Gereden: Maserati Levante Trofeo

Gereden: Maserati Levante Trofeo

Eindelijk weer een Maserati waar het juiste DNA vanaf spat. Misschien nog net in een verkeerd jasje gestopt maar we hebben goede hoop. De Maserati Levante Trofeo is wel een auto die aantoont dat Maserati het hart nog altijd op de juiste plek heeft.

Het lijkt er al enige tijd op dat Maserati het hart niet meer op de juiste plek heeft zitten. Gelukkig zit er nog wat van dat sportieve DNA in het bloed en dat werd onlangs nog eens bevestigd door de komst van een nieuwe hypercar onder de vlag van Maserati. Onder de vlag van Maserati had de Alfieri natuurlijk ook lang en breed in productie genomen moeten worden maar helaas. Dat is niet gebeurd. Genoeg negativiteit over Maserati want deze Levante Trofeo is er weer één uit het boekje. Een dikke V8 motor met dubbele turbo die goed is voor 580 pk en 730 Nm aan koppel. Wat je daarmee kan? Buiten het feit hard rechtdoor ook de buurtbewoners boos maken als je 's ochtends vroeg vertrekt. De uitlaat is heerlijk luid en zeker in de sport stand kunnen wij hier intens van genieten.

Gereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante Trofeo

We schreven het al, Maserati heeft nog sportief DNA en dat is aan de Levante Trofeo goed terug te zien. Deze topper in de modellenreeks van de Levante geniet van enkele extra's. Zo is de auto voorzien van 22" inch velgen, carbon fiber onderdelen voor zowel het in als exterieur, handgestikt Pieno Fiore leder. Speciaal leder van koeien die nog nooit een muggenbeet hebben gehad. Hoe ze dat realiseren is een raadsel maar het is wel duidelijk te zien aan de prachtige afwerking van de Levante in het interieur. De rode stiksels in combinatie met het zwarte leder en de carbon fiber details zorgen voor een spectaculair interieur. Uiteraard is de Levante Trofeo van de nodige gemakken voor zien zoals een groot touchscreen voor het infotainment, cruise control met afstandscontrole en een optie om de kofferbak zonder handen te kunnen openen door een schepbeweging onder de auto te maken.

Gereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante Trofeo

De krachtige V8 is gekoppeld aan een heerlijke automatische versnellingsbak die acht verzetten telt. Deze schakelt feilloos door de verzetten en zelfs als je met deze SUV sportief gaat rijden reageert de auto zoals je dat wilt. In de Sport stand reageert hij fel en ook het terugschakelen gaat gepaard met een flinke dot tussengas zodat die vier uitlaten een prachtige symfonie achterlaten. Trek je vervolgens sportief door de bocht dan gaat het torque-vectoring systeem meewerken en lijkt het alsof je met een sportauto op pad bent. Het stuurgedrag is precies en vloer je het gaspedaal dan staat er binnen no-time een snelheid van meer dan 200 km/u op het digitale cluster. Dit is hoe een Maserati hoort te voelen! Snel, wendbaar en sportief. Waarom blijft die gedateerde GranTurismo nog zo lang in productie als men bij Maserati wel degelijk weet hoe sportief rijden hoort te zijn?!

Gaan we het weer wat rustiger aan doen op de Maasvlakte dan komen we een paar zanderige terreinen tegen waar we de sportieve Levante ook nog even uitlaten. Iets minder geschikt door de sportieve aanpassingen maar ook dit is geen probleem voor de vierwielaangedreven auto.

Gereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante Trofeo

Alleen dan kom je bij de prijs uit en die is ruim 230.000 euro. Een prijs die heftig is en wanneer je bij de concurrenten gaat kijken kom je bij auto's die meer ziel dragen en beter afgewerkt zijn. Het grootste voordeel dat de Levante meedraagt is de V8 motor. Maar is dat hetgeen dat de Levante zo speciaal maakt? Het interieur is prachtig afgewerkt maar de knoppen vanuit het Jeep schap zijn een kleine doorn in het oog. we ontkomen er tegenwoordig in geen enkele auto meer aan vanwege de verschillende samenwerkingen maar het is iets dat niet de wereld hoeft te kosten maar juist net dat stukje extra beleving biedt. We zijn verliefd geworden op de Levante Trofeo maar of het een auto is waarmee we gaan trouwen? Nee, deze campingliefde zal waarschijnlijk voor even zijn maar daarbij hopen we dat het nieuwe lid uit de Maserati familie wel iets is waar we voor altijd samen mee zouden willen zijn. Daarbij denken we aan een nieuwe GranTurismo of de MC20.

Gereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante TrofeoGereden: Maserati Levante Trofeo

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws