Gereden: Mercedes-AMG GT C Roadster

Gereden: Mercedes-AMG GT C Roadster

Dat we de Mercedes-AMG GT C Roadster in de zomer mochten rijden, was op voorhand perfect. Als je op de dag zelf echter wakker wordt met het geluid van regen tegen de ruiten, twijfel je even. Is dit wel de juiste dag voor de GT C Roadster?

Toegegeven, eentje van ons was een beetje huiverig. Het regende hard en juist het feit dat het dak naar beneden kan bij deze auto zorgde ervoor dat het plezier om deze auto te beleven al gauw minder werd. Elders in Nederland scheen echter wel de zon, en dus gokten we erop. Op naar Utrecht om deze dakloze donderwolk op te halen!

Bij aankomst staat hij al klaar. Matgrijs, grote velgen, een zwart dakje en grote oranje remklauwen. Dat betekent keramische remmen, altijd een leuke gimmick op een sportwagen die je 99,9% op de openbare weg rijdt terwijl je tegen de kont van de zoveelste Peugeot 308, Volkswagen Golf of Renault Clio mag kijken. Maken ze echter ruim baan, dan gaat het dak er figuurlijk af.

Gereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C Roadster

De vierliter V8 wordt in heel veel varianten geleverd. Van ruim 600 pk voor de E 63 S, tot de 476 pk in de standaard Mercedes-AMG GT. We hebben vandaag een auto met een toevoeging mee, en zowel de C, S als R hebben meer vermogen. De GT C zit qua vermogen tussen de S en de R in, en levert een knappe 557 pk. Ruim voldoende, ook al weegt de auto als cabriolet ruim 1700 kilogram. Niet bepaald een lichtgewicht, maar ook het koppel van 680 Newtonmeter helpt natuurlijk om de absurde acceleratie mogelijk te maken. Al in 3,7 seconden sta je op de honderd kilometer per uur, al blijven wij het gevoel houden dat de launch control beter kan. De topsnelheid van 316 kilometer per uur hebben we niet getest, maar tussensprints op de snelweg gaan zo rap dat we er niet aan twijfelen dat het getal klopt.

Vanuit Utrecht zijn we vertrokken richting het oosten van het land. Dwars door een bui, maar zolang wel 120 rijden worden we er niet nat van. Mocht het echt te gek worden, dan zullen we moeten afzakken tot een snelheid van onder de 50 kilometer per uur om de kap te kunnen sluiten. Handig dat dit tegenwoordig rijdend kan, want het weer is extreem wisselvallig en zonnige periodes worden afgewisseld met regen. Tijdens de buien blijkt de cabine een fijne plek om te vertoeven te zijn.

Omgeven door leer, alcantara en carbon fiber inlegstukken is het een krappe, maar mooie plek. De afwerking is super en de instelmogelijkheden van de auto zijn enorm. Het multimediasysteem blijft, ook voor een Mercedes-adept als ik, wennen. Het is niet heel intuïtief en het is soms lang zoeken naar waar de instellingen terug te vinden zijn. Het went vast op den duur, maar de vele mogelijkheden van deze sportwagen zijn een beetje een dooddoener voor de snelheid waarin je je deze auto eigen maakt. Gelukkig geldt dat niet voor het besturen van de auto zelf.

Gereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C Roadster

Gereden: Mercedes-AMG GT C Roadster

Als je je bewust blijft van het feit dat je met bijna 560 pk onder je rechtervoet onderweg bent, kan er weinig geks gebeuren. Gedoseerd gas geven is het mantra van de dag, al kan je in een rechte lijn wel het gaspedaal vloeren. Even spinnen de achterwielen, maar de grip onder de brede plakken rubber is meer dan prima te noemen en de besturing is communicatief genoeg. We hadden echter ook nog een Alfa Romeo 4C Spider bij ons van de Autogespot-tour naar de Nürburgring en dan blijkt wel hoeveel de Mercedes-AMG GT C Roadster wegfiltert voor je. Je krijgt minder van de oneffenheden in het wegdek mee en ook spoorvorming wordt minder heftig doorgegeven. De GT C Roadster is echt een auto voor elke dag, net zoals de Porsche 991 Turbo dat is. Je zult vaak moeten tanken, maar je kan op zoveel diverse manieren rijden met deze auto dat je altijd wel de juiste invulling vindt.

De grootste attractie van deze auto blijft toch wel het geluid. Er mogen dan wel twee turbo's geplaatst zijn, in het geluid hoor je dit nauwelijks terug. Enkel aan de voorkant hoor je hem blazen en puffen, maar van achteren hoor je alleen maar gebulder. De dikke uitlaten produceren een geluid waar je verslaafd aan raakt en als je ver terugschakelt, krijg je een geknetter van jewelste. Behoorlijk asociaal, maar een AMG is nooit gemaakt om écht beschaafd te zijn. Er mag dan wel een magnifiek Burmester-systeem in zitten, ik kan me niet herinneren hoe die heeft geklonken. Daarvoor was het gebulder van de V8 een te mooie symfonie.

Gereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C Roadster

Bij het plaatsen van deze auto lopen we tegen wat moeilijkheden aan. Ja, hij is rap genoeg om zich met de snelsten te meten. Ook het gedrag in de bochten is strak, want je kan echt heel hard over rotondes en klaverbladen bij snelwegen. Toch mist er een randje scherpte, of beter gezegd, bruutheid. Hij is snel, maar hij blijft altijd een beetje comfortabel en wel heel toegankelijk. Als je dat echter weet en daar akkoord mee gaat, heb je één van de best klinkende cabriolets onder je kont. Je kan er makkelijk mee naar Frankrijk rijden, maar een rondje Nordschleife zal ook een glimlach op je gezicht kweken. Zoals hij hier staat kost hij echter 260.000 euro en dat is veel geld voor een auto die op geen enkel gebied behalve geluid écht excelleert.



Gereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C RoadsterGereden: Mercedes-AMG GT C Roadster

Gereden: Mercedes-AMG GT C Roadster

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    lyon1845  -  14-08-2017 om 06:25

    Een leuk artikel en foto's.
    Niet verwacht dat de GT-C zo zou scoren.

  2. Profile pic
    Maurice1  -  20-08-2017 om 11:42

    Mooie foto's! Een AMG GT-R met een open dak, dat moet een feest zijn om te rijden.

  3. Profile pic
    grandmasterb  -  22-08-2017 om 14:31

    Hij ziet er wel mooi uit (vooral in creme-wit), maar het geluid vind ik niet mooi, eigenlijk van geen enkele AMG, wel hard gebrul, maar het klinkt niet prettig.

  4. Profile pic
    grandmasterb  -  22-08-2017 om 14:37

    Trouwens dat geklets dat het een auto voor elke dag is, vind ik toch volkomen onzin. Je kunt elke personenauto elke dag rijden, alleen een dergelijke dure zul je minder vaak gebruiken als je nog wat goedkopers hebt staan, dan is de afschrijving en onderhoud van de bolide namelijk veel geringer en blijft het speciaal om er in te rijden. Rijdt je er elke dag in, dan is dat speciale gevoel veel minder.
    Ik zie trouwens niemand met een 911 boodschappen doen bij de supermarkt, zo praktisch is die ook niet. Laat staan als je ook nog meerdere volwassenen mee moet nemen.

  5. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws