Het begin van het einde van de V8 bij Maserati

  • Joep
  • 14-02-2024 16:00
  • 174
  • 1

Het begin van het einde van de V8 bij Maserati

Maserati heeft eerder al aangegeven te zullen stoppen met de V8 in hun modellen. Het einde komt helaas nu echt in zicht... Daarom verwelkomen we nog een knaller met V8 op Autogespot!

Op het moment van schrijven heeft Maserati nog een 3,8 liter V8 twinturbo afkomstig van Ferrari in het gamma. Deze levert in alle Trofeo's 580 pk. Tot afgelopen januari lag hij in de Ghibli Trofeo, Quattroporte Trofeo, Levante GTS (530 pk) en Levante Trofeo. Om met een knal het V8-tijdperk af te sluiten kwam Maserati vorig jaar met twee speciale versies, de Ghibli 334 Ultima en de Levante V8 Ultima. Die Ghibli is nu voor het eerst gespot.

Er komen slechts 103 stuks van dit speciaaltje. Onderhuids is ie gebaseerd op de Ghibli Trofeo. Hij heeft ook evenveel vermogen, namelijk 580 pk. Toch is de auto behoorlijk aangepakt. De modelnaam verraadt dat ook, want het is geen Ghibli Trofeo 334 Ultima, maar los Ghibli 334 Ultima. Een aparte versie dus. De auto is flink lichter gemaakt door veelvuldig gebruik van koolstofvezel en andere lichtgewicht materialen. Uiteraard zit de auto vol logo's om je eraan te herinneren dat je in iets heel speciaals rijdt. Aan de buitenkant staan er ook geen Trofeo-logo's meer op, maar zie je het aan de 334-badges. Ook is hij te herkennen aan de voor dit model unieke kleur en de carbon spiegelkappen. De kleur is een eerbetoon aan de Maserati 5000GT, want dat was de eerste Maserati met een V8. Daar komt de oplage van 103 stuks ook vandaan, want de interne naam van die 5000GT was destijds Tipo 103.

De Ghibli Trofeo was al bizar snel en haalde een top van 326 km/h. Het sprintje naar de honderd deed ie in 4,3 seconden. De nieuwe 334 Ultima is nog even flink sneller. Die doet de 0-100 sprint in 3,9 seconden. Vooral de topsnelheid is bizar: 334 km/h. Dat maakt hem in een klap de snelste sedan op de markt! Daarmee haalt hij de Bentley Flying Spur in. Dat is nog eens even uitzwaaien.

Ook van de Levante met V8 komt een uitzwaaiversie, de V8 Ultima. Deze is verkrijgbaar in twee samenstellingen. Per samenstelling worden er 103 stuks gebouwd, 206 in totaal dus. We wachten nog op de eerste spot van deze versie.

De V8 keert dus niet meer terug bij Maserati. De Ghibli zal nog even blijven met vier- en zescilinders. Ondertussen zal de V8 natuurlijk ook verdwijnen bij de Quattroporte, maar daar kwam geen uitzwaaiversie van. Rond 2025 zal de productie van de Ghibli gestaakt worden. De Quattroporte volgt rond 2026. De Ghibli en Quattroporte worden samen opgevolgd door een nieuwe Quattroporte. Deze zal eigenschappen van beide modellen overnemen. Het formaat zal naar de uitgaande Ghibli neigen en de prijsklasse zal naar de uitgaande Quattroporte neigen. De Levante is een stuk jonger dan de Ghibli en Quattroporte. De Ghibli en Quattroporte zijn er al sinds 2013 en de Levante kwam 'pas' in 2016. De Quattroporte werd gefacelift in 2016, 2017 en 2020. De Ghibli werd gefacelift in 2017 en 2020. De Levante heeft pas één facelift gehad en die was in 2020.

De topversies van de nieuwe modellen die er bij Maserati aan zitten te komen zullen een V6 krijgen. Dat is de V6 die we al kennen uit de MC20, Grecale en GranTurismo. Vet, maar het mist de magie van een V8. Nog enkele exemplaren te gaan en het is over en uit voor de V8 bij Maserati. Vaarwel.

Het begin van het einde van de V8 bij MaseratiKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel