Gespot: Lamborghini Espada

Gespot: Lamborghini Espada

Murciélago, Diablo, Countach, Miura. Zomaar een greep uit de meest succesvolle modellen van de Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini. Maar wat hebben al deze supersportwagens gemeen met de luxe vierzits Lamborghini Espada? Ze hebben allemaal dezelfde motor! Een Espada uit de jaren 70 is twee maal in België gespot. Tijd om deze stier bij de horens te nemen en hem wat beter te leren kennen!

Toen Lamborghini in 1963 werd opgericht ontwierp de Italiaan Giotto Bizarrini in opdracht van Lamborghini een hoogtoerige 3,5L V12 motor die volgens hem in staat was om bij 11.000 toeren per minuut 400 pk te produceren. Ongekend veel in die tijd. De eerste productieversie van de motor - zoals die in de Lamborghini 350GT werd geplaatst - was echter teruggedraaid naar 280 pk bij 7,000 toeren per minuut. Door de jaren heen werd de motor door middel van kleine aanpassingen en verbeteringen steeds krachtiger en na 47 jaar en een aantal van de meest spraakmakende modellen van de sportwagengeschiedenis leverde het blok 670 pk in de Murciélago LP670-4 SV. De motor is gegroeid, verbeterd en volwassen geworden. Maar de basis is nog precies de zelfde motor als waar het merk in 1963 mee begon.

De Lamborghini Espada was gebaseerd op de Lamborghini Marzal conceptauto en is een luxe GT-auto met ruimte voor vier personen. In totaal zijn er 1217 Espada's gemaakt en daarmee was het in zijn tijd het best verkochte model van het merk. Zoals gebruikelijk bij Lamborghini bleef het model een flink aantal jaren in productie en werd de auto door de jaren heen veranderd en verbeterd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie generaties. Tussen 1968 en 1970 werden ze Series 1 (S1) genoemd en deze versie perste 325 pk bij 6500 tpm uit de bekende V12. Van 1970 tot 1972 was er de S2 - ook wel bekend als de Espada 400 GTE - die dankzij een aantal wijzigingen net iets beter presteerde in de bochten en ook de motor deed het iets beter met 350 pk. De Espada die nu is gespot behoort tot de laatste generatie, namelijk de S3 welke tot 1978 werd gebouwd en de V12 wist 365 pk bij 7500 tpm bereiken. In de tien jaar dat de Espada in productie was werden er buiten wijzigingen aan de motor nog allerlei andere aanpassingen doorgevoerd waarvan de meeste onderhuids om de prestaties te verbeteren. Het uiterlijk bleef vrijwel ongewijzigd. De naam is - zoals dat bij Lamborghini traditie is - gerelateerd aan stierenvechten. Espada is het Spaanse woord voor zwaard en doelt op het wapen waarmee stierenvechters de stier aan het eind van het gevecht doden.

Gespot: Lamborghini EspadaGespot: Lamborghini Espada

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag