Gespot: twee bijzondere klassiekers

  • Vossie
  • 28-04-2009 16:29
  • 4070
  • 19

Gespot: twee bijzondere klassiekers

Onder de meeste bezoekers van Autogespot zijn klassiekers niet echt populair. De gemiddelde bezoeker ziet nog steeds liever een hele dikke Ferrari of Lamborghini, dan een oude bijzondere Bugatti, Rolls of Mercedes-Benz. Voor de liefhebber die wel graag klassiekers bekijkt hebben we natuurlijk Klassiekergespot. Soms komen er echter op Klassiekergespot ook spots voorbij waarvan je denkt: "wauw". Zo'n "wauw" moment hadden wij gisteren even, want op Klassiekergespot zijn nu twee hele bijzondere klassiekers verschenen, die we gewoon even met jullie moeten delen.

Beide klassiekers werden gezamenlijk gespot, samen met nog een aantal andere klassiekers. De twee klassiekers in kwestie zijn een Mercedes-Benz SSK en een Bentley 3 1/2 Litre. De Bentley is een primeur voor Klassiekergespot en de Mercedes-Benz is pas tweemaal eerder gespot. Hoog tijd om deze twee bijzondere klassiekers eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.

De Mercedes-Benz SSK werd in 1928 voor het eerst aan het publiek getoond. In die tijd was de auto alleen weggelegd voor de allerrijksten der aarde. De SSK was voornamelijk bedoeld als racewagen, bijvoorbeeld voor races als de wereldberoemde Mille Miglia, maar ook in diverse Grand Prix's van toen. De SSK is gebaseerd op de S-klasse uit die tijd, maar is natuurlijk veel sportiever dan dit model. SSK staat dan ook voor Super Sport Kurz, wat natuurlijk duidelijk maakt dat het destijds een supersportwagen was met een ingekorte wielbasis. Misschien wel het meest indrukwekkende aan deze SSK zijn de prestaties. Onder de lange motorkap van deze Mercedes-Benz ligt een zeven liter zes-in-lijn met een supercharger. Hiermee schopte de SSK er een voor die tijd ongelofelijke 200 tot 300 pk uit. Het vermogen was afhankelijk van de afstelling van de motor. Nog indrukwekkender is het koppel, dat bedroeg namelijk 680 nm! In die tijd was dit vermogen voldoende voor een topsnelheid van maximaal 190 km/u, een ongelofelijk hoge snelheid in een tijd dat de meeste mensen nog gewoon met paard en wagen of de fiets reden. Het was dan ook niet voor niets één van de snelste auto's uit die tijd.

In totaal zijn van de SSK tussen 1928 en 1932 ongeveer 35 a 40 exemplaren gebouwd, exacte aantallen zijn niet bekend. Hiervan was ongeveer de helft een af-fabriek racewagen. We hebben het hier dus over een serieus exclusieve auto, bovendien zijn er ook nog een flink aantal gecrasht. Er zijn echter ook ongeveer 100 replica's in omloop, die echter wel met grote zorgvuldigheid en grotendeels met originele onderdelen zijn gebouwd. Het zijn dus replica's, maar geen replica's zoals we tegenwoordig kennen. Naar verluid zijn er op dit moment nog slechts vijf originele exemplaren 'in leven'. In 2004 werd voor het laatst zo'n originele SSK geveild en dit leverde de verkoper maar liefst 7,4 miljoen dollar op! Of dit gespotte exemplaar één van de originele exemplaren is valt te betwijfelen, want het is natuurlijk een groot risico om met zo'n kostbare klassieker te gaan rijden. Toch blijft het een hele bijzondere wagen, ook al is het vermoedelijk een replica. Overigens rijdt in Nederland ook nog een SSK rond, die ooit al eens is gespot in Amsterdam. Dit exemplaar was vorig jaar ook te bewonderen op het Concours d'Elegance in Apeldoorn.



De tweede bijzondere klassieker in dit rijtje is een Bentley 3 1/2 Litre, een primeur voor Klassiekergespot. Deze Bentley is weliswaar een primeur, maar toch is het model an sich een stuk minder exclusief dan de Mercedes-Benz SSK. Deze 3 1/2 Litre is in 1933 op de markt verschenen en tot en met 1939 werden ongeveer 2400 exemplaren gebouwd. Flink wat meer dan de Mercedes-Benz. De Bentley is echter in verschillende hoedanigheden verschenen, als luxe limousine, maar ook als mooie open tweezitter, zoals dit exemplaar. Bovendien verschillen veel exemplaren weer van elkaar, omdat veel van deze Bentley's destijds op klantwens werden gebouwd door Park Ward. Hierdoor is het lastig om precies aan te geven met welke 3 1/2 Litre we hier precies te maken hebben, maar wellicht dat één van jullie ons hierbij kan helpen, we lezen het graag in de reacties.

De 3 1/2 Litre was net als de Mercedes-Benz uitgerust met een zescilinder, maar deze was natuurlijk veel minder opgefokt. Met 110 pk was het echter absoluut niet behelpen, zeker voor die tijd. Hiermee werd een top van 145 km/u gehaald, maar het is natuurlijk de vraag of je dat wilde rijden op de wegen van toen! De waarde van deze Bentley is niet te vinden op inderdaad, maar hij kost ongetwijfeld een flink fortuin, zeker ook qua onderhoud. Een interessant weetje is overigens dat beweerd wordt dat 70% van alle gebouwde 3 1/2 Litre's momenteel nog steeds bestaat. Na ruim 70 jaar is het grootste deel van deze prachtige Bentley's dus nog steeds mondjesmaat te zien in het straatbeeld.



Zelfs de mensen die geen fan zijn van klassiekers zullen toch moeten bevestigen dat we hier met twee prachtige klassiekers te maken hebben. Auto's die destijds alleen voor de allerrijksten waren weggelegd, net als een Veyron of Maybach Landaulet nu. Deze moderne auto's zullen over 70 jaar ook tot de klassiekers behoren. Zijn ze daarmee gelijk saai geworden? Wat ons betreft niet, net als deze twee klassiekers. Het waren de toppers van die tijd, die nu misschien nog wel bijzonderder zijn dan alle moderne supercars bij elkaar.

We kunnen jullie dus van harte aanraden om eens wat vaker een kijkje te nemen op Klassiekergespot, want er staat nog veel meer mooi spul tussen, wat absoluut niet saai is. Bedenkt goed, elke bijzondere auto wordt uiteindelijk een klassieker, maar daarmee wordt het niet automatisch ook een saaie auto!

Reacties op dit artikel