Hard To Spot II

  • Emil
  • 12-10-2007 09:03
  • 5331
  • 1

Hard To Spot II

Na één komt twee, deeltje twee dus van de special Hard to Spot. Alweer wat bijzondere en unieke bolides die iedereen graag eens voor de lens wil hebben. Wat maakt deze auto's nou zo bijzonder, uniek en bovendien optisch zeer aantrekkelijk! We gaan verder met de serie Hard To Spot.

Koenigsegg

Powerrrrr, Koennnnigsegggg, zoals de mannen van Top Gear altijd zeggen. Dit pk-kanon uit Zweden staat bij veel mensen op het lijstje van auto's die ze graag eens willen spotten. Koenigsegg wordt gebouwd in een klein fabriekje in Ängelholm in Skåne, in de fabriek werkt een dertigtal mensen. Vanaf het jaar 2000 staat het merk bekend als een producent van een uiterst brute auto die in staat is een monsterlijke preformance neer te zetten. De CCX is de laatste creatie van Christian von Koenigsegg. De CCX is vele malen sneller dan de Enzo en komt een heel klein beetje in de buurt van de Veyron. Hij staat alleen bekend om een zeer moeilijke handling. Mondjesmaat verschijnen er jaarlijks een paar van deze Zweedse supercars op de straat.




Lamborghini Miura

In het flamboyante Italie bouwt men in tegenstelling tot Zweden vanaf vroegs af aan al sportauto's. De Miura was één van de eerste creaties van Lamborghini. De productie van de in totaal +/- 750 Miura's vond plaatst tussen 1966 en 1973. Volgens veel autojournalisten is deze auto nog steeds één van de meest prachtige bolides die de wereld ooit gezien heeft. Ondanks zijn mankementen is hij zeer geliefd bij de autoliefhebbers. De middenmotor produceerde destijds ongeveer 370pk waarmee hij de Ferrari's uit Maranello maar al te graag te lijf ging. De Miura is samen met de Countach en Diablo één van de meest bekende uit de hele Lamborghini reeks.




Lamborghini LM002

Wie nooit had gedacht dat Lamborghini naast een sportauto een andere carrosserievariant zou gaan produceren, zat in 1986 goed verkeerd. Met de LM002 deed men de wereld versteld staan. Waar dat aan lag? De brute en onwijze manier van auto's bouwen kon alleen maar van Lamborghini komen. Een V12 van een Countach in een terreinauto stoppen is echt lomp, maar tevens briljant! De bedoeling van de LM was om hem te verkopen aan het Amerikaanse leger. De Hummer kwam alleen als winnaar uit het gevecht. Aan Libië en Saudi Arabië werden respectievelijk 40 en 100 stuks verkocht. De rest van de 301 stuks is terecht gekomen bij knotsgekke autoliefhebbers. Ondanks de lelijkheid is de motor in staat een symfonie ter oren te brengen, want de motor blijft van een Countach!




Lamborghini Diablo SE30

Zodra je jarig bent moet dat gevierd worden. Zo deed Lamborghini dat ook in 1994. Ter gelegenheid van het 30-jarige jubileum kwam deze Diablo ten tonele. Een wat sterieler uiterlijk deed hem onderscheiden van de normale brute Diablo. De prijs bedroeg destijds meer dan € 350.000,- . Nagenoeg hetzelfde bedrag wat je tegenwoordig voor een Murciélago LP640 neer moet leggen. De V12 die achterin huist, geeft de bestuurder de mogelijkheid over 525pk te beschikken. Nog steeds meer vermogen dan de hedendaagse Gallardo. Wat kun je kwijt over deze auto? Hij is bloedmooi, bloedsnel, en bloedexclusief!




Lamborghini Murciélago Versace

De laatste supercar van Lamborghini Murciélago LP640. Deze is inmiddels door diverse tuners onderhanden genomen maar ook Lamborghini liet het niet bij twee varianten. In samenwerking met het modehuis Versace werd besloten een gelimiteerde oplage te maken. Van de 20 exemplaren die van de dichte versie werden gemaakt is eerste inmiddels op de gevoelige plaat vastgelegd. De twee mogelijke kleuren waar je destijds uit kon kiezen waren Isis-wit of Aldebaran-zwart, zwarte velgen zijn standaard. Het interieur is aangekleed door Versace en dus ook voorzien van enkele logo's van Versace.




Lotus 340R

Wie dacht dat een Exige hardcore is heeft het mis. In 1999 kwam Lotus aanzetten met de meest extreem mogelijke Lotus van de laatste jaren, de 340R. De cijfers '340' moesten benadrukken hoeveel pk de Lotus per ton produceert, 340pk. Tevens werden er maar 340 exemplaren geproduceerd die direct uitverkocht waren. Alles wat je in de auto aantreft zit er met een reden, onnodige luxe zul je dan ook niet aantreffen. De vormgeving van de 340R is geïnspireerd om de Lotus Seven, een legende.




Maserati MC12

Maserati heeft een rijke geschiedenis in de racerij en met de MC12 wilde men dit graag weer benadrukken. Deze supercar was de come-back in de racerij waar men uiterst tevreden over is. De 50 exemplaren voor de openbare weg waren zeer snel uitverkocht. Vergeleken met de Enzo is de MC12 vele malen exclusiever terwijl ze dezelfde motorische basis delen. Op Autogespot staat zelfs een MC12 Corsa, van dit model werden er 12 handgemaakt en hij is niet eens toelaatbaar op de openbare weg! Het is voor velen een droom om deze auto te spotten, want de looks zijn net zo prachtig als een Italiaanse vrouw.




McLaren F1

Als er een auto is die gaat strijden met de Bugatti Veyron, is deze McLaren F1 een zeer goede kandidaat. Terwijl hedendaagse exoten een beetje lafjes aandoen t.o.v de Veyron zal deze auto hem nog zeer goed partij kunnen bieden. De McLaren F1 is het geesteskind van Gordon Murray. Deze auto heeft zeer lang de titel in bezit gehad van snelste auto ter wereld. De 100 geplande McLarens waren zeer moeilijk te verkopen. De auto was extreem duur door de materialen die gebruikt werden, zelfs goud namelijk! Uit een 6 liter V12 wist men 627pk te persen. Hierdoor werd een recordsnelheid van 386,4km/h neer gezet. De McLaren F1 was zijn tijd dan ook ver vooruit in de jaren 90. Autogespot telt inmiddels als twee unieke gespotte exemplaren, uitzonderlijk veel.





Mega Track

Bestaat de combinatie van een SUV en Supercar? De Franse vrachtwagenproductent liet maar eens blijken dat niets onmogelijk is in autoland door in 1995 dit ronduit merkwaardige model te presenteren. De Track is een 'supercar' aangedreven door een V12 met bijna 400pk. Opzich niet slecht maar het gewicht speelt toch een belangrijke rol bij een auto wanneer hij moet presteren. De top van 250km/u is dan eigenlijk nog niet zo slecht. De auto is alleen net als de LM002 hondslelijk maar zeer exclusief met maar 5 exemplaren die een eigenaar vonden.




Mercedes CLK DTM AMG

De enige Mercedes in deze serie is een uitzonderlijk model. Mercedes staat bekend om het brave uiterlijk, zelfs op de AMG-series. Bij de DTM AMG zijn ze voor het eerst helemaal los gegaan en het resultaat is een beest. Bernd Schneider won in 2003 de DTM-Titel en wat is een goede manier om dat te vieren? Juist! Door een maar 100 auto's tellend model op de markt te brengen. AMG heeft echt hun best gedaan om ervoor te zorgen dat de auto een DTM karakter uitstraalt, agressieve styling kenmerkt de auto. De auto is begrensd op 320km/u maar is instaat tot veel meer. Later werd besloten naast de dichte CLK DTM AMG ook een cabrio uit te brengen. Onder andere Mika Hakkinen bezit er één. Deze straatracer is met 582pk een uitstekend kandidaat om bij Wegmisbruikers op TV te komen, mits ze hem bij kunnen houden.





Mosler MT900 GTR

Samen met de Gumpert Apollo is de Mosler misschien wel één van de meest extreme straatlegale auto's die leverbaar is. De Mosler weegt maar 900kg, extreem weinig voor z'n grote auto. Met behulp van Chevrolet heeft een 7 liter V8 zijn plekje gevonden bij de achteras van deze auto. Het eindresultaat is 550pk en 640nm! Met de auto kun je perfect voor de dag komen op de Ring om vervolgens weer huiswaarts te keren in de bolide, al zal het comfort zijn gebreken kennen.




Pagani Zonda

Dit in 1999 opgerichte merk is een droomverwezenlijking van Horacio Pagani. Men presenteerde in 1999 de eerste C12 op Autosalon van Genéve. Aangedreven door een Mercedes V12 en een startprijs van €680.000 is de Zonda één van de duurste en meest exclusieve bolides op aarde. Hij is zijn geld in ieder geval zeker waard, want de uitstraling en prestaties zijn uitzonderlijk. Alles is handgemaakt en volledig op de smaak van de eigenaar aangekleed. De laatste Zonda's beschikken dankzij fine-tuning over bijzonder veel vermogen, meer dan 550pk is geen uitzondering. In combinatie met het lage gewicht zijn snelheden boven de 340km/u mogelijk!




Porsche 550 Spyder

De laatste klassieker is deze beeldschone 550 Spyder. De auto was de basis van alle racesucces die het merk uit Zuffenhausen behaalde. De slechts 550 kilo wegende auto was voorzien van een 1500cc motor die 110PK op de weg bracht. Goed voor een sprint van 0 tot 100 in 8 seconden. Tegenwoordig vind je relatief veel replica's van dit legendarische model uit de jaren 50. Zowel het uiterlijk als zijn rijdprestaties spreken menig autofanaat aan.




Porsche 959

Wie in 1988 binnen de 3.7 seconden de 100 wist te bereiken was een held. De Porsche 959 was een supercar die fenomenaal was. Na de 100km/u stopt de auto dan ook niet met accelereren tot ver boven de 300km/u. Het uiterlijk van de 959 is met recht opmerkelijk te noemen. Een aparte spoiler waarin je nog de kont van de 911 herkent. Een kleine 2.9 liter 6 cilinder wist destijds 450pk af te leveren dankzij de hulp van twee gigantische turbo's. Met een totaal aantal van 292 stuks, is het een echte klassieke supercar die veel supercars tegenwoordig nog bijzonder goed kan bijhouden!




Porsche GT1

De laatste week van september was het eindelijk zover, er werd een GT1 gespot! Deze brute Porsche is met maar 30 exemplaren een zeer moeilijk te spotten exoot. Helemaal gezien zijn looks, de auto hoort eigenlijk niet thuis op de openbare weg. De topsnelheid van 310km/h is tegenwoordig nog genoeg om een Gallardo partij te bieden. Al is het echt de wegligging waar deze auto in uitblinkt. Om mee te mogen doen aan de FIA races moest Porsche een straatlegale versie van de GT1 uitbrengen, hij ziet er dan niet echt straatlegaal uit maar is het wel. Bijzonder veel spoilerwerk is één van de kenmerken van deze Porsche. Een machtige verschijning is het in ieder geval!




Project B. Engineering Edonis

Lelijk is waarschijnlijk een goede omschrijving van deze Edonis. Het Italiaanse bedrijf B. Engineering durfte het toch aan op basis van de Bugatti EB110 dit monster te creëren. Het vermogen van de 3.5 liter is omhoog getilt tot 680pk wat resulteert in 'vlotte cijfers'. Volgens de techneuten zit een top van 365km/u er dik in. Alles aan dit model straalt extremisme uit, zelfs de koplampen zijn gewoon raar. Hoeveel van deze modellen rondrijden is niemand bekend, verwacht dat het er niet veel zijn gezien een prijskaartje van ongeveer € 750.000,- !




Saleen S7

Gevestigd in Californië werkt Saleen langzaam aan hun weg als bouwer van supercars. Velen kennen de Saleen wellicht uit de film met Jim Carry, Bruce Almighty, zoniet, dan hebben jullie vast wel clip van 50 Cent gezien! Belangrijker zijn de performances. De V8 weet er 575pk uit de persen wanneer je het pedaal naar beneden trapt. Als antwoord op de Veyron is er ook een Saleen S7 TT leverbaar met 1000pk, of deze makkelijk in de hand te houden is, is nog maar de vraag. De looks van de Saleen zijn in ieder geval best indrukwekkend en zeker niet verkeerd, er zijn merken die het er slechter van af weten te brengen. Op Autogespot staat maar één gespot exemplaar en die is niet in zijn thuisland gespot maar in Rusland.
bijzonder!




Spectre R42

Spectre, misschien voor sommige mensen onder ons een naam die we herkennen uit de films van James Bond. Nee, dit is geen bekende van de 'criminele organisatie'. De in Engeland geproduceerde supercar was destijds een koopje voor de prestaties die hij afleverde, maar £69,950 kostte dit model. In de jaren 90 zag de styling er bijzonder tijdloos uit terwijl het er tegenwoordig al best gedateerd uit ziet. Als je een Spectre wilt zien moet je naar Monaco. Hier is in ieder geval één Spectre geregisteerd! Maar er staan ook twee Spectre's te koop in Rijssen.




Spyker

Het is te hopen dat het goed gaat komen met Spyker anders zullen er waarschijnlijk niet veel extra spots meer bijkomen van dit prachtige Nederlandse merk. Dit merk werd in 1999 in de Kamer van Koophandel geregistreerd als Spyker Cars en sindsdien worstel men nog steeds met het verdienen van geld. Met in totaal 6 modellen in de productielijn zou je denken dat het niet zo slecht gesteld was, dus wel. De productie van de C12 Zagato is afgeblazen en de D12 moet nog steeds beginnen. Het feit blijft dat deze door Audi aandreven Nederlandse supercars een wonder op wielen is. Zowel om te zien als om te horen!




Rolls Royce Phantom Black

Tot slot geen supercar maar een auto voor aristocraten, althans dat was vroeger zo. De Phantom is een bijzonder succesvolle auto en een extra editie doet dan ook geen kwaad. In juli 2006 presenteerde men de Phantom Black aan het grote publiek. Wat kun je er over kwijt? Alles is zwart! Uit de achterzijde priemen twee chique uitlaten en verder zorgt het zwarte maatpak voor een piekfijn uiterlijk. Met maar 25 Phantom Black's in tegenstelling tot de Phantom een zeer aantrekkelijke spot om tegen te komen. In Nederland zijn er twee Phantom Black's.




Mocht je na deel 1 en 2 nog wat missen? Laat dan een berichtje achter, want er komt nog een deel 3!

Reageer!

Reacties op dit artikel