Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013

Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013

Acht cilinders had hij al, dat was naar verluidt één van de lekkerst klinkende motoren uit de automotive wereld. Jammer genoeg zijn daar twee turbo's bijgekomen. Dit is niet alleen om het vermogen omhoog te krikken, ook de CO2 uitstoot wordt hierdoor aanzienlijk gereduceerd. Een voordeel voor de portomonnee dus maar een nadeel voor het geluid van de V8. Wellicht dat dat het enige nadeel is van de Quattroporte. Wij reden er drie dagen mee en de ervaring leert dat de Quattroporte een stuk degelijker is geworden en er qua afwerking gigantische stappen zijn gemaakt.


Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013
Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013

Om ruimte voor de Ghibli te maken was het tijd voor de Quattroporte om te groeien tot een lengte van 5,26 meter. Afmetingen waar de Jaguar XF, BMW 5-Serie en de Mercedes-Benz E-klasse bang van worden. De Quattroporte is een waar slagschip geworden. Alles in het voordeel van het comfort. Het strakke sturen zoals we dat van de vorige generatie kennen is daardoor helaas wel een klein beetje in het water gegooid. Daarvoor zullen we waarschijnlijk bij de Ghibli moeten zijn, die ook meer voor de Europese markt bedoeld is. De Quattroporte is meer een auto geworden voor de Chinese markt waar de mensen kleiner zijn maar ze des te meer ruimte willen hebben. Een aparte ontwikkeling, maar in China heeft men ook nog amper last van de financiële malaise die zich in Europa afspeelt. Ondanks dat de Quattroporte flink gegroeid is hebben ze bij Maserati, door het gebruik van aluminium deuren, kofferbak en voorspatborden, het gewicht weten te reduceren met bijna 100 kilo.

Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013
Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013

Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013
Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013

Qua motorenaanbod is de Maserati Quattroporte er zeker op vooruit gegaan. Potentiele eigenaren kunnen nu kiezen tussen drie versies en daar zullen in de toekomst nog wel meer modellen bij komen. De 3.8-liter V8 vormt de nieuwe performance benchmark, met een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,7 seconden en een topsnelheid van 307 km/u. Daarmee is hij 20 km/u sneller dan de vorige Quattroporte Sport GT S en levert hij bovendien 200 Nm meer koppel. Totaal komt het vermogen op 530 pk en 710 Nm aan koppel. De V6 twinturbo doet daar qua prestaties nauwelijks voor onder met een topsnelheid van 285 km/u. Verder beschikt hij over een automatische 8-traps transmissie en wordt hij zowel met achterwiel- als vierwielaandrijving (V6) leverbaar. Dankzij dat all-wheel-drive systeem is de nieuwe Quattroporte de veiligste all-wheater performance car in de historie van Maserati. De V8 BiTurbo die wij reden is er misschien qua geluid wel op achteruit gegaan, maar de verfijning van de motor zorgt al snel dat je dat vergeet. Het koppel is altijd voor handen en de acceleratie is fenomenaal voor een meer dan vijf meter lange auto. Mocht je nu toch echt iets van geluid missen dan is het devies om de motor hoog in de toeren te gooien om aardige klappen uit de uitlaten te laten knallen en natuurlijk moet je dan de sportstand altijd inschakelen.


Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013
Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013

Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013
Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013

Kruipen we voor het eerst achter het stuur dan is het meteen zoeken naar de startknop. Zo gewend als je dat bent aan de rechterkant van het stuur ga je zoekende. Niets blijkt minder waar helaas en is de startknop naar de linkerkant verhuisd. Eenmaal gewend is er niets geks meer aan, maar de reden van deze verplaatsing is ons een raadsel. Een andere grote update die echt heel erg nodig was was het middenconsole. De oude telefoonknoppen zijn verdwenen en het systeem is vervangen voor een mooi werkend systeem met touchscreen. Het is misschien niet het beste wat op de markt te verkrijgen is, maar de verbetering is zo groot dat hier geen kwaad woord over geschreven kan worden. Het audiosysteem is ook goed verzorgd door Bowers & Wilkins welke vijftien speakers in de Quattroporte verzorgen. Kijken we verder naar het interieur en vergelijken we dat met de vorige generatie Quattroporte dan zijn hier ook duidelijke stappen gemaakt. Zeker de afwerking van het gehele interieur is er flink op vooruit gegaan. Geen losse stiksels meer maar strak leer en zachte stoelen. Achterin kan gekozen worden voor twee losse zetels of een achterbank waar drie personen op vervoerd kunnen worden. Daarnaast zijn er ook nog kleine opties zoals een koelkastje, klaptafeltjes en lcd-schermen te bestellen. Zelfs een WiFi-accespoint staat tegenwoordig op de optielijst. Daarnaast zijn de achterramen voorzien van dubbel gelamineerd glas om zo geluiden van de rijwind zo veel mogelijk te reduceren om nog meer comfort te genereren. Zo blijkt maar weer dat de Quattroporte meer op de mensen achterin gericht is dan op de bestuurder.

Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013
Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013

Over de optische veranderingen zijn de meningen nog steeds verdeelt. Een groot minpunt aan deze demo vonden we de velgen. Het is alsof ze bij Bugatti nog wat velgen van de EB110 in de kelder hadden liggen en Maserati deze voor een zacht prijsje over mochten nemen. Eén ding is zeker, de Quattroporte is een stuk frisser van de tekentafel gekomen en is nog typisch de Quattroporte. Het design is er wel één die weer op je moet inwerken. De wat langer doorgetrokken koplampen en de rondere achterlichten maken de Quattroporte wat softer.

Rijtechnisch gezien kan de Quattroporte goed meekomen met de concurrentie. De snelheidsbeleving mist alleen in de Quattroporte door de soms wat serene rust die heerst in de cabine. Acceleraties naar de 160 km/u kunnen ongemerkt klaargespeeld worden. Met de vorige generatie V8 hoorde je de motor in de toeren klimmen en wist je dat de snelheid opgevoerd werd. Als je hier in de comfort modus rijdt is dat helemaal niet het geval. Opties zoals gevaarherkenning en dergelijke zijn niet aanwezig in de Quattroporte, wellicht om het aantal irritante piepjes tot een minimum te beperken.

Gereden: Maserati Quattroporte GTS 2013

De prijs van de Quattroporte GTS is nog wel iets om over na te denken. Ga je voor de V8 of kom je uit bij de V6?. De V6 komt qua prijs dichterbij de concurrentie maar als je als klant de vorige generatie met V8 hebt gereden dan ben je bijna verplicht wederom voor de V8 te gaan. Dat zullen veel klanten ook doen, want terugstappen naar een mindere motor is bijna ondenkbaar. De Quattroporte GTS in deze getoonde uitvoering gaat voor 195.110 euro bij de dealer afgeleverd worden. De V6 daarentegen doet het voor minder en komt voor 140.357 euro naar je toe. Wat is het dan dat de Quattroporte tot een verkoopsucces moet gaan maken? Dat is het feit dat je een Maserati rijdt die eindelijk eens goed in elkaar gestoken is en waarvan de afwerking veel beter is dan de vorige generatie. Ga je kijken naar de Duitse concurrenten dan mis je her en der wel een optie. Maar het feit is en blijft dat je in ieder geval niet een auto rijdt die verward kan worden met een BMW 518d of een Mercedes-Benz E 200 CGI. Je rijdt een Maserati Quattroporte, met Italiaans bloed en prachtig design, want dat heeft de Quattroporte toch echt wel!


Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws