Gereden: Mercedes-AMG C 63 S Estate

Gereden: Mercedes-AMG C 63 S Estate

Het was weer zo’n dag. Zo’n dag dat je moet haasten omdat het weer roet in het eten gaat gooien. Gelukkig zijn er apps die je op de minuut kunnen voorspellen of er regen gaat vallen en hoeveel. Met recordtempo zakken we af naar het zuiden in de Mercedes-AMG C 63 S Estate om de regen te ontlopen. Voor zolang dat mogelijk is.


Gereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S Estate

Helaas hebben we dit heerlijke scheurijzer slechts een aantal uurtjes mee en zullen we dus onze excuses moeten aanbieden voor het ontbreken van een video. Gelukkig hebben we de auto net lang genoeg mee om weer eens aan die geweldige 4.0 liter grote V8 met 510 pk te ruiken. We konden deze al eens meemaken in de Mercedes-AMG GT S en daarin was het een giftig monstertje. Dat zal in deze opstelling natuurlijk niet anders zijn, behalve het feit dat we iets meer gewicht meesleuren. 1785 kilo schoon aan de haak weegt de C 63 S Estate, en dat is toch nog redelijk beschaafd voor een Estate. Zeker als je nagaat dat de AMG GT 1645 kilo weegt! Qua snelheid rechtdoor zullen de auto’s dus niet heel erg onderdoen voor elkaar. Pas op de lekkere bochtige wegen zal de AMG GT uitlopen. Dit uiteraard door zijn snaarstrakke onderstel. De C 63 S Estate is iets meer op comfort gericht, alhoewel je je in dit interieur ook nog Hamilton of Rosberg kan wanen. Rood met zwart contrasterend carbon fiber op de middenconsole, een alcantara stuurwiel met rode stiksels met schakelflippers en heerlijke kuipstoelen geven de cockpit smaak. Daarnaast is een groot deel van het interieur in zwart leder met rode stiksels utigevoerd. Het geeft de inzittenden een groot gevoel van luxe. Het grote voordeel van de Estate is daarnaast zijn achterbank en grote kofferbakruimte.

Gereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S Estate

De C 63 S Estate accelereert in 4,2 seconden naar de 100 km/u en heeft een gecombineerd verbruik van iets meer dan één liter op 10 kilometer. Dit is in de meest optimale situatie. Reken er maar steevast op dat je hier onder zit, dat ligt echt niet aan jou. Dat komt gewoon door die heerlijke V8 die constant om een dot gas vraagt en jij dat zal beantwoorden met dat dotje gas om die hamerende V8 te horen. Cocaïne is misschien nog minder verslavend. Het enige nadeel van de AMG’s en Mercedessen in het algemeen zijn die verschrikkelijke versnellingsbakken. Dat dat nog niet verfijnd is begrijpen we niet. De reactie van de versnellingsbakken blijft tergend traag als je het vergelijkt met de bakken van een Audi of BMW. Alsof het signaal per hamster naar de bak wordt gebracht. Het is wel beter dan voorheen, maar nog altijd verre van perfect.

Gereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S Estate

Gereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S Estate

Zo, hebben we het enige minpunt van de C 63 meteen benoemd. Kunnen we nu verder met het schrijven over de Estate en zijn heerlijke rijervaring. Snaarstrak en ook zonder problemen met een beetje gas de auto door de bocht trekken zorgt niet meteen voor overstuur. Een fijne gedachte als je de auto eens uitleent aan iemand anders. Dat overstuur is natuurlijk wel op te wekken als je het ESP uitschakelt en een flinke dot gas geeft om de achterwielen aan het werk te zetten. Ook dan is de C 63 natuurlijk paraat om zijn kont in deze stand te houden als je het gas erop houdt. Het alcantara stuurwiel ligt fijn in de hand en dit bevordert de communicatie tussen het wegdek en de bestuurder. Pas over een lekkere klinkerweg had je eventueel kunnen hopen dat de AMG niet zo communicatief is. Het stuur springt dan alle kanten op en voelt het alsof je op een powerplate zit.

Gereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S Estate

Over het uiterlijk kunnen we niks negatiefs zeggen. Voor 111.000 euro exclusief een aantal opties heb je de mooiste Estate die er op het moment te krijgen is in dit segment. Flink opgepompte wielkasten met 19 inch zwarte velgen. Om dat nog eens extra aan te dikken is er rode striping op het wiel geplakt en ook in de spiegels en op de neus vinden we deze details terug. Ben je eenmaal ingestapt dan vind je deze rode details ook weer terug zoals we al eerder schreven. Ben je dus op zoek naar een lekkere Estate met bijbehorend vermogen dan is de Mercedes-AMG C 63 S Estate zeker het overwegen waard, maar je zult af en toe de verleidingen wel moeten kunnen weerstaan!

Gereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S EstateGereden: Mercedes-AMG C 63 S Estate

Fotografie door Christian Kalse & Adam van Noort

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Chieltje  -  09-11-2015 om 18:25

    Heerlijke foto's!! Prachtshots! Nice artikel!

  2. Profile pic
    rutger superleggera  -  09-11-2015 om 19:06

    Mooie foto's! Dat rode carbon interieur is wel lelijk zeg

  3. Profile pic
    SkylinePhotoPage  -  10-11-2015 om 11:50

    prachtige wagen!

  4. Profile pic
    Monaro  -  10-11-2015 om 20:54

    Mooi geschreven mannen, erg mooie foto's ook en de auto is geweldig

  5. Profile pic
    timcarspotting  -  11-11-2015 om 19:37

    Ook in gereden en wat een geweldig geluid!! Zal die ervaring nooit vergeten...

  6. Profile pic
    Adam!  -  15-11-2015 om 11:37

    Thanks! Altijd leuk om te lezen heren :)

  7. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws