Gereden: Maserati Ghibli SQ4

Gereden: Maserati Ghibli SQ4

Een snelle sedan met een door Ferrari geproduceerde V6 in het vooronder. Klinkt als bloedsnelle pret, maar in de realiteit lag dat anders. Hij heeft wat gewenning nodig, maar daarna wil je in deze klasse niet gauw wat anders meer.

De Maserati Ghibli zien we op het Nederlandse wegennet nog best regelmatig voorbij komen. Veelal als diesel, als waardig alternatief voor een Mercedes-Benz E, BMW 5 of Audi A6. Het neusje van de zalm is echter niet die motor, maar de drie liter grote V6 in de SQ4. Waarom? Bij de benzine-variant hoef je het geluid niet te faken.

Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4

Toegegeven, hiervoor is een trucje nodig. Het loskoppelen van de vacuumslangen op de kleppen op de uitlaat zorgt ervoor dat je een Italiaanse symfonie te horen krijgt die enorm verslavend is. Verslavender dan het rijden zelf, althans. Laat me dit even uitleggen.

Toen ik instapte in de Ghibli SQ4 stapte ik een beetje in met de gedachte dat deze auto moet wedijveren met de snelle Mercedes-Benz E 53 AMG en een BMW 550i. Allebei auto's die naast dat ze snel zijn, ook erg scherp aanvoelen. Wie dat zoekt, is bij de Ghibli niet direct aan het juiste adres. Geef hem echter de tijd en je wordt beste vriendjes met hem, want je gaat hem snappen na een tijdje.

Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4

Het is voor je gevoel vooral eerst jammer dat je in een auto als deze nog op zoek bent naar een knop om alles nog strakker te zetten. Vertwijfeld vraag je je af of alles goed is, want het onderstel, versnellingsbak en de gasrespons staan toch op sport? Ja, maar het blijft allemaal een beetje loom. Scherpte ga je niet vinden in de Ghibli, al is hij zeker niet traag. De motor komt uit de fabriek van Ferrari en vind je onder andere terug in de Alfa Romeo Giulia Q. De versnelling is dankzij 430 pk en 580 Nm prima, maar anders dan in de BMW 550i. Dat komt niet door de versnellingsbak, want die is met acht verzetten ruim voorzien en schakelt daarnaast prima. Oók als je hem instructies geeft met de enorme schakelpaddels achter het stuur. De klik van deze paddels vergeleken met die van de BMW 550i bijvoorbeeld kenmerken het verschil tussen deze auto's. Haal een flipper in de 550i naar je toe en je voelt dat je sportief aan het rijden bent. Haal de flipper naar je toe in een Ghibli en je mist diezelfde sensatie. Geen klap in je rug van een ruwe wijziging van tandwielen, eenvoudigweg het inzetten van de volgende versnelling.

Dat is jammer, want de buitenkant doet anders vermoeden. De donkergrijze lak verraadt een gebrek aan fantasie, maar de zwarte velgen, dito grill en carbon fiber sierstukken op de spiegels, B-stijl, handgrepen en spoiler verraden een sportieve inborst. Op het oog is dit een prachtige auto om te zien, eentje waar heel veel mensen naar omkijken. Het mooie is dat dit soort auto's ook niet als asociaal worden beschouwd. Je rijdt een Maserati, bijna iedereen valt het op en ze waarderen de ingetogen en gespierde verschijning.

Het interieur is allereerst gedateerd - na zes jaar mag dat - maar nog steeds prachtig. Leer, carbon fiber en het kenmerkende klokje vallen je op zodra je instapt. Het stuurwiel is dik en voelt stevig aan. Het zicht rondom is niet super, maar wel goed te doen. De hoge raamstijlen zijn hier debet aan, maar de auto heeft prima hulpstukken om te zorgen dat je veilig kunt inparkeren. Vergeet niet dat deze auto bijna vijf meter lang en twee meter breed is. Dit is geen kleine compacte jongen, al lijkt het wel zo. Zijn interieur is een heerlijke plek om te vertoeven met prima ruimte achterin. Als de auto ergens in uitblinkt ten opzichte van de Duitse concurrentie, is het wel de luxe binnenin. Niet qua foefjes, maar puur materiaalgebruik. Op en top Italiaans. Het brengt flair aan boord en dat mist in de kille Duitse wereld. Rijden die echter beter? Ja, maar op een andere manier.

Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4Maserati Ghibli SQ4

Het is belangrijk het nut te snappen van waarin je rijdt en dan valt alles op z'n plek. Na een tijdje ging ik deze auto minder zien als een sportauto en meer als een ultieme cruiser met een licht scherp randje. Opeens viel alles samen. De motor die redelijk loom toeren maakt, het immense koppel dat je in elke versnelling vooruit weet te stuwen en het zelfverzekerde maar gewichtige rijgedrag waar je hem eerst nog om verfoeide. Hierin moet je niet sportief willen rijden, maar wel bovengemiddeld snel. Blijf van de limieten af en je hebt een heerlijke auto.

Wil je van de Maserati Ghibli dus genieten, dan is het belangrijk je verwachting bij te stellen en een trucje toe te passen. Haal eens, zoals gezegd, de slang van de kleppen van de uitlaat, doe je raampjes open, radio en airco uit en geef gas. Dát is zijn kracht en dát is waarom je van hem gaat houden. Er zijn snellere auto's, er zijn sportievere auto's maar er zijn weinig auto's met een zang, luxe en uitstraling als deze. Waanzinnig genieten bij elk toerental, omdat het orkest dan iedere keer weer een net andere toonhoogte speelt. Dat het geheel best wat zuipt zou je een zorg moeten zijn. Dit soort auto's blijven je altijd bij. Die ene rit in de ochtenddauw op een dijkje met het raam open en een licht slingerende weg? Onbetaalbaar. Het design bij de ondergaande oranje zon voordat de zomer begint? Alsof je in Toscane bent.

Maserati Ghibli SQ4

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    McSjoom  -  15-08-2019 om 15:42

    Mooi stuk!

  2. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws