Gereden: Mercedes-AMG A 45

Gereden: Mercedes-AMG A 45

Mercedes-Benz verkocht destijds de A 45 AMG al als een speciale uitvoering. De A 45 AMG Edition 1 vond gretig aftrek, omdat je daar een heel aerodynamisch pakket bij kreeg plus gave striping. Nu, heel wat jaren later, kreeg de geüpdatete versie, de Mercedes-AMG A 45 ook een speciale uitvoering. Refererend aan de nacht werd dit model de Yellow Night Edition genoemd. Wij trokken ermee naar de Eifel.

Het gele thema heeft zich al door bijna het hele gamma van de Mercedes-AMG’s weten te worstelen. De C en E 63 AMG waren ook te krijgen met gele details. Die gingen nog als Edition 1 over de toonbank, maar dat kon bij de A 45 niet meer, natuurlijk. Die kreeg dus de toevoeging Yellow Night Edition mee. Om het nog even verwarrender te maken, de S 63 is zelfs ook met gele details te krijgen, ditmaal ook als Yellow Night Edition. Nauwelijks te volgen, dus slaan we deze naamgeving en kleurgebruik maar eens over. Over naar het rijden met de Mercedes-AMG A 45 Yellow Night Edition, want daar draait het natuurlijk om!

We reden al eerder eens met de Mercedes-Benz A 45 AMG en daarin beviel de auto ons goed. Zoals met elke AMG is het geluid goed en zeker met de sportuitlaat geactiveerd knettert dit model er weer lustig op los. Het is al een veelgebruikt trucje om onverbrande benzine het uitlaattraject in te spuiten, maar geen viercilinder is zo luid als dit compact stuk speelgoed uit Affalterbach. Het voegt een stuk aan de beleving toe en waar een andere auto er nog enigszins gedempt geluid uitspuugt, lijkt de A 45 een rechte pijp eronder te hebben zitten. Aanschaffen dus die sportuitlaat en vooral aanzetten. Het levert je een grijns op van oor tot oor. Het geluid is namelijk overmatig hard voor de grootte van de motor.

Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45

Met twee liter inhoud is de viercilinder motor verder niet gigantisch, maar met een lel van een turbo weet Mercedes-AMG er 381 pk uit te peuren. Normaliter rondt Mercedes-AMG het vermogen netjes af, maar de Audi RS3 kreeg 380 pk, wat 20 pk meer was dan de eerste Mercedes-Benz A 45 AMG. Het is toch een beetje een wedloop, dus die ene pk meer dan de Audi RS3 is vooral op papier een leuk gegeven. Het is zelfs 11 pk meer dan de BMW M2 biedt, uit een volbloed zescilinder. Het net winnen van de pk-wedloop is een trucje dat eerder werd toegepast door AMG toen Ferrari met de 458 Italia kwam en Mercedes-Benz met de SLS AMG. De Ferrari kreeg 570 pk, de SLS AMG een halfjaartje later 571 pk. Baas boven baas, al heeft de gefacelifte RS3 alweer 400 pk. We kunnen dus wel ruiken waar de nieuwe Mercedes-AMG A 45 minimaal op uit gaat komen.

Verder is de Mercedes-AMG A 45 Yellow Night Edition zoals we hem reeds kenden. Goede stoelen, nette materialen, beperkte ruimte achterin en een beest van een motor. Ondanks het vermogen voel je wel dat je met een relatief kleine motor onderweg bent. Het is lastig de vinger erop te leggen, maar het is het vele schakelen van de bak als je vaart wilt maken en het relatief hoge toerental wat nodig is om de vaart er lekker in te houden wat het hem waarschijnlijk doet. Het vermogen wordt daarnaast vrij lineair afgegeven, want de beleving van de auto niet heel erg ten goede komt. Je gaat hard, maar het is niet ontzettend explosief te noemen. Daarnaast, het verbruik is door dit rijgedrag ook niet super om naar huis over te schrijven, maar dat was ook niet anders verwacht. Het mag dan een relatief klein blok zijn voor een AMG, het verbruik, het eerder genoemde geluid en het vermogen doen vermoeden dat hier een veel grotere motor in ligt.

Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45

Qua wegligging is echter niks te klagen. Standaard gaat het vermogen on-AMG’s naar de voorwielen, waarbij de achterwielen bijspringen als de voortrein het spoor bijster is. Dat voel je ook. Hij mist het plezierige rijgedrag van een BMW M2, waarbij het vermogen op de achterwielen juist ervoor zorgt dat de beschikbare 370 pk’s juist als heel veel voelt. Bij de A 45 voelt de 381 pk als veel, maar niet als teveel. De controle kwijtraken over dit bommetje is iets wat je niet gauw overkomt, want mochten de achterwielen al eens meedoen dan doen de voorwielen ook nog altijd mee. Het gevolg is dat je een vrij neutrale rijbeleving hebt, zoals bijvoorbeeld bij elke Audi RS met de Quattro-aandrijving. Had de aandrijving eerst naar de achterwielen gestuurd en dan naar voren en je had een heel andere – en spannendere – rijbeleving bezorgd. Dat is een gemiste kans, want het had de auto erg onderscheidend gemaakt in dit overbevolkte segment waar ook veel andere, goedkopere alternatieven te krijgen zijn. Een voordeel van deze speciale edition is dat het uiterlijk bij dit exemplaar niet zo neutraal meer is.

Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45

De gele details van deze Yellow Night Edition heeft echter wel een beetje twee gezichten. Enerzijds voegt het behoorlijk wat toe aan het uiterlijk van de anders relatief ingetogen Mercedes-AMG A 45. De gele details op de spoiler, de gele streep op de voorbumper en velgen en het aerodynamische pakket wat bij deze Edition hoort zorgt er wel voor dat hier een optisch bommetje rijdt. Het is geinig gedaan voor een auto die de wat jongere consument over de streep moet trekken. Aan de andere kant zijn de gele details wellicht net even teveel. Je komt ze ook in het interieur tegen en het zou, zeker als je wat ouder bent, weleens wat kinderlijk kunnen ogen om met een geel-zwart bommetje te rijden. Dit is dus een auto voor iemand die wat anders zoekt dan een Golf R, Audi RS3 of andere hothatch. Je krijgt er niet echt een circuittijger voor, maar wel een auto waar je heel snel en heel ontspannen grote afstanden mee aflegt. Boven alles weet dankzij de uitvoering de buurman ook dat je wat bijzonders rijdt.

Dat laatste is ook wel te wensen. Momenteel staat er een gloednieuwe Mercedes-AMG A 45 Yellow Night Edition te koop bij een gerenommeerde AMG-dealer uit het zuiden des lands. De prijs? Gok maar even, het antwoord staat onder de foto. Wedden dat je te laag ingeschat hebt?

Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45Gereden: Mercedes-AMG A 45

De Yellow Night Edition kost namelijk bijna een ton. Voor 96.000 euro heb jij momenteel een exemplaar met slechts 18 kilometer op de teller. Voor dat geld koop je nieuwer, sneller en spannender auto’s. Er is dus een reden dat je ze weinig ziet en dat is jammer. In de kern is het een ontzettend goede hatchbak, maar onderaan de streep wegen letterlijk de kosten niet op tegen de baten. We kijken wel reikhalzend uit naar de niewe A 45, want de A 35 is optisch al heel gaaf en zowel (prijs)technisch als qua uiterlijk kan de nieuwe A 45 alleen maar beter worden.

Reacties op dit artikel