Gereden: Porsche Cayman GT4

Gereden: Porsche Cayman GT4

Een handmatige versnellingsbak. Ik kan me bijna niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst aantrof in een nieuwe auto van meer dan 100.000 euro die we reden. Gelukkig is het net als fietsen, je verleert het nooit. En dat is echt zo, want zonder moeite reed ik weg in de Porsche Cayman 718 GT4. Een flat-six met 4 liter aan motorinhoud.


Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4

Porsche vraagt minimaal 154.100 euro voor deze straatracer. Een hoop geld voor een Cayman maar tussen het geroezemoes door hoor je toch wel dat de Cayman een heerlijke auto is die de 911 aardig dwars zal zitten als er nog een dot meer vermogen in zou zitten. Daarbij komt dat de GT4 nog een stuk geraffineerder is dan elke andere Cayman. De motor ligt tussen de twee assen in en zorgt voor ultieme balans. Eerst gaan we nog even terug naar de prijslijst. Er is namelijk genoeg aan te strepen op de optielijst waardoor de auto al snel richting de 200.000 euro gaat. Het gereden exemplaar reed dan ook pas voor 189.000 euro de showroom uit. Zo is er gekozen voor de in onze ogen verplichte kuipstoelen. 5.656 euro is de prijs die je er voor betaald maar dubbel en dwars waard. Je weet zeker dat je geen kant op gaat als je besluit flink te gaan boenderen. Andere geselecteerde opties zijn de keramische remmen a 8.356 euro. Stuurwielkrans met 12-uurmarkering in rood a 252 euro en wat natuurlijk zeker niet mag ontbreken is het Clubsport Pakket ter waarde van 4.148 euro. Dat zorgt voor een rolkooi achter de stoelen, een zespunts veiligheidsgordel voor bestuurdersstoel en een brandblusser.

Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4

De Cayman GT4 is de instapper van Porsche als je gaat shoppen voor een degelijke circuitauto en daarmee ook naar huis wil rijden. Immers staan de GT3, GT3 RS of zelfs de GT2 RS boven de GT4. Dat betekend overigens niet dat je minder plezier gaat hebben. Integendeel, de GT4 is juist de perfecte auto om eens compleet gek te gaan op het circuit zonder fratsen zoals een motor achter de achteras die je wel eens kan verrassen. In dat opzicht is de GT4 echt de beste auto van eerder genoemden. Een motor die de auto in balans houdt en ten opzichte van de standaard Cayman is er serieus aan gesleuteld om de auto een kanon te maken. Leest u mee?

- 30 millimeter lager chassis
- Vooras van de Porsche 991 GT3
- 50% meer downforce
- Vaste spoiler en diffuser
- Manuele zesbak
- Hoogtoerige zescilinder-boxer van 420 pk
- Top boven 300 km/u, 0-100 km/u in 4,4 seconden
- Omgekeerde Bilstein schokdempers op achteras

Dat zijn aardige aanpassingen voor een autotje. Maar het verandert het imago van de auto compleet. Jammer genoeg stond de auto op het moment dat wij hem meekregen op winterbanden en waren de temperaturen boven de 10 graden dus was het meer vegen dan strak sturen. De potentie was er echter zeker en we weten zeker dat we met de komst van de PDK in Genève nog wel een kans gaan krijgen om de auto tot het uiterste te drijven. Het feit dat de GT4 tien seconden sneller rond de Nürburgring gaat dan zijn voorganger en de Porsche Carrera GT evenaard qua tijd zegt genoeg over zijn potentie.

Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4

Als de GT4 op straat ziet rijden weet je dat de bestuurder een echte liefhebber moet zijn. De GT4 koop je namelijk met gevoel en niet met je hoofd. Immers zijn er voor 189.000 euro genoeg andere auto’s te koop die sneller het circuit over gaan. Daar stap je echter niet met een glimlach in als je weer naar huis moet rijden na een lange dag. De GT4 zorgt daar wel voor want na een dag sturen in dit kanon heb je geen centje pijn en zijn er geen vervelende resonanties of trillingen. Daar blijkt maar weer dat Porsche zijn productielijn perfect op orde heeft en de kwaliteit kan waarborgen. Overigens is het zo dat de vorige GT4 dusdanig populair was dat Porsche niet aan de vraag kon voldoen. Daar hebben ze nu op ingespeeld en de productielijn kan de vraag makkelijker aan. Het is te hopen voor de restwaarde dat de GT4 niet bij duizenden gemaakt gaat worden.

Al met al is de GT4 dus een echte geweldenaar die met zijn grote spoiler, stoere voorbumper en stoere velgen (in dit geval met winterbanden) genoeg indruk maakt op zijn concurrentie. Zit je eenmaal in de auto dan is dat gewoon zoals we van Porsche gewend zijn. Een lekker compact stuur dat de de feedback van de voorste ophanging uiterst precies aan je doorgeeft. Dat kan natuurlijk ook niet anders, de vooras komt van de meesterlijke 991 GT3! Mocht je als amateur coureur een foutje maken in de GT4 dan is er geen nood aan de man. Een kleine correctie in het stuur en de GT4 gaat vanzelf (al dan niet door de systemen) weer in zijn goede spoor. Klein minpuntje is die ellenlange 2e versnelling. Uiteraard gemaakt om de 0-100 km/u sprint nog binnen een acceptabele tijd te houden.

Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4Gereden: Porsche Cayman GT4

Een weekend sturen in de GT4 met handbak was weer bijna nostalgisch te noemen. Toch ben ik er achter dat het schakelen niet meer van deze tijd is. Het is langzamer, je hebt minder controle als je aan het schakelen bent en uiteindelijk met het oog op CO2 uitstoot is de automatische PDK met 7 of misschien zelfs 8 versnellingen in alle opzichten de beste. Deze zal zeer binnenkort uitkomen en wij gaan ook die graag weer aan de tand voelen!



Gereden: Porsche Cayman GT4

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    UNITED STATES OF AMERICA backlinkbuilder  -  12-02-2020 om 12:32

    The 2020 Porsche 718 Cayman GT4 is the new range-topping performance model in the 718 Cayman lineup. Rather than the turbocharged flat-four engines used in other Caymans, this model has a naturally aspirated flat-six.

    Download Avakin Life game to your PC, it is free to play unlike Sims. Click here http://avakinlife.io/

  2. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws