Gespot: Ferrari 512TR Hamann

  • Emil
  • 17-10-2009 14:36
  • 3021
  • 12

Gespot: Ferrari 512TR Hamann

Primeurs aan de lopende band op Autogespot, ook tijdens de regenachtige herfstdagen. Logisch aangezien de spots natuurlijk niet alleen komen aanwaaien uit Almelo of het eiland Terschelling! Een brute primeur verschijnt vandaag op de frontpage onder het merk Ferrari, maar het is geen normale Ferrari. Nee, een zwaar getuned exemplaar door Hamann-Motorsport werd in het Spaanse Segur de Calafell gespot.

Tik bij Google Ferrari 512 TR Hamann in en bij de eerste hit kom je bij ons terecht. Kortom, er is weinig bekend van deze Ferrari. Tijd om wat extra's te vertellen. Het gaat hier om een Ferrari waar slechts vijf exemplaren van gemaakt zijn. Dit is het enige exemplaar in het wit. De kleuren van de andere exemplaren zijn onbekend, maar rood en zwart lijkt ons een logische mogelijkheid.

Er zijn twee dingen die dit een brute en bijzondere verschijning maken. Als eerste natuurlijk het uiterlijk. Het is geheel anders dan de elegante Ferrari's uit de jaren 90. Deze Hamann is bruut en alles heeft een functie. Grote gaten in het bodywerk om de V12 van de nodige koeling te voorzien en het spoilerwerk is ervoor om de wagen strak op de weg te houden wanneer je méér dan 300 km/u per uur gaat rijden. Dat kan hij namelijk, want het motorblok is verre van standaard meer.

Het tweede punt dan. Standaard heeft de 512TR 428 pk. In deze conversie van Hamann mag je dat aantal paardenkrachten minstens verdubbelen! Dit komt doordat de V12 op ongeveer dezelfde manier is omgebouwd zoals Koenig dat ook destijds heeft gedaan bij de Ferrari Testarossa. Het vermogen kan door twee turbo's pieken bij een monsterlijke 1000 pk. Zeg maar dag tegen de Ferrari 430 Scuderia en een Ferrari Enzo vreet hij ook op. Bij een vermogen van 1000 pk zou de wagen een topsnelheid van ongeveer 370 km/u hebben. De sprintjes dan. De 100 km/u duurt ongeveer 3.4 seconden en 6,4 seconden later knal je voorbij de 200 km/u.
Het zijn natuurlijk niet alleen de turbo's die deze bijzondere prestaties mogelijk maken. Er is nog veel meer aan het motorblok geknutseld. Nieuwe zuigers, verbeterde elektrische systemen en ook ander intercoolers, om maar een paar veranderingen te noemen. De ombouw kostte destijds vermoedelijk, omgerekend, rond de €100.000,-.

Reacties op dit artikel