Gereden: Jaguar F-PACE SVR

  • Ruud
  • 28-09-2019 16:16
  • 1493
  • 0

Gereden: Jaguar F-PACE SVR

Het trucje van het Jaguar Land Rover concern is een bekende. Lepel die moddervette V8 met supercharger voorin elk model dat je maakt en je hebt iets speciaals. Ook in het geval de F-PACE werd dit gedaan. De F-PACE zelf was al enkele jaren oud voor de F-PACE SVR eindelijk geïntroduceerd werd. Af en toe konden we al een glimp opvatten op de Nürburgring en nu zaten we eindelijk zelf achter het stuur.


Gereden: Jaguar F-PACE SVRGereden: Jaguar F-PACE SVRGereden: Jaguar F-PACE SVR

Het mag duidelijk zijn. Jaguar weet al te goed hoe ze het blok moeten tunen om zich aan te passen aan de auto waar hij in ligt. Zo wil je in de F-TYPE SVR een blok hebben dat constant vraagt naar een dot gas. Terwijl je in de F-PACE af en toe ook het iets getemde karakter wil hebben. Dat karakter bestaat want het blok zit bijvoorbeeld ook in de Land Rover Range Rover SVAutobiography. In dit geval heeft het blok 550 pk en 680 Nm aan koppel. Koppel dat aan een gewicht van 2070 kilo en de auto sprint in 4.3 seconde naar de 100 km/u terwijl de naald pas stopt bij 283 km/u. Verbruik gaan we het niet over hebben. Dat zijn we ook niemand verplicht, als je op deze site terecht komt heb je een liefde voor veel vermogen, exotische auto's en meer. Dan maken die liters benzine die er door het blok heen spuiten ook niet meer uit.

Gereden: Jaguar F-PACE SVRGereden: Jaguar F-PACE SVR

Optisch is de F-PACE SVR natuurlijk een ware atleet. Misschien iets uit zijn voegen gebarsten maar in het geval van de F-PACE is er totaal geen show. Het blok moet gekoeld worden en daar zijn de flinke luchtinlaten voor aan de voorkant. De verschillende openingen bieden huis aan radiatoren die het blok en al zijn vloeistoffen binnen de normen moet houden. Daarnaast zijn de sleuven op de motorkap en de zijkanten ook echt van waarde om de warme lucht af te voeren. Waarschijnlijk één van de redenen waarom het ontwikkelen van de auto iets langer duurde dan we gewend waren. Over uiterlijk vertoon gesproken. De achterkant is natuurlijk voorzien van vier heerlijke trompetten die de kenmerkende sound van de V8 afvoert. En dat geeft de nodige aandacht. Tijdens de MaartenMemorial mochten wij een patient enkele rondes mee laten rijden die zichtbaar genoot van het comfort van de auto en het geluid. Daarnaast was het natuurlijk heerlijk om te zien dat op de rechte stukken sommige auto's geen partij waren voor deze Britse kolos.

Gereden: Jaguar F-PACE SVR

Over het comfort moeten we natuurlijk nog wel even terugkomen. Op het circuit biedt de F-PACE SVR het nodige comfort maar het onderstel van de F-PACE is voor dagelijks gebruik redelijk straf te noemen. Tijdens de ontwikkeling heeft Jaguar gekozen voor 30% stijvere veren voor en 10% stijvere veren achter. Vooral bij de welbekende grachtengordels in Amsterdam of Delft is het even doorbijten en hoop je dat het getril snel over is. Gelukkig koop je deze auto niet met die reden. De reden ligt voorin en zie je keer op keer als je aan komt lopen. Een indrukwekkende beul is het. Desalniettemin is de F-PACE een voortreffelijk sturende SUV die genoeg plek biedt voor meerdere personen en een riant overzicht biedt over je medeweggebruikers. En kijk je naar de concurrenten dan heeft de Jaguar net dat agressieve randje zoals we de meeste Jaguars kennen. Ga je voor het veilige Porsche dan wordt het gewenning. De F-PACE SVR zal je altijd blijven verwennen met gebulder.

Ben je in de race voor een F-PACE SVR en twijfel je nog altijd of het wel de juiste keus is? Loop dan als de bliksem naar de dichtstbijzijnde dealer en bestel met je hart. Je hart zal je nooit in de steek laten en hier is één van de wijze lessen van Autogespot in 2019. Geld kan je opnieuw verdienen. Tijd met een leuke auto niet. Dan kun je, zoals we eerder zeiden, kiezen voor een veilige en degelijke Porsche Macan. Of gaan voor het onverharde pad en de F-PACE SVR kiezen en keer op keer verrast worden. Die grijns op je gezicht zal de rest van je leven op je gezicht staan. Koop je een Macan dan is je gezicht slechts gerimpeld.

Gereden: Jaguar F-PACE SVR

Reacties op dit artikel