Hard to Spot I

  • Emil
  • 07-10-2007 12:39
  • 6663
  • 1

Hard to Spot I

Iedereen droomt er wel van een topspot te hebben. De kans om een superexclusieve auto in een grote stad tegen te komen is net wat groter dan het dorpje waar je zelf woont. Wat te denken van een Maserati MC12. Een DB9 kom je nog wel eens tegen in jouw woonplaats, maar die MC12, daar kun je alleen maar van dromen. Sommige gelimiteerde modellen overstijgen de 100 productiestuks niet eens en zijn daarmee nog exclusiever dan een 'massaproduct' als de SLR Mclaren.

Om eens een leuk overzicht op te stellen van enkele superzeldzame modellen hebben wij een special gemaakt met enkele van deze exclusieve exoten! De selectie bestaat uit verschillende uiteenlopende modellen die nauwelijks gespot zijn of gewoon uniek zijn. Denk je dat er een andere versie tussen mag dan mag je dat gerust laten weten. Dit is in ieder geval onze selectie van auto's die bijzonder moeilijk te spotten zijn. Ofwel, welke auto is Hard to Spot.


Ascari KZ1

De eerste hard to spot van de gehele serie. De Ascari heeft een Italiaanse naam, is van Engelse afkomst en heeft Nederlands bloed. Klaas Zwart is degene achter deze bijzondere exoot. Hij leidt het productieproces van de bolide en heeft tevens een prachtig race-resort aangelegd in Spanje. In 2005 werd hij op de Birmingham motorshow voor het eerst tentoongesteld. Er zijn twee Ascari's KZ1's leverbaar, een normale en een raceversie, de KZ1-R. De topsnelheid van beide bolides ligt er boven de 300km/u. De V8 middenmotor produceert een zeer nette waarde van 525pk, in combinatie met een gewicht van 1330kg zijn de prestaties zeer spectaculair.


Aston Martin V8 Vantage Le Mans

Deze uiterst brute Aston Martin ziet er een stuk minder braaf uit dan de hedendaagse Aston Martin's. Misschien dat de tuner Mansory dit model alleen kan overtreffen. De oude Aston's zijn zo rauw als je maar kunt wensen. Niet altijd even mooi, maar wat Engels zég! Van deze V8 Vantage zijn in totaal maar 40 stuks van gemaakt. Destijds hing er een prachtig prijskaartje aan van niet minder dan £ 250.000 . De 600pk en 820mn zorgen voor een asfalt verschroeiende acceleratie naar een topsnelheid van meer dan 300km/u! Van de V8 Vantage's rijden extreem weinig exemplaren rond, ze in het wild spotten is dan ook zeer moeilijk!


Aston Martin Vanquish S Ultimate Edition

De Vanquish is de auto die Aston Martin weer helemaal terug bracht. Dit prachtige Engelse merk draait de laatste jaren meer dan uitstekend en dat is fijn! Want wat komen er toch wonderschone auto's uit Engeland. Niet lang terug rolde de laatste Vanquish van de productielijn. Om de auto een waardig afscheid te geven besloten ze op een Engelse manier af te sluiten met een exclusieve editie, de Ultimate Edition. Van dit model zijn maar 40 exemplaren geproduceerd. De kleine details verraden dat het om een zeer exclusieve Bond-car. Voor de echte diehard biedt AM trouwens de mogelijkheid een handbak te installeren i.p.v. een automaat, hoe tof! Puur herkenbaar voor de spotter dus. De looks, het aantal exemplaren maken deze auto tot een hard to spot!


Bentley Continental R Le Mans / Azure Le Mans

Door de Le Mans prestaties van het Bentley race-team, besloot Bentley een Le Mans serie voor zowel de Continental R als de Azure te maken. Van de Azure rijden er maar 3 op de hele aardbol rond! Van de Continental R zijn 50 coupés. De mastodonten hebben een gigantische V8 in het vooronder liggen die tegenwoordig nog steeds terugvinden in de Bentley Arnage's, de motor wordt al tientallen jaren gebruikt. Qua uiterlijk zijn de Le Mans series onderscheidend dankzij een klein typeplaatje, belangrijker zijn de behoorlijke uitgeklopte wielkasten met daarin een prachtige set velgen. Deze Bentley's zijn nog van de oude garde wat betreft styling, groot en heel Engels.

