Gereden: Mercedes-AMG CLA 45 S

Gereden: Mercedes-AMG CLA 45 S

Het is 2013 als Mercedes-Benz aankondigt met een sportieve versie van de A-Klasse te komen, de A 45 AMG. Dat de V8 daar niet in gaat komen, dat konden we al aanvoelen. Dat in plaats daarvan de tweeliter viercilinder tot het uiterste zou worden uitgemolken om veel pk's te genereren was niet een voor de hand liggende keuze. Opvallend genoeg blijft het allemaal heel, en dus is hier de tweede generatie van die motor met nóg meer pk's. Hij wordt gebruikt in een fijn pakket, de Mercedes-AMG CLA 45 S.

Het marketingapparaat bij Mercedes-AMG draait volop, want in plaats van een 35- en een 45-variant te leveren, kun je bij de 45-variant ook nog eens een sterkere versie kiezen, de 45 S. Dan krijg je maar liefst 421 pk en 500 Newtonmeter tot je beschikking. Extreme waardes voor een auto die echt alledaags gebruikt moet kunnen worden én ook nog eens vele kilometers mee moet gaan.

Gereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 S

Samen met de nieuwe CLA werd ook het uiterlijk van de AMG-varianten flink aangepakt. Nieuwe kleuren springen in het oog, al is deze gele tint in het echt minder mooi dan het lijkt. De nieuwe kleuren leiden gelukkig niet alle aandacht af van de overige aanpassingen. Aan de achterkant vinden we niet alleen scherper gelijnde lampen ten opzichte van de vorige generatie, ook vinden we nu een viertal ronde uitlaten in plaats van de trapeziumvormige uitlaten van de vorige generatie. Naast de grote zwarte spoilerlip zijn dit de grootste wijzigingen.

Aan de voorkant steelt de Panamericana-grill samen met de enorme luchtinlaten de show. Daarnaast is het front dermate gestyled dat het onderscheid met grotere auto's als de CLS en GT4 Coupe moeilijk te maken is. De nieuwe CLA oogt als een hele flinke auto en lang niet meer zo relatief klein en iel als de eerste generatie. De neus oogt scherp, sportief en ook zeker zelfverzekerd en dat is verdiend.

Gereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 S

Binnenin vinden we een geheel nieuwe cockpit die in lijn is met de huidige designtaal van Mercedes-Benz. Grote schermen voor je neus, een sportief stuur met waanzinnig veel functies erop en een heel cleane middenconsole. Het is echt even wennen hoeveel je op het stuur kunt doen vergeleken met andere auto's, maar daarnaast zijn de meeste functies verstopt in het uitgebreide MBUX systeem, waardoor je als digibeet misschien allereerst overrompeld kan zijn door de auto. Op het stuur vind je boven alles een knop waarmee je de auto naar je hand kunt zetten. Met een paar draaien staat de auto ingesteld op Sport+ in plaats van Comfort, waarmee het onderstel strakker wordt, de gasrespons agressiever staat en de auto transformeert in een vlijmscherp mes. Over het algemeen valt op hoe kwalitatief goed en strak de binnenkant in elkaar zit. Mooie materialen, mooie belichting en een algeheel hoogwaardig gevoel zorgen ervoor dat dit voelt als een dure auto, iets wat hij natuurlijk ook is met een prijs van ruim boven de 100.000 euro.

Gereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 S

We zeiden het al eerder, maar vlijmscherp kan de CLA 45 S zeker zijn! De 421 pk en 500 Nm worden ten alle tijden optimaal ingezet en verdeeld over alle vier de wielen. Interessant is de mogelijkheid om een driftmodus te activeren in de auto. Hiermee kun je lekker spelen, maar of je het echt gebruikt is natuurlijk de vraag. Opvallend genoeg wordt de driftmodus geactiveerd zoals je normaliter de launch control zou verwachten te activeren - namelijk door beide flippers naar je toe te halen. Het was dus even zoeken voordat we door hadden dat launch control simpelweg wordt geactiveerd in Sport+ door de rem in te trappen en dan vol gas te geven. Niet heel intuïtief omdat er geen optisch stappenplan wordt doornomen, maar als je snel bij het stoplicht weg wilt zijn is het wel gauw in te zetten. Moeiteloos de 270 aantikken is ook geen probleem overigens, het is bizar hoe snel dat gaat. De relatief beperkte hoeveelheid cilinders zijn derhalve alleen geluidstechnisch een gemis, want qua performance kom je echt niks te kort. Het is soms ook nog eens onvoorstelbaar dat dit alles heel blijft, want het zijn nogal flinke waardes uit een viercilinder motor.

Gereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 S

Het gemis aan geluid is een groot topic voor dit soort auto's. Natuurlijk moet Mercedes-AMG ook aan de nieuwe normen voldoen, maar de viercilinder klinkt eigenlijk nergens naar. Het gefluit en gegorgel van de turbo's is groots aanwezig en ook qua ploffen of andere trucjes hoef je weinig te verwachten. Helaas is dat teleurgestelde gevoel hetgeen wat een beetje overstemt bij de Mercedes-AMG CLA 45 S. Het geheel is zó perfect samengebracht dat er weinig ziel in de auto zit. Hij zal je niet gauw verrassen met een uitbrekende kont, de acceleratie blijft bloedsnel maar voorspelbaar en het is meer een hele fijne Autobahnknaller dan een scherpe bochtenridder. Dat is jammer, want juist dit soort 'compacte' auto's verdienen meer speelsheid dan de grotere sedans en dat heeft de CLA 45 S niet gekregen. Wellicht dat de Mercedes-AMG A 45 S hier een betere partner in is, maar de CLA 45 S voelt voor ons nu al te volwassen aan.

Gereden: Mercedes-AMG CLA 45 SGereden: Mercedes-AMG CLA 45 S

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws