Gereden: Renault Megane RS 280

Gereden: Renault Megane RS 280

Het is juni 2014 als er een wereld voor me open gaat. Tijdens een Michelin-event mogen we met de Renault Megane RS, toen nog de derde generatie en voorzien van 265 pk, circuit Zolder op. Het resultaat is dat ondergetekende nog steeds op zoek is naar een knap exemplaar, maar ook dat we reikhalzend uitkijken naar de nieuwe generatie, de Renault Megane RS 280! Op een koude decemberdag was het gelukkig zover.

Voorheen was de gele kleur, Jaune Sirius, dé kleur waarin een Renault Sport model getooid moest zijn. De kleur was exclusief, met de zon erop sprong hij eruit en het maakte de Renault Megane RS 265 ook visueel een attractie. Tegenwoordig lijkt dat oranje te zijn geworden, want die kleur is erg lastig leverbaar. Gelukkig is ons testexemplaar wel oranje en dus mogen we een dagje de show stelen.



Gereden: Renault Megane RS 280

Waar de vorige generatie standaard tam klonk, is dat bij de nieuwe generatie een stuk minder. Nieuw is de automaat, die naast de handbak een prima bestaansrecht lijkt te hebben. De automaat in de Clio IV RS werd niet altijd even goed ontvangen, maar in de Megane ligt een verbeterde versie. Hoog tijd dus om ermee op pad te gaan, want dat willen we graag ervaren.

Voorin ligt een 1,8 liter viercilinder die maar liefst 280 pk eruit gooit. Alles gaat richting de voorwielen en zonder sperdifferentieel is dat vooral in de bochten redelijk uitkijken. Het risico bestaat dat je naar buiten gaat glijden als je te vroeg het gas op gaat, maar het uitstekende rubber onder deze auto houdt alles binnen de perken. Zelfs als we een goede plensbui op ons hoofd krijgen, raakt de Megane RS niet van slag en blijft het een heerlijke auto om mee op pad te zijn.

Gereden: Renault Megane RS 280Gereden: Renault Megane RS 280Gereden: Renault Megane RS 280Gereden: Renault Megane RS 280


In dat opzicht lijkt de nieuwe Megane RS net als de Clio RS een opvallend pad te hebben gekozen. Voorgaande versies waren volledig op sportiviteit gericht, maar de Megane RS is absoluut prima als dagelijkse auto in te zetten. Mede door de verschillende rijstanden kun je er zowel boodschappen mee doen, als het circuit mee verkennen. De automaat schakelt een stuk directer dan voorheen en dat gaat ook gepaard met flinke knallen uit de centrale uitlaat. Een hoop beleving dus!


Gereden: Renault Megane RS 280


Als je de volle 280 paarden aanspreekt, dan gaat het ook behoorlijk los. Vanuit stilstand komt het vermogen moeilijk vol tot uiting, maar invoegen op de snelweg is een feestje en vermogen kom je dus echt nooit tekort. De Megane 265 was goed te tunen naar ver boven de driehonderd pk en daar lijkt in de toekomst ook wel ruimte voor te zijn met de Megane 280. Uiteraard is er al een Cup-versie met sperdifferentieel, maar echt vuurwerk verwachten we van de Trophy. Tot die tijd ‘moet’ je het echter doen met de normale versies, maar dat is absoluut geen straf.


Gereden: Renault Megane RS 280


Het nieuwe front is scherp gelijnd en goed te onderscheiden van de normale leasebroertjes uit het concern. De herkenbare led-verlichting aan de voorzijde is een mooi detail en uit alle hoeken is de auto een krachtig apparaat om te zien. De uitlaat is nog een maatje groter geworden dan voorheen, maar is wel centraal gebleven. Twee pijpen zorgen voor een heerlijk diepe brom, maar ook hier zal een simpele aanpassing aan de uitlaat pas het volle potentieel laten horen.


Gereden: Renault Megane RS 280

Aan de binnenkant vinden we een interieur dat sterk lijkt op de normale broertjes, maar met een paar belangrijke verschillen. De grootste wijziging is de stoelen, want die bieden ontzettend veel steun en zitten heerlijk. Verder vinden we grote flippers achter het stuur, een groot navigatiesysteem en zo’n beetje alle luxe die je je maar wenst. Terugkijkend naar de kale vlakte van de vorige Megane RS, heeft Renault ook hier gekozen voor een meer alledaagse toepassing. Achterin is genoeg ruimte voor vier, al houdt het niet ontzettend over. Geeft niet, want alle inzittenden zullen ongetwijfeld genieten als je de Megane RS de sporen geeft.

Als we alles samenvatten, is de Renault Megane RS vooral veelzijdiger en alledaagser geworden. Of daarmee het circuitgedrag een knauw heeft gekregen is nog niet duidelijk, maar we verwachten het niet. Juist op circuits zijn de wagens van Renault Sport enorm snel en laten ze het volledige potentieel zien. Helaas waren daar in het koude december de omstandigheden niet naar, maar we kijken waanzinnig uit naar een mogelijk Trophy-model!

Gereden: Renault Megane RS 280Gereden: Renault Megane RS 280Gereden: Renault Megane RS 280Gereden: Renault Megane RS 280

Reacties op dit artikel