Azure Le Mans


Continental R Le Mans


Bentley Arnage Blue Train Serie

In 2005 was het niet minder dan 75 jaar geleden dat een coureur met een Bentley tijdens een race een trein versloeg. Wat is er leuker om deze magistrale overwinning te vieren met een 30 tellende oplage. Tijdens het aankleden van de Bentley is de specialist ingeroepen op het gebied van luxe, Mulliner. In het interieur zijn vele prachtige details die verraden dat het om de Blue Train gaat. Van buiten is voor de autoleek niet veel verschil te zien. Toch zijn die er wel degelijk met een normale Arnage, wat te denken van een andere voor als achterbumper. Tevens zijn de 19'' velgen uniek in zijn soort. Van bijna alle exemplaren is het grootste gedeelte in de Verenigde Staten beland.


Bentley Arnage T-24 Mulliner

Als laatste Bentley deze bijzonder sportieve Bentley, de T-24. Net als Le Mans series een model om de vele overwinningen van Le Mans te vieren. De sportiviteit is direct te herkennen aan de extra luchtroosters aan de zijkant van de Arnage, deze hebben een directe verbintenis met de Le Mans racers. Verder domineren de 19'' velgen de wielkassen op een voortreffelijke manier. Het interieur is voorzien van veel carbonfiber onderdelen om nog even door te draven in het Le Mans thema. Het ziet er in ieder geval bijzonder uit. Uiteraard beschikt de Arnage over een zeer krachtige motor die je laat doorstomen naar een top van meer dan 250km/u. Net als bij de Blue Train series is een groot gedeelte van de T-24 voor de VS bedoeld, in Europa zijn er maar een paar exemplaren.


Bugatti EB110

Terwijl de Veyron langzamerhand zijn weg in de wereld begint te vinden, zijn er op de achtergrond nog kenners die weten dat er nog bijzonderder model te vinden is. De EB110 was de auto die Bugatti weer deed verrijzen uit de dood. Voor de 110e verjaardag van Ettore Bugatti kwam men op de Autosalon in Parijs aanzetten met deze brute Bugatti. Van dit model zijn twee specificaties beschikbaar voor de koper. De GT en de SS. De GT is de auto voor degene die rustig willen rijden.
niet dus. De kleine 3.5 liter V12 produceert 560pk en levert het vermogen af op alle vier wielen. In binnen 10 seconden bevind je je op zwaar gevaarlijk terrein om je rijbewijs kwijt te raken. De top bedraagt zeer bevredigende 336km/u. De SS doet er nog een schep bovenop, 90pk meer hebben de techneuten eruit weten te persen. Hij is tevens van alle luxe ontdaan om het een pure racer te maken!

Bugatti EB110GT


Bugatti EB110SS


Bristol Fighter

Dit kleine merk uit Engeland is in staat grootste prestaties neer te zetten. Het handje vol auto's dat jaarlijks met hand gemaakt wordt, is elk uniek in zijn soort. Het is een excentriek en tamelijk onbekend merk. Ondanks dat is het merk al vele jaren oud. De laatste Bristol doet zelfs een gooi om harder dan 400km/u te halen. Deze supercar is echter begrensd om 360km/u, nog steeds genoeg om de Zonda en Carrera GT volledig zoek te rijden! Met maar één uniek exemplaar op de site is het een uiterst moeilijk te spotten auto. Maar wat wil je als er maar een paar per jaar gemaakt worden.



Cizeta Moroder

Wie dacht dat de Veyron de enige auto is met een 16 cilinder, heeft het mis. Deze brute Cizeta beschikt ook over deze hoeveelheid cilinders. Al weten ze er echter 'maar' 560pk uit te krijgen. De ontwerper van deze auto is dezelfde die achter de Diablo zit, de overeenkomsten kun je nog wel vinden. Van het eerst model werden maar 7 exemplaren gebouwd en op dit moment is Cizeta in Amerika gevestigd om daar een poging te doen meer exemplaren te verkopen. Gezien het bijzondere uiterlijk zal dat vast een poging waard zijn!


De Tomaso Pantera GTS

Tussen al die hedendaagse klassiekers hoort uiteraard ook een echte klassieker. Als ik zeg dat er in totaal meer dan 7000 exemplaren van de band rolden zul je het niet geloven. Toch is het waar, van al die Pantera's zijn er weinig overgebleven of vele weggestopt in dure collecties. Er staan maar enkele van deze bijzondere Italiaanse auto's op Autogespot. Half Italiaans eigenlijk, want Ford had in de jaren 60 een concurrent nodig tegen de Corvette en de Pantera was de oplossing. Een Ford V8 motor produceerde 330pk waarmee de Amerikaans/Italiaanse rakker de strijd aanging met Amerikaanse bolides. Een prachtige klassieker deze De Tomaso!


De Tomaso Guara Coupe

De Guara Coupé kwam in 1998 op de markt. Een dikke 4.6 liter V8 zorgt voor lekkere prestaties, de auto heeft nabij de 300 pk. Een topsnelheid van meer dan 270 km/u is haalbaar! In tegenstelling tot de Pantera zijn hier zeer weinig exemplaren van. Met nog maar drie uniek gespotte exemplaren, bijzonder hard to spot!


Ferrari 250GTO

Als je de prijs van alle exoten van het rijtje hier bij elkaar optelt kom je misschien net bij de waarde van de een Ferrari 250GTO uit. Van deze GTO's werden verschrikkelijk veel soorten modellen gefabriceerd en dat maakt ze dan ook uiterst zeldzaam. We zijn er nog steeds niet over uit of dit een daadwerkelijk een orgineel exemplaar is maar de kans is zeer groot. De duurste exemplaren leveren dan ook vele miljoenen euro's op, misschien zelfs wel € 10.000.000, - ! De auto produceert 290pk wat voor zijn tijd verschrikkelijk veel was, de waarde van 100pk per liter is voor die tijd al uniek. Met nog maar één gespot exemplaar wellicht één van de meest bijzondere klassiekers die op deze aardbol rondrijdt, in ieder geval de bekendste!


Ferrari 288 GTO

De hele supercars serie bij Ferrari begint eigenlijk bij de 288GTO. Deze legde de basis van de F40, F50 en als laatste de Enzo. Optisch gezien is de 288 bijna hetzelfde als de 308GTB. De auto werd als raceauto ontwikkeld aangezien het een nauwe band met het racen had. Ferrari was verplicht 200 exemplaren te maken om toegelaten te worden tot een raceklasse, uiteindelijk werden er 272 288GTO's gemaakt.


Ferrari F40

De opvolger van de 288GTO was de brute F40. Een auto die bekend staat op het leveren van de beste kicks wat betreft rijden. Weinig auto's komen tot de puurheid van de F40. De F40 is ontstaan om het 40 jarig bestaan van het Italiaanse merk te vieren, en wat voor jubileum moet dat geweest zijn. De vraag naar de F40 was zo groot dat men uiteindelijk heeft besloten er meer te produceren dan eigenlijk de bedoeling was. Meer dan 1000 exemplaren voor een zeer exclusieve Ferrari zie je niet zo gauw. De F40 heeft t.o.v. zijn voorganger 78pk meer, het gewicht van 1100kg is echter minder dan de 288GTO. Qua uiterlijk is hij niet zo mooi als andere Ferrari's maar dat is niet waar het om gaat bij deze auto. Pure racetechniek en pure sensatie!


Ferrari F50

De F50 zal als nooit zo geaccepteerd worden bij het publiek als de F40. Dat is wat bekend is van dit model. De F50 was anders.
de F40 is legendarisch. Desondanks is het een bijzonder fraaie verschijning. De F50 was een stuk geciviliseerder dan de F40, iets wat aan zijn sensaties afbreuk deed. Het gewicht nam toe en het aantal pk's steeg niet uitzonderlijk veel. De 40pk's zorgden voor nagenoeg dezelfde prestaties als de F40. De 349 exemplaren werden gemaakt voor mensen die al diverse Ferrari's in bezit hadden of een bijzondere band hadden met Ferrari.


Ferrari 575 GTZ

Een totaal ander type Ferrari is deze Zagato. De naam Yoshiyuki Hayashi zal jullie in eerste instantie niet veel zeggen. Deze Japanner is gek van auto's en heeft daarnaast een grote voorliefde voor Ferrari. Zijn collectie is dan ook zeer uiteenlopend en erg groot. Aangezien hij een unieke auto wilde hebben is hij naar Zagato toegestapt met zijn 575M en het eindresultaat was deze prachtige bolide. Het ontwerphuis Zagato heeft later besloten dat er nog enkele exemplaren voor andere collectioneurs vervaardigd zouden worden. Dit met een maximum van 10 stuks.


Ford GT Heritage Edition

Godzijdank komen er uit de Verenigde Staten ook nog mooie auto's. De legendarische Ford GT40 was volgens de mensen van Ford zo bijzonder dat er aan het begin van de 21e eeuw een nieuwe ontworpen GT op het toneel verscheen. De meeste van deze prachtige auto's zijn in de VS achtergebleven en een handje vol is bestemd voor Europa. De legendarische status werd in 2006 nog maar even goed benadrukt door een bijzondere variant van de GT, de Heritage Edition. Deze is voorzien van de racestriping die te zien was op de racewagens van Ford in 1968 en 1969. De kleuren komen van de Gulf Oil Company. Dankzij enkele autogekken in Nederland, die een smak geld neerlegden voor een Ford GT Heritage, zijn deze ook in Nederland te spotten! Een land wat de laatste tijd steeds meer bekend komt te staan als autoland.


Fornasari RR600

Wie graag een SUV wil, kan gaan shoppen bij merken zoals Porsche, BMW, Range Rover, etc. De echte miljonairs weten echter ook dat er diverse bedrijven zijn die custom made modellen maken, waar Fornasari er één van is. Aan het begin van de zomer werd in St.Tropéz deze uitzonderlijke SUV gespot. Net als het merk Bristol is Fornasari een klein merk. Fornasari onderscheid is echter door het handwerk wat ze leveren. Je herkent geen enkel detail van andere auto's in deze SUV. Tot dusver was nog maar één iemand in staat deze überSUV te spotten. We zijn zelf erg benieuwd naar de productieaantallen van dit merk. Want deze auto is echt bedoeld voor bijzondere excentrieke mensen!


Gumpert Apollo

Een supercar kun je een betere naam geven.
Gumpert. Dit monster uit Duitsland is ontworpen door een bekende die vroeger veel werk heeft verricht bij raceafdeling van Audi, de rallywereld. Het standaard model van de Gumpert produceert 650pk, voor de mensen die zonder XTC een kick willen krijgen is er tevens een 800pk variant beschikbaar. Brute power komt van de V8 motor uit de rekken van Audi, betrouwbaarheid zal dus geen probleem zijn. Deze Gumpert is niet moeders mooiste, maar reken er maar op dat hij zijn concurrentie rauw lust als het op een circuitrace aankomt, want daar is hij voor bestemd. Een straatlegale raceauto!


Invicta S1

Voor sommige mensen zal Invicta een volledig onbekend merk zijn. Dit in Engeland gevestigde merk probeert met de S1 de orde te verstoren bij merken als Ferrari, Porsche en Lamborghini. De auto is volledig uit carbonfiber gebouwd wat het gewicht ten goede komt. Voordat je deze auto hebt, zul je eerst meer dan €200.000,- moeten betalen aan de importeur. Hiervoor krijg je een zeer exclusieve handgemaakte sportauto. Destijds was hij te zien op de Autorai en misschien dat in Nederland enkele exemplaren terecht komen. De V8 motor zal waarschijnlijk genoeg geluid produceren om je in ieder geval te laten weten dat hij in de buurt rijdt.


Italdesign Aztec

Wat is er leuker dan op zondag op pad gaan met je vrouw om een stuk je te gaan toeren. In deze hyperbolide wordt het moeilijk om een romantisch tochtje te gaan maken, omdat je elektronisch met elkaar moet communiceren, je ziet namelijk gescheiden van elkaar. De Aztec stamt inmiddels alweer uit 1988 en de 50 exemplaren staan waarschijnlijk net als deze ergens in een hoekje te verrotten. De motor is slap, 250pk maar. Scheuren is dus ook niet mogelijk. Een plek waar je waarschijnlijk terecht kunt is het museum van moderne kunst, want deze auto hoort eigenlijk niet thuis in de exotenwereld. Hard to spot? Ja.
maar wat krijg je ervoor? Een uiterst bijzonder, bizarre auto!


Jaguar XJ220

Tijdens de jaren 80 was de strijd tussen de supercars uitgebarsten. De F40, 959 en andere supercars domineerden deze wereld. Bij Jaguar wilde men ook niet stil zitten en sloot men in de vrije uurtjes aandacht te besteden aan een supercar die werkelijk iedere auto zou moeten verslaan op het gebied van looks, techniek en performance. De naam 220 slaat op de snelheid die de Jag zou moeten kunnen bereiken, niet kilometers per uur maar mijlen! Omgerekend is dat toch meer dan 350! De XJ220 wordt aangedreven door een V6, waar men in eerste instantie hoopte een V12 te kunnen gebruiken. Jammer genoeg werd de XJ220 nooit een groot succes en is de auto dan ook zeer schaars.

Reacties op dit artikel