Gereden: Rolls-Royce Phantom VIII

Gereden: Rolls-Royce Phantom VIII

Met een Spirit of Ecstasy op de neus verlaten we het landgoed van Rolls-Royce Motor Cars in Goodwood. De fabriek van dit prachtige merk ligt verscholen op de contreien van het Goodwood landgoed wat nog altijd in beheer is van Lord March. Daar wordt zoals we weten nog ook altijd veel benzine verbruikt tijdens de verschillende festivals. Wij zijn er enkele weken voor het Festival of Speed plaatsvindt en de buurt ademt al een klein beetje die speciale sfeer. Op pad met de Rolls-Royce Phantom VIII, een landyacht zoals ze het zelf noemen.

Luxer dan dit gaat men het niet vinden. Voordat we op pad gaan met de Rolls-Royce Phantom mogen we een kijkje in de fabriek nemen. Foto's maken is helaas uit den boze. De elite die hier zijn auto besteld heeft wil niet dat deze eerder op internet komt dan hij of zij hem gezien heeft. Overigens terecht, maar sommige exemplaren zouden we niet eens op de foto willen zetten. Een geel interieur of zelfs compleet paars. Het maakt allemaal niet uit als je het eenmaal kan betalen zal Rolls-Royce het voor je maken. Het beste voorbeeld is nog wel de Dawn voor Michael Fux die we hier op de foto's zien. Deze kleur is tot stand gekomen door een orchidee die in de tuinen van "Quail Lodge" in Pebble Beach is geplukt. De orchidee werd naar Goodwood gestuurd en daaruit is uiteindelijk deze kleur ontstaan.

Gereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIII

The Sky is the limit bij Rolls-Royce. Dat blijkt als we onze ronde door de fabriek verder maken en we vervolgens horen over een zeer rijke sumo worstelaar die een Rolls-Royce wilde hebben. Een normale achterbank was niet aan de orde en er moest dus één grote stoel achterin komen zodat de worstelaar zijn films kon kijken in de auto. Daar waar de Phantom voorzien is van een harde schijf met genoeg opslagruimte voor honderden films wilde de worstelaar ook zijn dvd's kunnen kijken. Voor deze dvd's wist Rolls-Royce vervolgens weer een kast te fabriceren zodat hij zonder zorgen zijn dvd's kon meenemen. Alles is mogelijk en zelfs one-off's horen tot de mogelijkheid. De Rolls-Royce Sweptail is slechts het begin werd ons verzekerd. Rolls-Royce kreeg namelijk meerdere aanvragen voor het creëren van unieke bolides.

Gereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIII

We rijden inmiddels de weg op vanaf het terrein van Rolls-Royce. De oprijlaan is al net zo statig als de auto's die ze bouwen. Prachtig onderhouden bomen laten zien dat je hier te maken hebt met de meest luxueuze autofabrikant ter wereld. Neem ook zeker een kijkje op Google Maps. Jammer genoeg zijn de foto's gemaakt in een droge periode en is het dak niet zo groen als het hoort te zijn. Terug naar de orde van de dag. We zijn er om de Phantom VIII aan de tand te voelen en te genieten van luxe zoals we het nog nooit ervaren hebben.

Gereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIII

Het begint met het stuur aan de rechterkant. Het is even wennen want we moeten daarnaast ook niet vergeten dat de auto 5.7 meter lang is en meer dan twee meter breed. Mensen die wel eens in Engeland zijn geweest en niet alleen op de snelweg hebben gereden in het zuiden weten dat het asfalt niet altijd even breed is. Laten we duidelijk zijn, we hebben de auto zonder schade netjes teruggebracht. Dat was af en toe nog wel eens een uitdaging in de kleine dorpjes die het land rijk is. De auto heeft niet de draaicirkel van een Toyota Aygo maar de bochten dienen iets ruimer te worden genomen. Gelukkig is de dame aan de voorkant altijd zichtbaar en helpt deze in te schatten hoever de neus uitsteekt. Toch blijft het altijd wel een spannende opgave om ergens doorheen te manoeuvreren.

Gereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIII

Eenmaal gewend aan de lengte en breedte van de auto is het tijd om als een echte chauffeur te gaan rijden. Met de fotograaf achterin en normaal een zware rechtervoet vergt dat nogal wat aanpassing. De Phantom VIII is zeer zacht geveerd en dat is op de rechtdoorgaande wegen een heerlijke gevoel. Het is niet voor niets dat men bij Rolls-Royce het een landyacht noemt. Het dijnen van de vering doet je denken alsof je op een boot zit. Comfortabel, maar soms iets te met de vele rotondes die Engeland rijk is. Het zijn kleine dingen die in de Phantom opvallen want alles is zo goed uitgevoerd en bedacht. Ondanks het zweverige onderstel weet je namelijk precies wat de wielen onder je doen als chauffeur zijnde. Heel direct reageert het niet maar het is uitermate fijn om ervoor te zorgen dat het chauffeuren flexibel en soepeltjes gaat. Precies zoals dat bedacht is voor de Phantom.

Gereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIII

Overigens is het niet zo dat de Phantom puur voor de mensen achterin is gemaakt. De doelgroep van Rolls-Royce begint inmiddels flink te verjongen van een gemiddelde leeftijd van hoog in de 50 naar inmiddels laag in de 40. Dat komt mede door de introductie van de Black Badge modellen die het jongere en rijke publiek moet aanspreken. Deze kiezen er soms voor om zelf op pad te gaan met hun Rolls-Royce en niet voor de chauffeur te kiezen. En daarin geven we ze groot gelijk. Het ervaren van de Phantom VIII is een unieke ervaring. Het gemak dat de V12 heeft om de 2.560 kilo zware Phantom naar de gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u te stuwen is ongekend. Hou daarbij rekening dat je nog altijd 20% van het vermogen beschikbaar hebt! En ja, dit hebben we ook even zelf uitgeprobeerd.

Gereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIIIGereden: Rolls-Royce Phantom VIII

Aan dit alles zit natuurlijk ook een enorm prijskaartje. Het gereden model gaat weg voor 409.000 euro exclusief belastingen! Deze Phantom heeft daarbij wel al de nodige opties maar het kan altijd gekker. Zo is de "gallery" in het dashboard niet gepersonaliseerd maar voorzien van een standaard motief van metaal. Uiteraard zit er wel een koelkast in het midden tussen de passagiers en is het mogelijk om achterin media te bekijken via DVD, HDMI of Screen Mirroring via Android. Ook de 22" inch velgen op het getoonde model zijn een optie. Als extra optie kon de sterrenhemel natuurlijk niet ontbreken in deze Phantom. Het is een optie die immers hoort bij Rolls-Royce en klanten kunnen hier zelf een motief voor bedenken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het sterrenbeeld van de klant of één van zijn geliefdes. Deze sterrenhemel wordt door middel van fiberglas in het dak verwerkt. Nadat deze ingebracht zijn in het doek van het dak worden ze op verschillende lengtes afgeknipt. Deze lengte zorgt namelijk voor de sterkte van het licht dat voortgebracht wordt. Unieke details die je alleen bij Rolls-Royce kan krijgen en dat is dan ook de reden dat de verkopen van de auto's het dak uitschieten. Afgelopen jaar werden er 4.107 exemplaren verkocht waarbij de Phantom de grootste aanjager was. Dit jaar beloven dat er een hoop meer te worden door de komst van de Cullinan.

Gereden: Rolls-Royce Phantom VIII

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    sanderwubs  -  06-08-2019 om 16:37

    Heerlijke foto's zeg!

  2. Profile pic
    laurens324  -  06-08-2019 om 17:41

    Leuk artikel

    Maar klikt op de link de Dawn van Michael Fux en je komt bij een Mclaren uit

  3. Profile pic
    OJ  -  06-08-2019 om 17:49

    Foto's zijn best lekker gelukt

  4. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws