Gereden: McLaren 650S

Gereden: McLaren 650S

Een dag sturen met de nieuwste telg in de McLaren familie slaat niemand af. Zeker na een weekend in de 12C Coupé gestuurd te hebben is het gevoel om een McLaren af te slaan ver te zoeken. Immers zegt McLaren dat de 650S een flinke verbetering van de 12C is. De 650S is een doorslaand succes waardoor zelfs de productie van de 12C gestopt is. De zaken gaan dus goed voor McLaren en met de komst van Louwman Exclusive als officieel dealer in Nederland sinds november, begint het merk ook in Nederland voet aan wal te krijgen. Kosten noch moeite worden gespaard om het merk op de kaart te zetten. Dat kan natuurlijk niet zonder een goede auto. De 12C was al een goede auto met verbeterpunten, de P1 is een ongekende hypercar die alles en iedereen lijkt te verslaan en met die wetenschap is de 650S ontwikkeld.

De verbeterpunten die bij de 12C werden genoemd zijn door McLaren onder de loep genomen en ermee aan de slag gegaan. Denk hierbij aan de elektronische demping, het geluid en onder meer de actieve aërodynamica. De 650S is een auto geworden die pure kracht omzet in een gigantische snelheid. In 8,4 seconden zit de 650S op de 200 km/u, en daar hoef je als bestuurder geen moeite voor te doen. De 12C lag namelijk al als een blok op de weg, maar de 650S heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. De 650S heeft 40% meer downforce dan de 12C en dat is goed te merken in de bochten en bij hogere snelheden. Deze extra downforce is onder andere verkregen door beter gebruik te maken van actieve aërodynamica en de aangepaste front met de gigantische luchtinlaat. De 650S is naast sneller weer een stap toegankelijker geworden. Bij de 12C schreven we al dat deze zich liet bedienen alsof je in een normale middenklasser wegrijdt. Een gigantisch pluspunt in onze ogen. Immers wil je je niet altijd in het zweet te hoeven werken als je in je auto stapt. Rustig rondkruipen met de 650S is er dan ook gewoon bij als je alle systemen zijn werk laat doen en de automaat de zeven verzetten tellende versnellingsbak beheert voor je.

Gereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650S

Pas als je de knoppen op het middenconsole gaat bedienen en activeren is het tijd om je vast te gaan zetten in de stoelen om vervolgens kennis te gaan maken met het geweld dat de V8 bi-turbo met 650 pk kan veroorzaken. 650 pk en 678 Nm voor handen die je in luttele seconden naar de 100 km/u laat sprinten. Wij wisten binnen 3.0 seconden de 100 km/u te bereiken. De 200 km/u tijd hebben we maar niet meer gemeten want het gaat gewoon snel. Heel snel! Dat is wat het leuk maakt om in de McLaren te rijden. De snelheid van de auto is ongekend en misschien heeft de 650S niet zoveel emotie als een Ferrari of Lamborghini maar de McLaren is op het moment gewoon de betere auto. De enige die daar nog roet in kan gooien is de Lamborghini Huracán LP610-4 maar ook die auto zal niet een dergelijk comfort leveren als de 650S. Als de demping en de aandrijving op de normale stand staat is er namelijk geen vuiltje aan de lucht en zorgt de vernieuwde demping ervoor dat elk hobbeltje als het ware gladgestreken wordt. Vergis je niet, het is geen Mercedes-Benz S-klasse qua zweverig gevoel. Nee, de 650S zorgt er nog altijd voor dat het stuurgevoel direct en precies is. Zoals het hoort! Geen bocht is onneembaar, en maak je het iets te gek dan zijn de razendsnelle stabiliteitssystemen er snel bij om het probleem voor je op te lossen.

Gereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650S

In het interieur is er niet heel veel gewijzigd. IRIS navigatiesysteem met Bluetooth-telefonie, DAB digitale radio, audiostreaming en stembesturing zijn standaard en het interieur is afgewerkt met alcantara. Daarnaast is het mogelijk om de stoelen in verschillende maten te bestellen. Zo kan men kiezen voor de maat S, M en L. Op deze manier wil McLaren nog meer comfort bieden. Neem je vervolgens een tweede hands McLaren over dan is het mogelijk om bij de dealer nieuwe stoelen te bestellen.

Gereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650S

Gereden: McLaren 650S

De prijzen van de McLaren 650S Coupé beginnen bij € 289.500,-; de Spider is er vanaf € 313.750,-. Alle bedragen zijn inclusief BTW en BPM. Beide modellen zijn te bestellen bij Louwman Exclusive te Utrecht. Zoals gezegd is de 650S een geperfectioneerde 12C. Standaard is de 650S voorzien van koolstof-keramische remmen en is het vermogen met 25 pk gestegen. Klanten met een 12C hoeven niet teleurgesteld te zijn, de 12C zal nog prima mee kunnen komen. Zeker als deze langs de dealer gaan voor een update van het centrale computersysteem. Men kan dan een graantje meepikken van de geoptimaliseerde actieve aërodynamica die bij de 650S is toegepast.

Helaas hadden we niet de tijd om een video op te nemen, vandaag zullen jullie het dus alleen met foto's moeten doen. We hopen jullie binnenkort een mooie video van de 650S aan te kunnen bieden!

Fotografie door Christian Kalse

Gereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650SGereden: McLaren 650S

Reacties op dit artikel