Gereden: Porsche Taycan Turbo S

Gereden: Porsche Taycan Turbo S

Een ruimteschip op wielen, een opmerking die we vaker gehoord hebben bij het tankstation laadstation. Menig Tesla rijder die toch even komt kijken naar het nieuwe product van Porsche. De Taycan is steeds vaker te zien op de openbare weg en onlangs gingen wij met de snelste en meest gave configuratie op pad die er bestaat. De Taycan Turbo S met 21" inch Misson E Design wielen die je eigenlijk niet mag missen!


Kennen jullie de Porsche Misson E nog?
Een concept van Porsche die in 2015 werd getoond. Gelukkig is Porsche daar niet al teveel van afgeweken. Iets minder opgeblazen maar in grote lijnen zijn het exterieur en interieur hetzelfde gebleven. Zelfs de oplaadpoorten die op de concept foto's werden getoond zijn als gimmick gebleven bij de productie Taycan. Door middel van een swipe onder het "vleugeltje" bij de poorten kan je deze automatisch openen en de auto laden. Deze poorten zitten overigens aan beide kanten zodat je niet in de verlegenheid komt om de kabel over je auto heen te trekken. Want dat is natuurlijk waar het allemaal om draait bij de Porsche Taycan. Het elektrische rijden doet zijn intrede bij Porsche en met de Taycan probeert men de wereld te veroveren. Bij de introductie waren er al tientallen duizenden orders genoteerd en dat zullen er niet minder geworden zijn.

Gereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo S

De Porsche Taycan heeft volgens de testcyclus die uitgevoerd wordt een range van meer dan 400 kilometer. Dan dien je wel rustig aan te rijden en rekening te houden met je batterijen. Dat is natuurlijk niet anders dan wanneer je een benzinemotor aan het aantrappen bent. Ook daarvan zie je het bereik dalen naarmate je het pedaal verder intrapt. Toch is het ons gelukt om net onder de 400 kilometer met de auto te rijden en dat toont maar weer aan dat het elektrisch rijden best wel een toekomst heeft. Zeker in combinatie met het snelle laden van 270 kW dat de Taycan biedt kun je snel weer op weg zijn. Is je batterij helemaal leeg dan kun je in ongeveer twintig minuten weer vertrekken met een bereik van 350 kilometer. Ruim voldoende om bij de volgende stop te komen en de auto weer aan de lader te kunnen hangen.

Gereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo S

Het rijden zelf in de Taycan is een beleving. Vergeet de kaartjes voor de Efteling want zelfs de Python gaat je geen plezier meer bieden als je in de Taycan Turbo S hebt gereden. De Launch Control van de auto is immens populair onder onze bijrijders en er zijn zelfs personen die er misselijk van worden. Niet gek als je weet dat de Taycan maximaal 761 pk en 1.050 Nm levert. In minder dan drie tellen staat de 100 km/u op de teller en zelfs daarboven blijft de auto accelereren. Mede doordat de auto twee trappen heeft. Eén om de volledige acceleratie te kunnen bolwerken en de volgende om in alle comfort op kruissnelheid te blijven. Tot de 260 km/u is bereikt blijft de auto accelereren. Dan stopt het en is het beestje er klaar mee. Probeer het dan ook niet te lang vol te houden want de kilometers vliegen van je bereik af en voor je het weet zit je met samengeknepen billen om een laadpaal te vinden. Ondanks zijn gewicht van meer dan 2.300 kilo is de Taycan een geweldenaar in bochten. Dat komt mede doordat het accupakket tussen de twee assen ligt en beide assen voorzien zijn van motoren. Tevens is de auto voorzien van besturing op beide assen. Het Porsche Stability Management zorgt daarbij voor de perfecte verdeling in vermogen zodat je zelden in verlegenheid gebracht zal worden. Zelfs wanneer je op een leeg terrein de Launch Control activeert en gekke fratsen met het stuur uithaalt geeft de Taycan geen krimp. Degene die de auto ontworpen en ontwikkelt hebben zijn dan ook voor een filosofie gegaan dat de Taycan hetzelfde moet rijden als een 911. Of dat gelukt is? Nou en of. Plezier met een grote P is de juiste beschrijving.

Inmiddels zijn er drie varianten van de Taycan te krijgen waarbij de Turbo S de duurste versie is met een vanafprijs 189.191 euro. Daaronder is er nog de normale Turbo met minder vermogen maar meer bereik vanaf 155.291 euro en daaronder is zelfs nog de 4S met nog minder vermogen en een kleinere accu. Die Taycan kun je al meenemen vanaf 108.091 euro. Echter meld je je nu aan voor een Taycan dan zal de wachtlijst behoorlijk lang zijn.

Gereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo S

Tot zover de standaard verhalen over de Taycan. De Taycan is namelijk meer dan een elektrische auto. Het is een auto waar Porsche aardig wat gadgets in heeft gestopt. We vertelden al over de oplaadpoorten aan weerszijden maar het interieur is ook een feest. Het middenconsole zweeft en fysieke knoppen zijn bijna niet aanwezig. Om je een indruk te geven, alleen achter het stuur en in de deuren zitten fysieke knoppen. Zelfs de auto "starten" is niet nodig want de auto merkt wanneer je in de auto stapt en je voet op het pedaal zet. Dan is het een kwestie van de hendel in Drive zetten om te vertrekken. Uitschakelen dient nog wel doormiddel van een fysieke knop te gebeuren. Alle overige functies dienen door middel van touchscreens gebruikt te worden. Zelfs het gekromde scherm achter het stuur is voorzien van een aantal touch knoppen die heel fijn werken. En de oplettende lezer ziet dat dit scherm ook in de concept Mission E al te zien was. Lange passagiers hebben niet alle ruimte maar kunnen nog net goed zitten. Daarnaast heeft de Taycan genoeg ruimte te bieden in de achterbak alsmede de "Frunk", oftewel de voorste bagageruimte, om langere tijd op vakantie te gaan.

Gereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo S

Ondanks zijn flink geprijsde uitvoeringen vermoeden we dat Porsche met de Taycan een enorme zet heeft gedaan in de wereld van elektrische auto's. Het is dan ook niet voor niets dat de orderlijst al flink gevuld is. Als dit tevens een voorbode is van wat er nog komen gaat dan kunnen wij niet wachten op meer van dit soort projecten van Porsche. We weten inmiddels dat er een Taycan Sport Turismo in de pijplijn zit maar of daar vertraging in zit door het welbekende Corona virus is niet bekend. Laten we hopen van niet want dit soort auto's wordt toch iedereen blij van?!



Gereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo SGereden: Porsche Taycan Turbo S

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag