Gespot: Ferrari 308 GTBi

  • Vossie
  • 21-03-2009 14:26
  • 1929
  • 5

Gespot: Ferrari 308 GTBi

Dagelijks worden er vele spots toegevoegd op Autogespot. Hieronder bevinden zich regelmatig hele dikke spots van zeer exclusieve auto's. Elke spotter merkt deze spots onmiddelijk op en er wordt gelijk flink gereageerd op de spots. Maar soms zitten er ook spots die door niemand worden opgemerkt, terwijl het toch een primeur is en de auto met slechts 494 geproduceerde exemplaren ook best exclusief genoemd kan worden. Zo'n spot kwam afgelopen woensdag op Autogespot terecht, we hebben het hier namelijk over de eerste Ferrari 308 GTBi op de site.

Het is niet zo verwonderlijk dat deze 308 GTBi door niemand is opgemerkt. Aan de buitenkant is namelijk vrijwel niet te zien dat het om een GTBi gaat, het lijkt een doodgewone 308 GTB te zijn. De verschillen met deze 308 GTB zijn dan ook minimaal. Alleen een geoefende spotter kan zien dat de motor van de GTBi er net iets anders uitziet en dat ook het interieur iets is aangepast ten opzichte van de normale 308 GTB. Het interieur beschikt over iets andere stoelen, een aangepaste middelconsole en een ander stuurwiel.

Het belangrijkste nieuws bevindt zich echter onder de motorkap. Nu zou je bij een GTBi wellicht denken dat dit een snellere versie is, maar niets is minder waar. Het belangrijkste verschil met de 308 GTB is dat de GTBi beschikt over een motor met injectie, terwijl de 308 GTB het moest doen met carburateurs. Helaas leidde dit niet tot een vermogensstijging, maar tot een vermogensdaling. In de 308 GTB produceerde de drie liter V8 nog 255 pk, terwijl de 308 GTBi het met slechts 214 pk moest doen. De sprint naar de 100 ging daardoor ook in 7,2 seconden, iets wat volgens veel mensen niet Ferrari-waardig was. Dit was uiteindelijk ook de reden dat de 308 GTBi slechts twee jaar in productie is geweest, waarbij 494 exemplaren van de band rolden. In 1982 werd de 308 GTBi opgevolgd door de 308 GTB Quattrovalvolve. Deze had dezelfde motor als de GTBi, maar beschikte over vier kleppen per cilinder, waardoor het vermogen weer tot 245 pk werd opgeschroefd.

De exclusiviteit van deze 308 GTBi is dus eigenlijk te danken aan de matige prestaties die hij leverde. Door een te slappe motor vond dit model weinig aftrek bij Ferrari liefhebbers en besloot Ferrari al snel om de motor te vervangen door een sterker exemplaar. Toch leek het ons leuk om deze auto eens in de spotlights te zetten, omdat het hier toch om een primeur op Autogespot gaat!

Reacties op dit artikel