Gereden: McLaren 570S

Gereden: McLaren 570S

McLaren is hard aan de weg aan het timmeren om zich te rekenen tot de gevestigde orde in de supercar-wereld. De 12C kon op een hoop bijval rekenen maar had toch een aantal kinderziektes. Al snel kwam de 650S die een hoop van dit moest oplossen en die merkbaar verbeterd was. Dit waren allen auto’s uit de Super series, maar McLaren wilden de klanten in een iets lager segment van de markt ook wat te bieden hebben: daar kwam de Sports Series. Dezelfde carbon fiber monocoque en motor als de vorige modellen, alleen met minder vermogen. Tijd voor de 570S om zijn intrede te doen, en hoe!




Alle begin is moeilijk en dat weet men inmiddels ook bij McLaren. De 12C, 650S en de P1 zijn niet allemaal even vlekkeloos van de band komen rollen. Her en der staken er wat problemen de kop op, met name van elektronische aard. Op motorisch gebied hebben wij vooralsnog weinig mensen horen klagen. Een goed teken, want de twin- turbo V8 is ook een heerlijk blok dat altijd bij de les is en er altijd aan blijft trekken. Zelfs als je op een snelheid zit die een vliegtuig nodig heeft om op te stijgen wil de motor nog altijd harder. In de 570S is dat tot de grens van 328 km/u. Die topsnelheid hebben wij niet gehaald, maar >300 km/u is in een zucht en een adem gehaald. We kunnen ons niet voorstellen hoe snel een McLaren P1 dat voor elkaar moet hebben met bijna 400 pk meer!

Gereden: McLaren 570SGereden: McLaren 570SGereden: McLaren 570S


In de 650S en de 12C was het nog botte, brute power waarmee je het moest doen. In de 570S is dat allemaal een stuk verfijnder. McLaren trekt duidelijk lessen uit de kritiek en verbeterpunten die het krijgt aangedragen en vooral het interieur heeft een flinke boost gekregen. Meer en grotere opbergvakjes, een beter werkend IRIS Multimediasysteem en bovenal een zeer duidelijk af te lezen instrumentarium. De layout van het instrumentarium is afhankelijk van de geselecteerde rijmodus. Kies je voor de normale modus dan zie je een snelheidsmeter en toerenteller als in een normale auto, weliswaar digitaal. Ga je voor de sportmodus dan wijzigt er nog niet heel veel, behalve de temperatuur van de olie en koelvloeistof die duidelijker aangegeven worden. Ga je voor de track-modus dan beslaat de toerenteller het volledige display (als in de P1) en kun je onder in dit scherm de snelheid aflezen. Dit zijn immers de twee variabelen die er toe doen op het circuit. Het blijft hier niet bij, want via het IRIS-multimediaysteem kan er tevens van alles gedaan worden. Je telefoon kan als hotspot dienen om updates uit te voeren, of je voert in je garage je eigen WiFi netwerk in. Een fabrikant waar we dit natuurlijk van kennen is Tesla, maar het is gaaf om te zien dat een kleine fabrikant als McLaren dit ook al implementeert. Fysieke knoppen zijn slechts overgebleven voor de belangrijkste functies zoals klimaat, navigatie en de homeknop. Het vraagt even wat gewenning, maar na enkele uren in de auto is het als een maatpak dat de eerste keer ook even onwennig zit.

Gereden: McLaren 570SGereden: McLaren 570S

Zoals eerder geschreven is de 570S een stuk verfijnder. Misschien moeten we daar een heel klein beetje op terugkomen. Er is namelijk één ding waar McLaren weinig aan gedaan heeft. De 570S is namelijk niet op zijn mondje gevallen, wanneer je de McLaren in koude toestand tot leven wekt is het werkelijk een gebulder dat er uit de uitlaat komt waar je u tegen zegt. Overigens dien je deze zinnen vooral positief op te nemen! De auto werd tijdens onze Rolls-Royce tour afgeleverd bij het hotel en binnen enkele tellen stonden er al genoeg genietende en klagende mensen buiten, of het niet even wat minder kon. Sorry, maar de McLaren kent maar één stand en dat is bot en luid. Heerlijk hoe die V8 staat te gorgelen. Ook binnen in de auto kan je nog altijd meegenieten van de fluitende turbo’s en de diepe brom van de V8 als je aan het rijden bent. Chapeau McLaren, het eerste turboblok dat zich niet laat kennen door de aanleg van kunstmatige beademing. Bijvoorbeeld Ferrari’s en AMG’s klinken toch een stuk meer gedempt sinds het gebruik van turbo’s.

Gereden: McLaren 570SGereden: McLaren 570SGereden: McLaren 570S

Tot zover alleen maar lof over de 570S. Die lofzang blijft overigens nog even doorgaan. De McLaren weegt namelijk iets meer dan 1.300 kilo. Als je nagaat dat een Lotus Evora inmiddels ook al 1.400 kilo weegt dan kun je wel zeggen dat ze bij McLaren echt wel weten wat ze aan het doen zijn. Het achteruitrijlicht weegt bijvoorbeeld slechts 50 gram, het zit hem echt in de kleine dingen. Door het gebruik van LED-strips en andere noviteiten wordt het gewicht zo laag mogelijk gehouden. Auto’s uit de Sports Series zijn auto’s die dagelijks te rijden moeten zijn, dat kan met de 570S dan ook prima en we kunnen ongeveer wel raden hoe de 570 GT zich zal gedragen. De verschillende rijmodi van de 570S maken van de auto een echte allrounder. De auto is verder rondom voorzien van carbon keramische remschijven die op het circuit hun mannetje staan. De stopkracht van deze pannenkoeken is ongekend, mede ook door het gewicht van de auto sta je binnen luttele tellen stil.

Gereden: McLaren 570SGereden: McLaren 570S

Een laag gewicht, een in het midden geplaatste motor: twee factoren die bij een autoliefhebber de oren doen klapperen. Fluister daarbij de cijfers 570 pk en 600 nm aan koppel in diegene zijn oor en die persoon weet dat het feest wordt als hij bij je instapt. Precies, de 570S is snaarstrak en heeft een mechanische grip waar menig supercar jaloers van wordt. Alle ervaring die het team van McLaren de afgelopen jaren heeft opgedaan lijkt wel in de 570S te zijn gestopt. De auto communiceert wat hij wil en luistert daarna gretig naar wat jij zelf wil als bestuurder. De auto zal je slechts in slechte weersomstandigheden echt vragen om op te letten. Af en toe een stapje opzij is dan geen uitzondering. Bij droog weer moet je van goede huize komen wil je de McLaren van zijn apropos brengen.

Gereden: McLaren 570SGereden: McLaren 570SGereden: McLaren 570S

Wij waren al enthousiast vanaf het moment dat we in de McLaren 12C stapten. Dat gevoel werd met de 650S versterkt en de 570S is daarin nog sterker. Het gemak, het plezier en de verfijnde techniek van deze auto zorgen voor een ongekende en perfecte ervaring. Wij beloven plechtig dat dit een auto is die je niet zal teleurstellen. Voor de vanafprijs van €227.500,- euro is het ook nog eens een auto die we eerder zouden aanraden dan een Porsche 991 Turbo S of Audi R8. Het zijn misschien iets completere auto’s en natuurlijk van Duitse makelij, maar de aandacht die je met een McLaren als deze krijgt is onbeschrijfelijk. Dat is natuurlijk ook iets waar je van moet houden. Hou je er wel van om op te vallen dan is de 570S je op het lijf geschreven!

Gereden: McLaren 570SGereden: McLaren 570S

Fotografie door Christian Kalse

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    SERBIA zenvo  -  10-05-2016 om 16:54

    Ik vind het wel mooie autoos.Toch blijf ik meer fan van Astons,Lamboos en Ferraries

  2. Profile pic
    NETHERLANDS King George  -  12-05-2016 om 12:12

    Geweldig item! Lekker uitgebreid informatief en zeer mooie foto's en video, top!

  3. Profile pic
    Adam!  -  17-05-2016 om 11:33

    Nice!

  4. Profile pic
    Ansho  -  30-05-2016 om 11:45

    Geweldige foto's Kalle!

  5. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws