Gereden: Porsche 991 GT3 MkII

Gereden: Porsche 991 GT3 MkII

Er zijn van die weekenden dat je je de gelukkigste man op aarde voelt. Dat gevoel hadden wij onlangs ook toen we een lang weekend de Porsche 991 GT3 MkII onder onze bips geschoven kregen. 'Veel plezier ermee', luidde het advies. Als je al even bekend bent met de GT3's van Porsche weet je dat dat wel goed gaat komen.


Gereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkII

Drie jaar geleden mochten we al aan de eerste generatie van de 991 GT3 proeven. Toen reden we een maagdelijk wit exemplaar waar net een nieuwe motor ingelepeld was. Dat was een minder leuk tijdperk voor Porsche. De motoren hadden een ontwerpfout en daardoor kon de motor letterlijk uit elkaar klappen. Gelukkig zijn die zorgen met de GT3 MkII volledig weg en heeft Porsche het met de MkI perfect opgelost. Sommigen moesten er alleen drie keer een nieuwe motor in gelepeld krijgen.

Terug naar de MkII. Een nog snellere versie van de al bijna perfecte GT3. Anders had er immers geen GT3 MkII gekomen toch? Het grootste nieuws voor de 991 GT3 MkII tijdens zijn introductie was dat er weer handmatig geschakeld kon gaan worden, als men dat wilde. Men kan
namelijk kiezen voor een versnellingsbak met zes verzetten waardoor je de regie weer volledig zelf in handen hebt. Onze mening? Lekker die
PDK kiezen die al het werk overneemt en waardoor je de volledige controle over de auto kan houden. Daarnaast is het met de PDK gewoon mogelijk om in bochten te schakelen zonder ook maar een gram gewichtsverplaatsing te hebben. De PDK is namelijk zo snel dat het volgende verzet binnen een oogwenk ingeschakeld is. Dat is met een handmatige versnellingsbak wel even anders. Koppelen, schakelen en de koppeling weer op laten komen. Dat zou eigenlijk gewoon verleden tijd moeten zijn. Waarom zou je tegen een feilloze PDK gaan strijden door zelf te gaan schakelen? Daarnaast is er met de PDK nog leuk muziek te maken ook als je een beetje heen en weer schakelt.

Gereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkII

Het exterieur van de GT3 is natuurlijk ook iets opgefrist. Zo is er een nieuwe voorbumper met grotere ventilatiegaten en steilere louvres en is de kont vernieuwd met een scherper getekende set lampen. Uiteraard is ook de achterbumper vernieuwd en is het lelijke zwarte strookje tussen de motorkap en de bumper verdwenen. Optisch is er verder weinig veranderd.

De motor in de GT3 is 4.0 liter groot en goed voor 500 pk. Met de naald van de toerenteller pontificaal voor je zie je dat deze doortrekt tot boven de 9.000 toeren. Ben je bij die 9.000 toeren dan kan je met een ruk aan de schakelflipper het feest opnieuw laten beginnen en weer doortrekken naar meer dan 9.000 toeren. Let wel dat je dan inmiddels ver boven de snelheden zit die toegestaan zijn. Het koppel van de boxermotor is nog altijd aan de lage kant door het ontbreken van een turbo. Slechts 460 Nm is er beschikbaar maar deze is wel bijna over het gehele toerenbereik beschikbaar. Geen zorgen echter, de Porsche is dusdanig snel dat hij in 3,4 seconden op de 100 km/u zit. Echter doet de snelheid in een rechte lijn er bij een GT3 niet toe. De topsnelheid ligt dan wel op 318 km/u, de bochtensnelheid van de GT3 is pas echt waar het om draait, en die is goed voor elkaar. Het is ongekend hoe hard je met de GT3 door de bochten kan gaan. Dit is onder andere te danken aan de meesturende achterwielen en natuurlijk die heerlijke Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. Bij droog weer weten deze de auto strak op de weg te houden en bij nat weer wordt het een speeltuin. Geef een flinke dot gas en de semi-slicks hebben het moeilijk om het vermogen op de weg te brengen met als gevolg dat de kont een beetje gaat kwispelen. Zorgen hoef je je echter niet te maken. De Porsche is voorzien van een meer dan uitstekend stabilisatiesysteem die je in 99% van de gevallen weet te redden.

Gereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkII

Het interieur van de GT3 is nog steeds lekker stoer en is in dit geval voorzien van de volledige kuipstoelen. Naar voren, achter, omhoog en omlaag mag nog net van Porsche, maar voor de rest zie je vast in de stoel en is er niets te verstellen. Ook de bekleding is nieuw en maakt het mogelijk om het GT3 logo op de rugsteunen te laten zetten. Daarnaast was de auto voorzien van het clubsport pakket, wat simpelweg een kooi achter de stoelen betekent met de nodige preparaties voor een zes-punts gordel en een HANS-systeem. Andere extra opties zijn de dorpellijsten die in carbon fiber zijn uitgevoerd en bepaalde delen van het dashboard zijn van geborsteld aluminium in antraciet kleur. Dat het tegenwoordig niet alleen om gewichtsbesparing gaat, wordt wel duidelijk met een stuurkolom die met leder bekleed is en een optionele benzinetank van 90 liter.

Ons testexemplaar is voorzien van de exterieurkleur Indisch Rood. Een prachtige combinatie met de zwarte details zoals de velgen en de wingtips. Zelfs de koplampsproeiers zijn optioneel satijn zwart gespoten. Uiteraard zitten er keramische remschijven op. Een optie die eigenlijk standaard zou moeten zijn op elke sportauto, zeker met het vermogen wat sommige auto's tegenwoordig mee krijgen. Al met al kun je een standaard GT3 MkII krijgen voor 227.000 euro. Ga je echter met een aantal opties stoeien dan gaat de prijs al rap omhoog met 10%. In dit geval zelfs meer dan 10%. Het getoonde model kost namelijk 266.001 euro. Dan heb je in onze ogen wel de mooiste GT3 die mogelijk is. Het is nu wachten op de 991 GT3 RS MkII. Deze staat voor volgend jaar op de planning.

Gereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkIIGereden: Porsche 991 GT3 MkII

Fotografie door Adam van Noort Bedrijfsfotografie

Reacties op dit artikel