Gereden: Ford Mustang Bullitt

Gereden: Ford Mustang Bullitt

In een tijd waarin stikstof ons dagelijks leven beheerst en grote motoren steeds verder uitgefaseerd worden, is de Ford Mustang net je schofterige ouderwetse oom. Alles wat niet mag schopt hij tegenaan. In Nederland zie je de Ford Mustang nog weleens rijden, veelal voorzien van de 2,3 liter viercilinder motor. Heel zelden zie je de vijfliter V8 voorbij roffelen en nog zeldzamer is de Bullitt-variant. Wij gingen een goed weekend op pad met die laatste!

Gereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan Bullit

Vooraf heb je natuurlijk al je vooroordelen over deze auto klaar. Groot, log, onhandelbaar in de bochten maar wel een beest van een motor in het vooronder. Hard rechtuit, kruipend door de bochten. Hoeveel van dit alles is nou precies waar?

Allereerst is het goed om te snappen waar de Ford Mustang Bullitt zijn oorsprong vindt. De donkergroene Ford Mustang werd gebruikt tijdens de legendarische achtervolging door Steve McQueen in de film Bullitt uit 1968. Al die tijd werd er echter niet heel veel met de naam gedaan, tot 2001. Van de toenmalige versie van de Mustang verscheen een sportievere variant. Verlaagd, sportievere veren en iets meer vermogen dan standaard maakten dit een auto voor de liefhebber én de verzamelaar.

Vorig jaar bestond Bullitt 50 jaar en dus werd er van de meest recente versie ook zo'n speciale uitvoering gemaakt. Onbeperkt leverbaar, maar wel volgens het bekende recept. Strakkere vering, meer vermogen uit de motor (480 in plaats van 460 pk) en een actieve uitlaat moesten mensen uit de reguliere GT trekken en in het groene monster zien te krijgen. Wegens de bpm eigenlijk werkelijk onmogelijk in Nederland (en dus rijdt er maar eentje rond; ons testexemplaar van Ford zelf). In België rijden er wel een paar rond, want daar heb je voor relatief weinig geld een heel spannende auto. Je kunt hem krijgen in groen of zwart, maar voor deze versie is maar één kleur goed. Dat is groen, en gelukkig snapte Ford Nederland dat ook. Mocht je overigens als spotter deze auto tegenkomen, weet dan waarop je moet letten. Voor een speciale uitvoering is het aantal badges bijzonder weinig. Enkel Bullitt op het achterlogo en dat is het. Dat je iets bijzonders rijdt zal veelal niet opvallen.

Gereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan Bullit

Als je onze vooroordelen nog hebt onthouden, snap je dat we sceptisch keken naar het zogeheten sportievere karakter van de Bullitt. Hoe kan een auto die jarenlang verfoeid is om zijn bochtgedrag nou juist sportief zijn geworden? Een hele opgave, maar wel eentje die echt nodig is wil Ford de Mustang goed blijven verkopen in de huidige markt. Hard rechtuit is niet meer genoeg voor de doorsnee consument waarbij zelfs stadsautootjes tegenwoordig een sportief randje moeten hebben. We reden de auto ten tijde van SuperCar Sunday op Assen. Dat betekent dat we ook het circuit ermee op mochten. Wat heeft de Mustang daar nou te zoeken?

Gereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan Bullit

Eigenlijk verrassend veel. De ingrediënten van de auto zijn veelbelovend als je de specificaties leest. 480 pk uit een atmosferische V8, een handbak en een speciale trackmode die niet alleen de uitlaat los laat, maar ook de elektronische beveiliging wat losser zet. Op de weg naar Assen toe viel ons al op dat je heerlijk met deze auto kan cruisen, maar nu wilde we zijn sportievere kant weleens zien. Hoe verhoudt hij zich tot andere sportieve wagens? Kan hij een Volkswagen Golf R het leven zuur maken?

Ja, dat kan hij zeker. Met de bijna 500 pk kun je vlot op de honderd kilometer per uur zitten, maar het zijn juist de snelheden daarna die zo makkelijk gaan. Op bergen koppel spurt je richting de volgende bocht. De verzetten zijn relatief lang, maar dat past bij het karakter van de Mustang. Dit is geen superhitsig klein torretje, dit is een grote zware sloep met een nog veel grotere motor in het vooronder. Verrassend is dat onderstuur en overstuur meevallen. Ja, de neus drukt wat door in lange doordraaiers en met snelle knikken op hoge snelheden moet je oppassen dat de achterkant niet een eigen leven leidt, maar het geheel laat zich goed aanvoelen en besturen. De remmen zijn stevig en verslapten ook niet, al mocht het stuurwerk in de trackmode wel iets gevoeliger. Bocht-uit kon het gas er overigens vroeg op, gevolgd door een subtiele stap van de achterbanden. Remmend een bocht in gleed je een beetje over de voorwielen, maar lang niet zo heftig als ons vooroordeel deed vermoeden. Niks overdadigs, wel lekker sportief. Onthou goed dat je op deze manier zelden tot nooit op de openbare weg rijdt, dus dan blijf je veel meer binnen de grenzen. Grote kans dat dus de mindere puntjes je niet eens opvallen! Als we dan toch twee puntjes mogen noemen die je wat vaker zult merken, dan leek de versnellingsbak moeite te hebben als we snel van twee naar drie wilden en mochten de stoelen wel iets sportiever voor het betere bochtenwerk.

Over het interieur kunnen we overigens relatief kort zijn, want dat is zoals je het verwacht. Grote zetels, veel relatief goedkope materialen in de cockpit en veel ouderwets aandoende knoppen maken het interieur van de Mustang typisch, maar niet ouderwets. Het past bij het karakter. Bij het rijden kreeg ik hierdoor vooral het gevoel dat het ging om twee zaken in de auto. Jij als bestuurder en de verbinding met de vijfliter grote V8 in het vooronder. De rest eromheen was bijzaak, deze ervaring draait erom dat je met drie pedalen en een schakelpook in de vorm van een biljartbal aan het werken bent met de grote V8. Ouderwets roffelen, maar nieuwerwets beuken op het circuit. Dat is een ervaring die eigenlijk geen andere auto me heeft kunnen bieden en stiekem hou ik er wel van.

Gereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan Bullit

De Ford Mustang is niet een auto waar iedereen van houdt. Zelfs binnen het team waren er mensen die het al snel gezien hadden met de auto, en mensen die het liefst niet op maandag de auto in gingen leveren. Ik hoor bij dat laatste groepje, want het deed wel zeer om deze beul af te geven. Als je houdt van brute kracht die juist eens niet perfectionistisch op de weg wordt gezet zoals bij een hedendaagse sportwagen, dan is dit je auto. Hij heeft zijn minpunten en één (de prijs) ligt buiten zijn macht. Denk je die weg, dan hou je een brute wagen en een uniek rijgedrag waarmee je in een gekke bui het circuit op kan zoeken over. Is dat je ding, dan is de Ford Mustang Bullitt jouw auto.

We snappen hierdoor goed dat je ze in Amerika veel ziet rijden. Daar past het karakter, het benzineverbruik en de bereikbaarheid (47.000 dollar, dat kost hier een goede middenklasser) van de auto perfect. Hier in Nederland kost hij bijna 120.000 euro, waarvan meer dan de helft bpm is. Een gek die het ervoor geeft, maar we hopen vurig dat er iemand is die het doet. Je zou er heel wat liefhebbers blij mee maken en jezelf het meest. Dit is een heerlijke metgezel, mits je hem snapt.

Gereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan BullitGereden: Ford Mustan Bullit

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws