Gereden: de Brabus Supercars

Gereden: de Brabus Supercars

Tuner Brabus bouwt al jaren auto’s in een buitencategorie. Deze pk-wedloop om fabrikant te blijven van de meest krachtige limousines resulteert in buitengewoon krachtige supercars die in Bottrop worden gebouwd. Wie de meest krachtige, duurste en snelste Brabus wil hebben heeft keuze uit de 850 en Rocket 900. Dit zijn twee S-Klasse’s met een vulkaan onder de motorkap. Wij gingen met beide limousines op pad om te ervaren hoe een echte Brabus Supercar rijdt.

De filosofie van de Brabus Supercar zit in het bereiken van het ultieme wat mogelijk is. Een Brabus Supercar is het ultieme dat te koop is in Bottrop, net zoals de S-Klasse bij Mercedes-Benz de meest luxe limousine is. De Brabus 850 waar wij uitvoerig mee op pad gingen is gebaseerd op de Mercedes-AMG S 63 AMG. Brabus begint, voordat de auto omgedoopt wordt tot de 850, aan een flinke klus. De V8 wordt volledig omgebouwd. Dat begint bij de volledige motor uit elkaar halen om uiteindelijk de cilinderinhoud te vergroten met 500 cc naar zes liter. Onder de kap is ook ruimte voor grotere turbo’s en een nieuwe krukas. Nieuw zuigers en een vernieuwd inlaattraject horen ook tot de wijzingen. Van de originele motor blijft na de volledige ombouw weinig over, waardoor er een flink prijskaartje aan de motorombouw hangt van bijna 100.000 euro. Het resultaat bij de 850 is 850 pk bij slechts 5.400 toeren per minuut en een koppel van 1.200 Nm dat bij 2.500 toeren al beschikbaar is. Pas wanneer je in de fabriek van Brabus ziet hoeveel werk in de motoren zit begrijp je ook hoe intensief het ontwikkelen van de Brabus Supercar is. Alle onderdelen zijn nieuw ontwikkeld, uitgebreid getest en gemaakt om jarenlang topprestaties te leveren. Brabus-klanten zijn autoliefhebbers die de Supercars dagelijks willen gebruiken. Ter vergelijking, de meeste supercars met zoveel vermogen als de Brabus Supercar worden normaal slechts een paar keer per jaar gebruikt.

Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars

Ondanks dat de S-Klasse voor zakenmensen is, merk je zodra de motor start dat dit niet zomaar een S-Klasse is. Het uitlaatsysteem is zo afgesteld dat in het interieur altijd het geluid van de krachtbron doorkomt. Van buiten klinkt de V8 woest en furieus, het is het geluid van een hels onweer zodra het gaspedaal maar even wordt beroerd. Met de 850 kun je zonder problemen rustig rijden, maar de onverstoorbare acceleratie en het mechanische gehamer geven je als bestuurder continu door dat de Brabus in staat is tot hele gekke dingen. Sprinten naar de 100 km/u doet de meer dan twee ton zware limousine in zo’n 3,5 seconden en de 200 km/u wordt in minder dan tien seconden bereikt. Daarnaast zijn de tussensprintjes nog indrukwekkender door het gigantische koppel dat bij ieder toerental beschikbaar is. Wanneer je op een landweg 80 km/u rijdt draait de V8 net 1.000 toeren. In de bochten merk je dat de elektronica zorgt voor een dynamischer karakter. De 850 Coupé of de 850 gebaseerd op de E-Klasse zijn meer rijdersauto’s. Het is de kracht van de Brabus 850 dat de motor de perfecte compromis biedt tussen supercarprestaties en bruikbaarheid zonder daarbij het nerveuze karakter heeft van een supercar. Brabus is de enige fabrikant die in staat is deze prestaties te leveren.

Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars

De Brabus 850 is een limousine met een dubbel karakter. Met altijd op de achtergrond de krachtige soundtrack achtcilinder is het een auto die de bestuurder enigszins uitdaagt om onbeschoft hard alles en iedereen zoek te rijden op de autobaan. Dit kan makkelijk, want met het koppel van 1125 Nm zijn er weinig supercars te vinden die een partij bieden aan de luxe limousine. Daarnaast is de topsnelheid met 350 km/u gelijk aan de bijvoorbeeld de McLaren P1. Dit soort cijfers geven pas het idee hoe krankzinnig de Brabus Supercar eigenlijk is. De meeste kopers rijden de 850 dan ook graag zelf in plaats van achterin te zitten. Door het comfort dat de Brabus biedt is het echter nooit een auto die vermoeiend is of de emotie geeft die Italiaanse sportauto’s bieden. Maar de Brabus is hier niet mee te vergelijken. Klanten van Brabus hebben een volle garage en willen enkel het beste van het beste hebben. Dat is dit model.

Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars

Als je denkt alles gehad te hebben is het de beurt aan de Brabus Rocket 900. De cijfers zijn op papier al overrompelend, het beest van dichtbij zien geeft je een nog beter besef wat voor monster in het vooronder zit. Het grote verschil zit in de motor, niet zozeer het vermogen. Waar de 850 gebaseerd is op de S 63 AMG met een V8 is de 900 gebaseerd op het V12-model, de S 65 AMG. De zes liter V12 is opgeboord tot 6,3 liter en opnieuw zijn zo’n beetje alle onderdelen bij Brabus opnieuw ontwikkeld om het blok heel te houden. Waar de 850 graag nog iets meer toeren maakt, gedraagt de Rocket 900 zich als een strak elastiek. Zodra de turbo’s erin klappen en het volledige koppel van 1.200 Nm los komt, is de S-Klasse een echte Rocket 900 die niet stopt. De neus trekt lijkt los te komen terwijl je in het stuur lichtjes merkt dat de elektronica hard werkt om de auto strak op de weg te houden. Het tempo waarmee de 900 Rocket versnelt voor limousine van twee ton is waanzinnig. Brabus geeft zelf op dat bij genoeg grip de 200 km/u in negen seconden haalbaar is. Wanneer je zelf het gaspedaal een keer goed hebt ingetrapt geloof je dat direct. De momenten van acceleratie en de schakelmomenten gaan zo onvoorstelbaar snel dat het haast surrealistisch wordt. Het is de focus, het geluid van de grof blazende turbo’s en de rammende twaalf cilinders in het vooronder. Veel beter wordt het niet. Het geluid doet omstanders ook angst inboezemen. Met deze Brabus valt mee te spotten. Waar de 850 meer mechanischer klinkt is de 900 Rocket woester en meer volwassen. De manier waarop Brabus de motoren in elkaar zet maakt het product, de Supercar, nog indrukwekkender. Dit zijn auto’s die dag-in-dag-uit presenteren. Het beste voorbeeld dat werd gegeven was de Russische markt. Hier zijn diverse van dit soort projecten te vinden. Russen gebruiken de auto in de winter onder extreme omstandigheden en rijden vervolgens in de zomer naar het zuiden van Frankrijk voor vakantie. De auto is gemaakt om kilometers te vreten en altijd paraat te staan wanneer er gevraagd wordt om vermogen.

De Brabus Supercars zijn een klasse apart. Brabus praat zelf ook over een buitencategorie waar geen concurrentie is te vinden. De 900 is het summum van wat op dit moment mogelijk is. Het lijkt vooral een kwestie van tijd voordat de grens verder wordt opgerekt en Brabus de magische 1.000 pk zal bereiken. Met de techniek die ze in huis hebben zal deze nieuwe generatie supercars een nog indrukwekkende maatstaaf worden. Voorlopig staan de 850 en Rocket 900 fier bovenaan als twee parels in de Duitse auto-industrie.

Fotografie door: Niels Keekstra

Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars Gereden: de Brabus Supercars

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    DonaldDuck  -  30-07-2015 om 04:07

    valt mee te spotten?? hoort NIET tussen denk ik

  2. Profile pic
    DonaldDuck  -  30-07-2015 om 04:07

    OT hele gave brute machines

  3. Profile pic
    xxxheidi  -  30-07-2015 om 09:44

    Altijd vreemd dat bij zulke "gereden" artikelen er nooit video's bijzitten. Dan vraag je jezelf toch af hoe echt dit is.

  4. Profile pic
    Dufornee  -  30-07-2015 om 21:07

    Zeker Heidi, die twijfels hebben we ook bij jouw foto. Waar is jouw video?

  5. Profile pic
    Tom Da Man  -  31-07-2015 om 03:31

    @Dufornee
    Dat is op xxx.com

    Nochtans heeft ze wel een punt: deze Brabus is esthetisch - gelukkig, want onderkoeld is Brabus op zijn best - nauwelijks aangepast. De meerwaarde zit in de prestaties en het geluidje. Net dat krijgen we niet te zien/horen. Wel proficiat aan Emil voor de fijne, goedgeschreven tekst. Hij neigt wel wat naar reclame, maar je zou voor minder met zo'n beest. De ...
    http://i.wheelsage.org/pictures/b/brabus/mercedes-benz/s_v12/brabus_s_v12_1.jpg
    ... stond al hoog op mijn if-I-were-a-rich-man-lijstje. De nieuwe S staat voor wat limo's betreft helemaal bovenaan, al jeukt het als ik een Ghost Alpine Trial zie...

  6. Profile pic
    Tims  -  31-07-2015 om 11:29

    Ik zou de volgende keer ook wel een keer een video willen zien

  7. Profile pic
    Daan van Oosten  -  15-08-2015 om 11:46

    Ze kosten wel een veelvoud van de auto waarop ze gebaseerd zijn, heb ik begrepen.

  8. Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws