. Goud gewrapt, en ook bekend als de scoop mobiel. Ikzelf vind het wansmaak maar opvallend is het natuurlijk wel!

De 812 is het V12 topmodel van Ferrari en op dit moment de krachtigste Ferrari die je kan bestellen. Wel eerst eventjes minimaal 400,000 euro achterlaten bij de dealer. Deze super GT is natuurlijk de opvolger van de F12 Berlinetta, er is echter erg veel veranderd, een 6.5 liter V12 in plaats van een 6.3, 30 procent sneller schakelen, minder lucht weerstand, meer downforce en de remmen van een Laferrari.
Waar we van de F12 natuurlijk ook de F12 TDF hebben heeft de 812 nog geen hardcore variant. Gaan we door de krochten van het internet speuren komen we op de naam 812 Monza als mogelijk circuit speeltje, de tijd zal het leren. Wel is de 812 GTS aangekondigd, een open versie van de 812 superfast. Dat is speciaal want op een paar one offs na heeft Ferrari al 50 jaar geen convertible V12 model aangeboden!

Het beste van de week: Ferrari

De Pista Pilotti, Ferrari had weer wat te vieren dus dan kan je er donder op zeggen dat er een speciale editie gemaakt wordt. Deze editie viert het succes dat Ferrari Vorig jaar behaalde in de World Endurance Championship. Tevens daarom dat alle auto’s ook het nummer 51 dragen, als eerbetoon aan de auto die vorige jaar het WEC won.

Deze auto is echter niet zomaar door iedereen te bestellen, je moet bij Ferrari hoog in de lijst met favorieten staan om ook maar in aanmerking te komen voor deze auto. Nou is het natuurlijk bij Ferrari sowieso al een tijd zo dat je echt op goede been moet staan met de Italiaanse heren wil je de echt speciale modellen te pakken krijgen. Zo is er zelfs een keer een rechtszaak aangespannen door een Amerikaanse verzamelaar die naast de Laferrari aperta greep, het zou zijn reputatie als Ferrari verzamelaar aangetast hebben toen hem de auto geweigerd werd. Erg Amerikaans natuurlijk.

Hij is een stuk exclusiever dan een normale 488 pista maar in wezen scheelt het niet eens zo heel veel. Natuurlijk is de Tailor made divisie bezig geweest met de auto, is het interieur vervangen door alcantara, is er meer carbon fibre en zijn er 4 kleuropties beschikbaar voor het exterieur, namelijk: Rosso Corsa, Blu Tour De France, Nero Daytona of Argento Nurburgring.

Het beste van de week: Ferrari

De Laferrari, de Ferrari. Noem je je auto zo dan betekent dat dat je het volste vertrouwen hebt in zijn kunnen. De eerste hybride Ferrari, een V12 met 789pk gecombineerd met KERS systeem maakt dat 950pk. Topsnelheid 350 km/h en looks waar niemand omheen kan. Het is tevens de eerste Ferrari sinds 1973 waar Pinifarina geen hand in gehad heeft. 500 stuks worden er geproduceerd en tevens zijn er 210 Laferrari Aperta’s gemaakt. De open versie van deze hypercar.

Dit is natuurlijk ongeveer 33% van de Holy trinity zoals het groepje genoemd word. De andere 2 auto’s zijn de Porsche 918 Spyder en de Mclaren P1. Alhoewel ik al meerdere Laferrari’s en 918’s heb kunnen spotten blijft de P1 me maar ontglippen. Misschien dat ik dit jaar genoeg mazzel heb.

Leuk detail trouwens, de uitgelichte Laferrari heb ik zelf in 2017 voor het eerst geüpload op de site. Sindsdien is de auto 21 keer gespot in onder andere Croatie, Spanje, Andorra en Frankrijk ! Er word dus meer dan genoeg mee gereden en daar gaat het uiteindelijk om.

Het beste van de week: Ferrari

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag