Gereden: Lamborghini Huracán LP640-4 Performante

Gereden: Lamborghini Huracán LP640-4 Performante

Corsa modus ingeschakeld, de uitlaat gaat nog een stukje verder open en er is nu helemaal niets meer wat de V10 belemmerd om volledig zijn keel open te zetten. Het is de luidste modus die de Lamborghini te bieden heeft. De V10 gorgelt er gewillig bij. Op pad met de Lamborghini Huracán LP640-4 Performante, de voormalig recordhouder van de Nürburgring.


Gereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 Performante

Als eerste in Nederland kropen we achter het alcantara stuur van deze Italiaanse demo. De Italianen dachten zeker dat we al bedolven waren onder de sneeuw want de auto was jammer genoeg voorzien van winterbanden. De temperaturen die wij voorgeschoteld kregen op de dagen dat we achter het stuur zaten kropen echter niet onder de acht graden. Dat is jammer, want dat betekent dat er gewoon normale zomerbanden op de auto hadden kunnen zitten en we het volledige potentieel van de auto hadden kunnen benutten. Niet dat we ook maar één moment de limiet willen opzoeken met deze auto, daar is hij te prijzig voor en we willen niet op ons geweten hebben dat andere media niet meer van deze geweldenaar kunnen genieten. De winterbanden beïnvloeden daarentegen wel de rij eigenschappen en dat is af en toe goed te merken. Zo komt de ABS vele malen eerder inzetten door de zachtere winterbanden en voel je ze bij sportief genomen bochten een beetje vegen terwijl je aan alles merkt dat de auto veel beter kan dan hij nu doet geloven.

Gereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 Performante

De Huracán Performante is een nieuw pronkstuk met allerlei innovaties. Ten eerste introduceerde Lamborghini "Aerodinamica Lamborghini Attiva" (ALA, Italiaans voor vleugel), actieve aerodynamica die weggewerkt zit in de voorbumper en de achtervleugel. Vooral het systeem in de achtervleugel is ingenieus te noemen. Twee kleppen op de heupen die onafhankelijk kunnen werken zorgen voor een luchtstroom naar binnen, die vervolgens via de achtervleugel weer weggevoerd wordt. Doordat deze kleppen onafhankelijk werken, kunnen ze in bochten meer druk op het linker of rechter wiel genereren. In de voorbumper zitten ook twee kleppen weggewerkt. Deze zorgen bij hogere snelheden voor minder lift op de vooras. Op deze manier ben je er verzekerd van dat je altijd goed contact met de weg blijft houden en de auto goed bestuurbaar blijft. Deze kleppen werken overigens niet onafhankelijk omdat dat geen toegevoegde waarde heeft en zelfs voor instabiliteit kan zorgen.

Gereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 Performante

De motor in de Huracán is de sterkste V10 die Lamborghini ooit gemaakt heeft. De motor is goed voor 640 pk en 600 Nm aan koppel. Het lekkerste aan de motor? Je moet hem tot 6.500 toeren doortrekken wil je de volledige 640 pk beschikbaar krijgen en laat dat gepaard gaan met een bizar geluid uit de uitlaten en in de cabine. Het aantal keer dat we hem hebben doorgetrokken naar ver boven de 6.500 toeren is niet meer op één hand te tellen. Overigens is de motor mede ontwikkeld met de ervaring die Lamborghini heeft opgedaan in de motorsport zoals de Blancpain en Super Trofeo series. Door het overnemen van deze technologieën is de Huracán een echte auto voor het circuit. Op sommige circuits kunnen de geluidsrestricties wel eens roet in het eten gaan gooien, maar gelukkig heeft Lamborghini hier aan gedacht. De Huracán Performante kan ingesteld worden op drie standen, waarbij het geluid ook wijzigt; Strada, Sport en Corsa. Zoals al eerder geschreven is Corsa de meest ruwe stand en wordt de demping daarin kneiterhard. Uit ervaring kunnen we je vertellen dat Antwerpen niet een hele geschikte stad is om op deze stand te rijden. De kinderkopjes liggen daar rijkelijk door de stad en als je de vullingen in je tanden wilt houden is het verstandig de auto op dat moment op Strada te zetten. Strada is dan ook de meest zachte stand en dempt het motorgeluid enorm. Goed voor de langere ritten en het ESP is ook volledig aanwezig om je bij te staan. Op Sport wordt het al wat spannender en is tevens de leukste stand om te rijden. Het ESP doet een stapje terug en laat het kontje her en der wat wiebelen als je te enthousiast door de bocht gaat. Op Corsa gaan alle remmen los. Het ESP zal nooit volledig uitschakelt worden tenzij je de knop op het middenconsole even inhoudt. Op Corsa is het ESP vooral aanwezig om op het circuit het vermogen per wiel te verdelen. Op deze manier heb je de meest beschikbare grip en rijdt je de beste rondetijden. Moet je natuurlijk nog wel de kwaliteiten hebben om fatsoenlijk een circuit over te rijden. Met alleen vermogen en dit ESP systeem kom je er niet.

Gereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 Performante

Zoals we al zeiden heeft Lamborghini alles uit de kast getrokken om een succesnummer van de Performante te maken. We waren al redelijk overtuigd van deze auto totdat we eens een uitgebreid rondje om de auto gingen lopen. Daar werd duidelijk dat Lamborghini duidelijk niet stil zit als het om de ontwikkeling van nieuwe soorten carbon gaat. De carrosserie is vervaardigd van lichtgewicht aluminium en Forged Composite. Een uniek soort mix van carbon en hars dat op elke mogelijke vorm gegoten kan worden. Naast dat het ultralicht en sterk is, is het ook nog eens om van te watertanden zo mooi. Dit materiaal is in en op de auto terug te vinden. Zo zien we het verwerkt in de voorbumper, spoiler en diffuser. In het interieur vinden we het terug op het middenconsole en de ventilatie roosters. Door het gebruik van dit nieuwe carbon heeft Lamborghini nog eens 40 kilo weten te besparen op het totaalgewicht van de auto. Overigens is Lamborghini ook de enige die dit soort carbon mag gebruiken omdat zij het uitgevonden hebben en er patent op hebben.

Gereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 Performante

Sturen in de Lamborghini is één en al plezier. Dat mag duidelijk zijn met een V10 achterin met een waanzinnig geluid. Het stuurgedrag is echter ook heerlijk precies en direct. Dit ondanks de auto is voorzien van elektrische stuurbekrachtiging. Dat wil nog wel eens bekend staan dat het gevoelloos en niet precies is. In dit geval is het echter puur genieten en is elke bocht met de precisie van een chirurg te nemen. Uiteraard is dit ook te danken aan de wegligging van de Performante en aan de zitpositie. Je zit bijna met je billen op de grond en dat zorgt voor een goede verbondenheid met de auto. De auto weet je precies te vertellen wat je aan het doen bent en dit wordt mede gecommuniceerd via de heupen. Dat kan overigens nog beter, in het getoonde model zaten namelijk de comfort stoelen. Ga je voor de schalen van carbon fiber dan zul je je nog meer verbonden voelen met de auto. Uiteindelijk zul je de auto dan ook wel vervloeken vanwege het ontbreken van enig comfort.

Gereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 PerformanteGereden: Lamborghini Huracán LP640-4 Performante

Het getoonde model heeft een verkoopprijs van 364.978 euro. Z'n geld dubbel en dwars waard als je bekijkt welke technologieën Lamborghini allemaal in de auto heeft gestopt. Ondanks dat het dashboard des Audi's is, voel je je wel echt in een Lamborghini zitten door het veelvuldige gebruik van carbon fiber en alcantara. Het ademt waar de Italianen voor staan. Sportiviteit en exclusiviteit. De eerste exemplaren rijden inmiddels door de Benelux en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Een Ferrari koop je voor een aardige bulk minder geld, maar we vermoeden dat je daar met minder plezier in stapt na verloop van tijd. De V10 van de Lamborghini is een speerpunt die je keer op keer motiveert om de volgende keer weer die Lamborghini mee te nemen, iets dat een 488 GTB na verloop van tijd niet meer heeft. Simpelweg vanwege het ontbreken van het geluid.

Fotografie door Christian Kalse

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag