Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Iedere autoliefhebber heeft zijn favoriete auto die hij altijd eens zou willen rijden, hoe onbereikbaar het ook lijkt. Voor de één is dat een volbloed Italiaan, voor de ander de dikste Amerikaanse musclecar die er te vinden is. Voor mij persoonlijk is het een droom om te mogen rijden met wat uit de fabriek uit Affalterbach komt rollen. De producten van AMG hebben een unieke combinatie van kracht, souplesse, comfort en onbeschoftheid dat het keer op keer weer genieten is om erin te mogen rijden. De extreemste en zeldzaamste exemplaren krijgen de toevoeging Black Series. Het is voor de AMG-liefhebber een droom om zo'n auto te mogen rijden. Voor mij kwam die droom vrij onverwachts uit.

Het was een gewone dinsdagochtend, tot er een telefoontje van ASV Veghel kwam. Ze zochten een fotograaf en of ik tijd had. Ja natuurlijk, waarna ik de vraag stelde welke auto het zou worden. "Nou, die uniek uitgevoerde SLS AMG Black Series”. Op dat moment word je enorm verrast. Ik kan me niet herinneren zo verrast te zijn, al ging ik er op dat moment van uit dat het enkel foto’s maken zou worden. Het werd echter nog mooier.



Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Bij aankomst valt meteen op hoeveel dikker de Black Series is vergeleken met de normale SLS AMG. De Mercedes-Benz SLS AMG is al een vrij krachtig vormgegeven sportwagen, maar hij verbleekt naast de Black Series. De hoeveelheid en de grootte van de luchtopeningen, spoilers, koolstofvezel vleugeltjes en agressieve details knallen op je af, waarbij de kleurstelling uiteraard een grote duit in het zakje doet. De basiskleur is geel, Solar Beam Yellow volgens het boekje, maar deze kleur reikt slechts tot een gedeelte van de ruim twee meter lange motorkap. Daarna is de auto rood en zwart bestickerd, wat hem eigenlijk nóg opvallender maakt. Deze bestickering is destijds gedaan voor de deelname aan de Gumball 3000, maar is er vervolgens niet van af gehaald. In deze kleurstelling reed team "German Coast Guard" rond en uiteraard passeerden ze niet onopgemerkt onze frontpage.



Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Onder diezelfde twee meter lange motorkap ligt één van de heerlijkste motoren die er ooit gemaakt is. Ik heb er al eens aan mogen proeven tijdens het rijden met de Mercedes-Benz SL 63 AMG , maar voor de Black Series hebben de mannen van AMG er duidelijk een schepje bovenop gedaan. De 6,2 liter V8 levert meer dan honderd pk per liter, want het totaal ligt op 631 pk. Combineer dit met het koppel van 635 Nm en je weet dat je met een kanon te maken hebt. Het mooiste zou zijn als je al die kracht ook nog zelf mocht ervaren en dat is precies wat me werd voorgesteld.



Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Tijdens het rijden merk je dat de wagen lage snelheden niet heel prettig vindt. De versnellingsbak werkt onderin niet zo soepel als een normale Mercedes-Benz en op hele lage snelheid manoeuvreren zorgt voor een eigenaardig getik en geklapper van de voorwielen. Normaliter zou je de auto in dit geval snel terug naar de dealer brengen, bij de SLS AMG Black Series snap je dat dit deel van de ervaring is. Deze wagen moet niet op langzame snelheden gereden worden, want daar is hij niet voor gebouwd. De technologische aanpassingen maken deze wagen namelijk een circuitwagen voor op de openbare weg.



Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Die aanpassingen hebben vooral te maken met de aandrijflijn. De aandrijfas is van koolstofvezel, het uitlaatsysteem van titanium en de remmen zijn gemaakt van de technisch hoogstaande koolstof-keramische soort. De aanpassingen, waartoe een motorkap van koolstofvezel ook hoort, hebben er voor gezorgd dat er zeventig kilo van het totaalgewicht is afgehaald, waardoor hij nu 1.550 kilogram weegt. Is er dan alleen maar massa verwijderd? Ja, maar er is ook wat volume toegevoegd.



Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

De breder ogende Black Series is niet alleen een gevolg van de agressiever vormgegeven bumpers, de spoorbreedte is met 13 mm aan de voorkant en 26 mm aan de achterkant toegenomen. We hebben het hier slechts over tweeënhalve centimeter, wat het betekent voor de uitstraling laat lijken dat het veel meer is. De achterbanden zijn ook breder geworden en dat is nodig ook. De motor levert een brok meer vermogen, wat bereikt is zonder het toepassen van beademingstrucjes en dit vermogen van 631 pk moet allemaal zijn weg naar het asfalt vinden via de achterbanden.

Wat ze hebben gedaan bij AMG klinkt vrij eenvoudig. Ze hebben het maximum toerental verhoogd naar 8000 toeren, toch 800 toeren meer dan de normale SLS AMG. De hoeveelheid research die erachter zit schijnt enorm te zijn, maar het is echt de moeite waard geweest. In de laatste toerentallen - als je voor je gevoel nog steeds niet de motor helemaal tot het uiterste drijft - komt er nog net die extra kracht vrij dat deze wagen zo extreem maakt. De versnelling rechtuit is ronduit bizar, al is het vanuit stilstand een hele kunst om niet met wielspin weg te rijden als je het stoplichtsprintje wilt winnen.



Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

En winnen zul je. Al na 3,6 seconden staat de honderd kilometer per uur op de teller en daarna stopt de acceleratie natuurlijk niet. Dit gaat gepaard met een V8-gebulder dat sportiever klinkt dan normaal. De motor klinkt iets minder diep en zwaar dan bij een normale SLS AMG, maar het geluid is op een andere manier fantastisch. Het past bij het karakter van de Black Series. Het is niet langer een comfortabele cruiser, het is een racewagen voor de openbare weg. Dat merk je ook als je in de machtige, lager dan normaal geplaatste, kuipstoelen zit. Deze zijn bekleed met alcantara - net als het stuurtje en grote delen van het interieur - en dat geeft een heerlijk sportief en luxe gevoel. Samen met de grote koolstofvezel middenconsole kun je alleen daar al van genieten, al schrik je af en toe wakker als je aan het genieten bent van het moment. Het samenspel van de stoelen en demping zorgt er namelijk voor dat iedere oneffenheid in het wegdek knalhard wordt doorgegeven aan de inzittenden. Je zit echter ook zo laag dat je haast bang bent dat je met je kont over de grond schraapt bij drempels. Wie zei er ook alweer dat Mercedessen van die comfortabele, niet-sportieve wagens waren? Deze Black Series is wat dat betreft een rebel binnen het concern, zowel in kracht als in rij-ervaring.



Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Alles is er tijdens het rijden vooral erop gericht direct te zijn. Ja, er zit een comfort-stand op, maar die wordt al gauw overgeslagen. Sport+ en de manuele stand van de automaat doen pas echt recht aan deze wagen, met meer uitlaatgeluid en een nog directere reactie op alles wat jij de auto ingeeft te doen. Het sturen gaat direct en met veel gevoel, de koolstof-keramische remmen doen hun werk fantastisch en de versnellingsbak werkt zo goed dat het alleen al verslavend is om de bak in M-stand te zetten en alles met de flippers te doen. De reactie is zo direct dat je het gevoel hebt echt te bepalen in welk verzet je rijdt, dat is weleens anders bij Mercedes-Benz.



Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black SeriesGereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Als je iedere keer al enorm verheugd bent als je achter het stuur mag stappen van je favoriete merk, dan is het rijden van één van je droomwagens een ervaring die je nooit meer vergeet. De overtuigende kracht van de SLS AMG Black Series en de manier waarop de auto in elkaar steekt is van een ongekend niveau. Betekent dit dat ik na het rijden van de SLS AMG Black Series geen dromen meer heb? Nee, het mooie van AMG en Black Series is dat ze zoveel wagens hebben gebouwd dat er nog zoveel bijzondere wagens zijn waar ik over kan dromen en van kan hopen dat ik ooit achter het stuur mag kruipen, dat al die dromen waarschijnlijk nooit allemaal vervuld zullen worden. Tot die tijd is het gelukkig iedere keer weer de glimlach op mijn gezicht als ik terug denk aan deze unieke ervaring die het voor mij zo gaaf maakt. Dat is wat voor mij bevestigt dat dit echt één van mijn droomwagens is en zal blijven. Een auto inleveren was nog nooit zo vervelend.



Gereden: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Met dank aan ASV Veghel voor het mogelijk maken van deze ervaring.

En dank aan Niels Keekstra en Bjorn Nieborg voor het bewerken van de foto’s.

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    NETHERLANDS Grandspotting  -  31-10-2013 om 16:02

    super verhaal en wat een wagen

  2. Profile pic
    NETHERLANDS Lennard  -  31-10-2013 om 16:15

    Heel erg gave ervaring en een mooi verhaal erbij

  3. Profile pic
    NETHERLANDS SBA  -  31-10-2013 om 16:22

    Mooi stuk en wat een brute wagen!

  4. Profile pic
    NETHERLANDS ToTo  -  31-10-2013 om 16:26

    Pracht platen met een mooi verhaal (Y)

  5. Profile pic
    PoupMajoor  -  31-10-2013 om 17:10

    Jammer van de wrap, staat deze te koop bij ASV?

  6. Profile pic
    NETHERLANDS RubenJT  -  31-10-2013 om 23:26

    Mooi verslag Stephan!

  7. Profile pic
    Broekie  -  01-11-2013 om 09:56

    Mooie foto's van een prachtige auto.

  8. Profile pic
    NETHERLANDS Remus  -  01-11-2013 om 11:11

    Awesome Stephan!

  9. Profile pic
    BELGIUM Kickass  -  02-11-2013 om 12:15

    Fantastische foto's.

  10. Profile pic
    NETHERLANDS draco  -  03-11-2013 om 16:42

    Holy crap! Ontzettend gave ervaring maat! ;-)

  11. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws