Gereden: Rolls-Royce Wraith

Gereden: Rolls-Royce Wraith

Weergaloos, ongekend of niet van deze wereld. Het zijn allemaal superlatieven waarmee we dit verhaal kunnen beginnen. Enkele dagen een Rolls-Royce Wraith onder de kont zorgt er voor dat bijna niets meer comfortabeler is. De meest dynamische en sportieve Rolls-Royce ooit moest zich een weekend lang gaan bewijzen in het prachtige landschap dat Italië en met name de omgeving van het Comomeer rijk is.



 
Op een druilerige vrijdagochtend reizen we vanuit München naar het Comomeer. Dit weekend zullen we niet alleen onze focus leggen op de Rolls-Royce Wraith maar ook op de vele klassiekers die naar Villa d’Este zijn gekomen. Het Concours d’Elegance is misschien wel één van de bekendste ter wereld waar klassiekers van miljoenen euro’s op af komen. Dat was te lezen in een eerder sfeerverslag van ons. Bij het naderen van Villa d’Este wordt het duidelijk dat de Wraith geen onopvallende auto is. Zijn statige voorkomen zorgt er mede voor dat we zonder problemen en toegangsbewijzen het landgoed van Villa d’Este op kunnen rijden en kunnen parkeren naast de overige clientèle die Rolls-Royce heeft uitgenodigd. Het misschien wel meest exclusieve event ter wereld wordt in één keer een stuk toegankelijker. Uiteraard halen we na het parkeren onze accreditaties op om ons op een legale manier over het evenement te kunnen begeven.

Gereden: Rolls-Royce Wraith
Gereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce Wraith
 
De vorige alinea beschrijft misschien wel hetgeen waar de Rolls-Royce bekend om staat. Zijn statige optreden doet deuren openen die normaal gesloten blijven en ook op de weg zal men geen strobreed in de weg leggen om de mastodont af te laten remmen. Opzij schuiven en de Wraith laten passeren is hetgeen er voor 99% van de tijd gebeurt. De Wraith is een uniek verschijnsel en zelfs in de ietwat saaie samenstelling van deze demo kun je daar niet onderuit. Met saai benadrukken we natuurlijk de grenzeloze mogelijkheden die Rolls-Royce biedt met zijn Bespoke afdeling en het ontbreken daarvan op dit model. Denk hierbij aan de talloze modellen die Rolls-Royce in de afgelopen jaren heeft laten zien, zoals de onlangs geïntroduceerde Limelight Edition met zijn talloze vakjes voor de passagiers of de Movie Collection. Zelfs een two-tone kleurenschema ontbreekt bij dit demo-exemplaar en dat had de auto nog zelfs nog meer allure gegeven. Wat te denken bijvoorbeeld van een prachtige motorkap van geborsteld aluminium in combinatie met de zwarte lak.

Gereden: Rolls-Royce Wraith
Gereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce Wraith
Gereden: Rolls-Royce Wraith

 
Het moet helaas voor ons bij dromen blijven want de Wraith is zwart en daar moeten we het mee doen. Het klinkt bijna alsof we ons moeten behelpen maar als we eenmaal ingestapt zijn is dat wel het minste waar we ons zorgen over maken. De tapijten voelen heerlijk zacht aan en de Power Reserve, Rolls-Royce’s manier van een toerenteller, zal nooit aangeven dat er nog maar 0% van het vermogen beschikbaar. De meter zal altijd om en nabij de 40% aangeven, zelfs als je het pedaal volledig door de bodem hebt gedrukt en er een waanzinnige 250 km/u op de teller staat. Begrensd overigens, want op dat prachtige stuk Autobahn dat ons naar de Brennerpas leidt is zoveel ruimte dat we er binnen enkele tellen aanzitten maar helaas niet harder kunnen. Het geeft meteen aan dat de Wraith de meest sportieve Rolls-Royce ooit is. De 632 pk en 800 Nm aan koppel werken voor wat ze waard zijn om het gigantische gewicht van 2.440 kilo op gang te brengen en houden. 

Gereden: Rolls-Royce Wraith
Gereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce Wraith

De V12 heeft dus een ruim vermogen en dit resulteert in een sprint naar de 100 km/u in 4,6 seconden. Een ingenieus systeem aan boord van de Wraith is het klaarzetten van de juiste versnelling wanneer men op een bocht aan komt rijden. Via de GPS wordt er in de gaten gehouden wat voor bochten het zijn en zal de Wraith het juiste verzet klaarzetten. Dit om sportief danwel comfortabel door de bocht te dansen en uit te accelereren.  De Wraith mag dan wel de meest sportieve en dynamische Rolls-Royce ooit zijn, verwacht niet dat je als Max Verstappen of Lewis Hamilton door de bochten kan hoeken. De Engelse statige auto stuurt wel lekker direct maar zijn ophanging brengt niet dat sportieve karakter met zich mee. Het is gericht op het comfortabel rijden met een sportief tintje. Dat tintje is zeker wel aanwezig, maar meer in de directe sturing van de auto dan zijn strakke ophanging. In dat opzicht kun je beter voor een Bentley Continental GT gaan, al zal je dan wel flink in moeten leveren op beenruimte achterin. Beenruimte achterin? Jazeker! Zelfs in flinke porties! Met een volledige uitrusting en vier personen waren wij namelijk op weg en dat zonder noemenswaardige problemen. De achterbak is namelijk van een dergelijk formaat dat er complete koffers in kunnen verdwijnen. Uiteraard is dat niet zo verwonderlijk. De auto is namelijk gebaseerd op het platform van de BMW 7-Serie en deze auto staat natuurlijk ook niet bekend om zijn beperkte ruimte.  Achterin is er dus zat ruimte alleen de instap is iets lastiger omdat de stoelen naar voren geklapt dienen te worden. In dat opzicht is een Ghost Series II een stuk interessanter.

Gereden: Rolls-Royce Wraith
Gereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce Wraith
 
Achter het stuur van de Wraith valt het eigenlijk meteen op dat men hier te maken heeft met een BMW cockpit en interface. Zowel de automaathendel, multimediasysteem en de knoppen voor de hulpsystemen zijn bijna 1 op 1 overgenomen. Het zorgt daardoor wel voor een stuk herkenning. Ook het veelbesproken I-Drive systeem, dat in de loop der jaren geperfectioneerd is, laat zich dan ook zonder moeite besturen. Iets waar we in de Maybach of andere Mercedessen toch nog wel enige moeite mee hebben. Wetende dat de meeste techniek op die van BMW is gebaseerd geeft een gerust gevoel. De grootste kinderziektes zijn er door de eerste generatie 7-Serie uitgehaald en het is een kwestie geweest van een nieuw design ontwikkelen voor Rolls-Royce om dit over te nemen. Geen detail is daarbij overgeslagen, zelfs in het head up display is het tekentje dat de afstand tot de auto voor je aangeeft vervangen voor een Rolls-Royce. Ook de knop om de kofferklep te sluiten is daarbij niet overgeslagen.

Gereden: Rolls-Royce Wraith
Gereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce WraithGereden: Rolls-Royce Wraith

De Rolls-Royce Wraith zullen we helaas niet zo vaak op de weg zien als we zouden willen, slechts degene met een bankrekening met minstens tientallen miljoenen zal zich bedenken of hij een Rolls-Royce wil aanschaffen. En ook hier geldt het gezegde: “Als je naar de prijs moet vragen kun je het niet betalen”. We verraden vast dat de goedkoopste Wraith pas vanaf 360.000 euro in je bezit kan komen. Dan ben je uiteraard nog niet langs de Bespoke afdeling geweest en rij je in een standaard kleur. Een felle opvallende kleur is natuurlijk wel vereist. Daarnaast richt Rolls-Royce zich tegenwoordig ook steeds meer op het nieuwe geld in het Midden-Oosten, Rusland en Azië. Markten die sterk in opkomst zijn en waar voor Rolls-Royce nog genoeg aandeel is te winnen. Daarbij gaat de Wraith, en in de toekomst de SUV, natuurlijk bij helpen.

Gereden: Rolls-Royce Wraith

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    bryanspotting  -  30-06-2015 om 17:13

    Wat een leuke tekst en echt prachtige foto's :o

  2. Profile pic
    Tom Da Man  -  30-06-2015 om 20:58

    Het is inderdaad fijn om eens iets te lezen waarbij je geen massa's spel- en grammaticafouten met de mantel der liefde moet toedekken.
    De wagen zelf is in het echt een eind mooier dan op foto's, wat ik zelf aan het Comomeer heb kunnen ontdekken. Het mooiste exemplaar bij de Villa, dat voortdurend heen en weer reed tussen d'Este en Erba, was een hemelsblauw meesterwerk. Het is wel jammer dat RR aan het merk de donkere pakken-kilheid probeert toe te kennen die het traditioneel niet had. Ik heb het daar met een Amerikaanse importeur van klassieke wagens die ook uitgenodigd was over gehad. Dat moet echt Engelser en frivoler; BMW zelf is in hetzelfde bedje ziek, hoe mooi en vrolijk de Art-Cars op het concours ook waren.

  3. Profile pic
    McSjoom  -  01-07-2015 om 00:43

    Adembenemende platen!

  4. Profile pic
    Grandspotting  -  12-09-2015 om 16:01

    Zeer dikke plaatjes

  5. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws