Gespot: de Ferrari 750 Monza of 500 Mondial

Gespot: de Ferrari 750 Monza of 500 Mondial

Lang geleden, toen auto's nog veel kleinschaliger werden gebouwd, en daardoor onderling sterker verschilden, bouwde Ferrari de 750 Monza. En de 500 Mondial. Welke van de twee modellen relevant is, is niet helemaal duidelijk. Wat we wel weten, is dat deze auto héél erg bijzonder is.

Ferrari zit al in de racerij sinds de oprichting van het merk, in 1947. Er verschenen talloze modellen die door heldhaftige mannen over het circuit werden gejaagd, maar de meeste autoliefhebbers, inclusief ikzelf, weten hier maar weinig vanaf. Niet alléén komt dat omdat het zo lang geleden is, óók omdat het auto's zijn die, in tegenstelling tot de personenauto's die Ferrari toen bouwde, vrijwel nooit de openbare weg zien. De Ferrari 750 Monza dateert van 1954, het was de krachtigere broer van de 500 Mondial. Naar traditie gaf óók hier het getal in de naam aan wat de inhoud van één cilinder is. De totale cilinderinhoud van de motor voorin de 750 Monza is 3,0 liter, want Ferrari bouwde óók viercilinders. Op 760 kilogram is 250 pk een hele hoop, de eerste race die de auto verreed leidde dan ook tot een overwinning. De auto ontleent zijn naam hier aan, want het was op het circuit van Monza.

Gespot: de Ferrari 750 Monza of 500 Mondial

Er werden uiteindelijk 31 exemplaren van de 750 Monza gebouwd, elk weer net iets anders. Opvallend is het feit dat dit exemplaar een ruit over de gehele breedte heeft, waar de meeste exemplaren twee kleine ruitjes hebben, of zelfs slechts één. Bovendien lijkt de 500 Mondial niet toevallig veel op de 750 Monza, dus verwarring is voor de hand liggend. Huidige waardes lopen sterk uiteen, begin met bieden bij een half miljoen euro.

Reacties op dit artikel