Gereden: Mercedes-AMG GT S

Gereden: Mercedes-AMG GT S

AMG’s hebben nooit bekend gestaan om hun verfijnde bochtenwerk. Hard, heel hard rechtuit lag meer in hun straatje. Het liefst gooiden ze ook nog zo groot mogelijke motorblokken in het vooronder, met de Mercedes-Benz SLS AMG als hedendaagse hoogtepunt van de ongeslagen V8 als aandrijving. Toen de Mercedes-AMG GT werd gepresenteerd, werd benadrukt dat deze auto niet de opvolger is van de SLS. Tijdens onze rijtest kwamen we erachter dat daar geen woord aan gelogen is.


Gereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT S

De SLS AMG reden we al eerder en zelfs van de Black Series hebben we mogen proeven. Die laatste was al een stuk strakker dan de SLS AMG, maar dat het nog een stuk strakker kan wisten we toen ook al. Gek genoeg vult de Mercedes-AMG GT S dat gat precies op. Snaarstrak, snoeihard en toch prima voor dagelijks gebruik. Dat is niet alleen te danken aan de diverse rijmodi die via Agility Control aan je aangeboden worden, maar meer aan een stukje verfijning van aandrijflijn en onderstel.

Gereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT S

Het onderstel kan variëren van behoorlijk comfortabel tot echt plankhard. Aangezien we de auto slechts een dag onder onze kont hadden, hebben we de comfort-stand vooral geprobeerd om het verschil met de hardste stand te ervaren. Daaruit bleek vooral niet hoe zacht de comfort-stand is, maar hoe hard de vering is in Sport+. De vering zorgt ervoor dat je kunt doen wat je met alle versies van de SLS AMG niet echt deed: bochten hoeken. De wagen blijft stabiel en als een plank op de weg liggen waarin hij je direct enorm veel vertrouwen geeft. Dat komt mede door de directe besturing en de versnellingsbak die eindelijk eens doet wat BMW al jaren onder controle heeft: direct schakelen zodra je dat commando geeft. Ondanks dit vertrouwen heb je met je rechtervoet nog altijd een hoop vermogen te bedienen, waarmee het dus uitkijken is geblazen. Helemaal in de Race-stand, waarin het esp wat minder alert is en het vermogen van de V8 wel heel vurig wordt overgebracht op de achterwielen.

Gereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT S

De wagen waarmee we op stap waren is de Mercedes-AMG GT S, de snellere versie van de toch al niet kinderachtige GT. 510 pk en dankzij het Edition 1-pakket ook nog eens voor het oog een waar appeltje. Toch vallen aan de buitenkant een paar dingen negatief op. Zowel de spoiler als de zwarte details rond de voorbumper lijken van een goedkoop soort kunststof gemaakt te zijn. Niet helemaal de kwaliteit waar je op wacht als je een krappe twee ton aan euro’s over mag maken naar de geweldenaars uit Affalterbach. De binnenkant is daarentegen goed verzorgd met leer, rode stiksels en andere prachtige details. De enorm brede middenconsole zorgt ervoor dat je echt in de auto omarmd wordt, wat nog eens bekrachtigd wordt door de relatief krappe cabine.

Gereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT S

Als vanouds kijk je vanachter het stuur uit over een lange motorkap. Daaronder bevindt zich de nieuwe hot-V8. De twee turbo’s zitten tussen de cilinderbanken in waardoor het nadelige lag-effect van turbo’s minder duidelijk merkbaar moet zijn in de lagere toeren doordat deze simpelweg eerder op kracht zijn. Sowieso heeft de motor een fantastisch geluid ondanks het gebruik van turbo’s. Vooral als de kleppen zich openen in de Sport+ en Race-stand, klapperen en knetteren de uitlaten dat je er soms van schrikt. Helemaal gaaf is dat je de klappen ook voelt in je stoel. Het geluid is iets minder vol dan dat van de 6,2 liter V8 van weleer, maar het spektakel is er absoluut niet minder om. De Mercedes-AMG GT S laat zich dan ook vooral omschrijven als een brok spektakel. Erin rijden zorgt ervoor dat je zin krijgt om nog meer te rijden, nog meer op en neer te schakelen om weer die klappen te horen. Combineer dat met een fantastische launch control die je echt in 3,8 seconden naar de honderd kilometer per uur schiet en tussenacceleraties die eigenlijk absurd zijn.

Zoals eerder gezegd kent de Mercedes-AMG GT S ook een rustigere kant waarbij de auto eerder opschakelt, minder herrie produceert en een erg fijn reismaatje is. Toch kunnen we ons niet voorstellen dat dat is wat je echt wilt in deze auto. De GT S zweept je op om de sportieve grenzen van de auto op te zoeken en dat is met de AMG’s heel lang anders geweest. De naam Mercedes-AMG GT S zou zowaar weleens verkeerd gekozen kunnen zijn. Hiermee ga je niet touren, hiermee ga je toeren maken!



Gereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT SGereden: Mercedes-AMG GT S

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Jaspercarphotography  -  31-08-2015 om 17:11

    heb er in gereden met mijn vader in deze auto gave auto

  2. Profile pic
    Chieltje  -  31-08-2015 om 17:52

    Fantastische foto's! Topwerk!

  3. Profile pic
    IsaacNewton  -  31-08-2015 om 19:48

    Prachtige foto´s weer! Echt topwerk!

  4. Profile pic
    xxxheidi  -  31-08-2015 om 21:06

    Wederom mis ik bewegende beelden.

  5. Profile pic
    MJFotografieHv  -  01-09-2015 om 00:30

    Maar wie heeft deze foto's dan gemaakt?

  6. Profile pic
    Adam!  -  02-11-2015 om 19:53

    @ MJFotografieHv

    Adam van Noort
    www.adamvannoort.nl

  7. Dit is niet ok