Geschiedenis op wielen gespot: de Bugatti EB112!

Geschiedenis op wielen gespot: de Bugatti EB112!

In de periode voordat Volkswagen in het bezit was van Bugatti Automobiles S.A.S. liep het allemaal niet zo lekker met het bedrijf. Natuurlijk was er de EB110, maar dit model was niet de succesvolle supercar waarop werd gerekend. Een andere Bugatti, waar in de jaren 90 aan gewerkt werd, was de EB112. Tot het productiestadium haalde de auto het echter nooit. Bij deze one-off, die in Monaco gespot werd, bleef het.

Om wat meer over de auto te weten te komen, moeten we terug naar 1993. In dat jaar stond op de beurs in Genève de EB112. De wagen werd ontworpen door Giorgetto Giugiaro en moest het tweede model in de Bugatti-range worden. Het idee achter dit model kwam van de rijke Italiaanse zakenman Romano Artioli die de rechten van Bugatti had verkregen in 1987. Hij droomde van een eigen auto. Dit resulteerde in de EB110 die op de 110e verjaardag van Bugatti in 1991 geïntroduceerd werd.

Twee jaar later volgde het tweede model dat Bugatti door zou moeten laten groeien, een prototype van de EB112. Het design is een elegante vierdeurs die met het karakteristieke achterwerk verwijst naar de 57SC Atlantic uit 1938. In het vooronder is een enorme 6 liter grote V12 met een vermogen van 460 pk te vinden, goed voor een topsnelheid van 300 km/u. De auto is opvallend kleiner dan de nieuwe limousine van Bugatti moet gaan worden: 5,07 meter. Nu in 2013 is er eigenlijk nog steeds een auto die ons doet herinneren aan dit prototype van Bugatti met het zelfde coupé uiterlijk en de typische achterdeuren, de Porsche Panamera.

Geschiedenis op wielen gespot: De Bugatti EB112!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag