Groene aandrijving

Groene aandrijving

Het beroemde designhuis Pininfarina heeft op de Autosalon van Genève 2008 de Sintesi laten zien. Op zich is dat al oud nieuws, maar over de eigenzinnige Sintesi is meer te vertellen. De auto beschikt bijvoorbeeld over een speciale aandrijftechniek die Pininfarina in samenwerking met Nuvera (dit bedrijf vervaardigd brandstofcellen) heeft ontworpen.

De Belg Lowie Vermeersch is schuldig aan het ontwerp van de vierdeurs Italiaan. Vermeersch werd samen met twee anderen gekozen uit vierhonderd man die allemaal een plekje wilden hebben bij het wereldberoemde ontwerphuis Pininfarina. Vermeersch heeft na de aanstelling bij Pininfarina het huis zeker niet teleurgesteld. Vandaag de dag heeft hij al meer dan tien jaar werkervaring bij het Italiaanse bedrijf.



Zoals in de inleiding al is vermeld beschikt de Sintesi over een speciale aandrijftechniek. Maar wat houdt deze techniek in? Allereerst de naam van het systeem: Quadrivium. Deze aparte naam vertegenwoordigt een speciaal brandstofcelsysteem. Quadrivium verspreidt de aandrijving over vier verschillende brandstofcel-pakketten. Elk pakket drijft één afzonderlijk wiel aan. Hierdoor heeft de auto niet alleen een beter weggedrag, maar ook een betere gewichtsverdeling. Door de brandstofcel kun je deze vierwieler erg ‘groen’ noemen. Maar dat ‘groen’ niet traag hoeft te betekenen, bewijst deze Sintesi. De top ligt namelijk op 248 km/h…



Naast het feit dat de Sintesi over een bijzondere aandrijftechniek beschikt, heeft de mysterieuze auto ook een bepaalde manier waarop het design de techniek en de passagiers samensmelt. Pininfarina noemt deze zogenaamde techniek 'Liquid Packaging'. Door het gebruik maken van deze ‘vloeibare’ lijnen van het lichaam kan op een bepaalde manier meer ruimte worden gecreëerd. Doordat er geen grote middenmotor aanwezig is, wordt deze ruimte vooral in het interieur bereikt welke plaats biedt aan vier personen. Instappen doe je door de suïcide vleugeldeuren van de 'Italian sportscar' te openen. Eenmaal de deuren geopend, overheersen de golvende lijnen de zijkant van de bolide.

Reacties op dit artikel