Gespot: Mercedes-Benz S 63 AMG W222

  • Sander
  • 18-08-2013 18:07
  • 2553
  • 0

Gespot: Mercedes-Benz S 63 AMG W222

Vorige maand werd het virtuele doek getrokken van de nieuwe 63 AMG van de Mercedes-Benz S-Klasse en op de beurs van Frankfurt zal dit model officieel in het echt gepresenteerd worden aan de gehele wereld. Toch kun je, als je geluk hebt, al wat exemplaren spotten. Zo spotte Maserv8lover een ongecamoufleerd fabrieksexemplaar in het Oostenrijkse Kirchberg.

De Mercedes-Benz S 63 AMG W222 is weer een prima staaltje vakwerk. Onder de kap ligt een "zuinige" V8 biturbo met 585 pk en 900 Nm aan koppel en alle nieuwe technologiën staan op de optielijsten. Niet alleen het vermogen is opgepompt, aan het gewicht is ook gewerkt! 100 kilo is de auto lichter dan zijn voorganger. Zuiniger is de nieuwe AMG ook geworden, een gecombineerd van 10.1 liter per 100 kilometer is nu mogelijk. Een mooie waarde. Dit is natuurlijk wel op zijn zuinigst, ga je harder rijden dan gaat de V8 in het vooronder even hard meedrinken.

Voor het eerst in de geschiedenis van de S 63 AMG is het mogelijk om vierwielaandrijving te krijgen. Dit is voor klanten die onder alle omstandigheden maximale performance en grip willen behouden. Door deze vierwielaandrijving is de S 63 AMG in de 0-100 sprint bijna een halve seconde sneller dan de AMG's met achterwielaandrijving. Daar waar de S 63 met achterwielaandrijving er 4,4 seconden over doet, doet de vierwielaandrijver er slechts vier seconden over! 33% van de kracht gaat naar de voorwielen en 67% naar de achterwielen. Met een leeggewicht van net onder de 2000 kilo is de sprinttijd een behoorlijk goede prestatie! Het gewicht hebben ze bij Mercedes lager weten te maken door het gebruik van een aluminium body en het monteren van lichtgewicht velgen. Deze velg wordt uit een blok geperst waardoor er op gewicht bespaard kan worden.

De uitlaat van de AMG kent de bekende vlinderkleppen. Zo kan men in alle rust naar de eindbestemming reizen of als een malloot met de hamerende V8 uit de uitlaten als een hooligan door het verkeer razen. De keuze ligt bij de bestuurder. Een nieuwe optie, die ook nog nooit eerder te zien was op de S 63 AMG, zijn de keramische remschijven. Deze schijven zorgen voor een lager onafgeveerd gewicht, ze zijn namelijk 20% lichter dan normale remschijven.

Gespot: Mercedes-Benz S 63 AMG W222

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag