Gereden: de alleskunner Aston Martin DBX

  • Ruud
  • 23-02-2021 16:21
  • 807
  • 2

Gereden: de alleskunner Aston Martin DBX

We moeten terug naar 2015 als we op dat moment kennis maken met de Aston Martin DBX Concept in Genève. Aston Martin laat hun toekomstplannen zien en de DBX Concept heeft stijlelementen van de One-77, Lagonda Taraf en de Vanquish. Drie jaar later is het zover en kondigt Aston Martin aan dat ze de DBX aan een intensief testprogramma gaan onderwerpen.

Aston Martin is wellicht aan de late kant maar kan nog makkelijk op de trein van luxe suv's springen. De eerste testlocatie was een rally parcours in Wales. Met een knipoog want de auto wordt in de Vallei van Glamorgan inmiddels geproduceerd in een compleet nieuwe fabriek. Weer een jaar later, voorjaar 2019, wordt de DBX meermaals gespot bij de Nürburgring. Dat is niet zo gek want Aston Martin heeft daar het AMR Performance Centre zitten. Het gehele jaar wordt daar de auto over het wereldberoemde circuit gegooid om de karakteristiek van de auto op orde te krijgen. Eind 2019 moest de ontwikkeling namelijk klaar zijn om vervolgens de auto te presenteren en uit te gaan leveren. Vergeet overigens niet dat Aston Martin al sinds 2015 digitale simulaties heeft gedaan om de DBX te ontwikkelen. Het intensieve testprogramma dat in 2018 werd gestart was het sein dat alle lichten op groen stonden en de auto op zijn eigen echte benen kon staan. Meteen werd overigens al duidelijk dat Aston Martin weer terug zou vallen op de V8 biturbo motor van Daimler. De V12 zullen we niet in deze SUV mee gaan maken. Mede ook omdat ook andere merken, behalve Rolls-Royce, geen grotere motoren aanbieden in hun modellen. In juni 2019 wordt de gloednieuwe fabriek die verantwoordelijk moet zijn voor de productie van de DBX geopend in St Athan, Wales. Daar worden nog een aantal pre-productie modellen in elkaar gezet voor de echte productie gaat beginnen want november 2019 wordt de DBX officieel onthuld.

Gereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBX

We zijn inmiddels in 2021 aangekomen en voor ons was het moment eindelijk daar. We mochten de DBX gaan testen en zo werd hij in januari bij ons voor de deur geleverd. Door het welbekende virus was er helaas geen mogelijkheid om naar de Nürburgring af te reizen en moesten we het met de landschappen in Nederland doen. Geen zorgen, ook Nederland heeft heerlijke terreinen te bieden waar we de mogelijkheden van de DBX kunnen benutten. De DBX hebben we op verschillende terreinen getest en is daarin geslaagd. Mede door de ophanging die in sommige gevallen 45 millimeter verhoogd kan worden of zelfs 50 millimeter verlaagd. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de elektronische dempers en de luchtophanging met drie verschillende standen. Op de snelweg is de DBX een uitermate comfortabele auto die je geen centje pijn zal geven. Na deze kilometers snelweg zijn we de Oirschotse Heide opgereden waar normaal de landmacht met hun voertuigen door het ruige terrein aan het beuken is. Daar was niemand te bekennen en konden wij de DBX eens flink aan de tand voelen. De DBX gaf geen krimp op het mulle zand of de modderige landwegen, zelfs diepe plassen was niet iets waar de DBX bang van werd. Een enkel moment leek het erop dat we vast kwamen te staan maar ook daar wist de DBX een antwoord op. De verschillende standen bieden de bestuurder de zekerheid die men wel vaker zou willen voelen bij een auto die terreincapaciteiten zou hebben.

Gereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBX
Gereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBX

Gereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBX

De motor in het vooronder is een bekende. De 4.0 liter V8 die ook in de DB11 en de Vantage zitten. Het is wel een nieuwe variant die 550 pk en 700 Nm aan koppel levert. Zorgvuldig aangepast aan de DBX. Uiteraard is de soundtrack zoals we die van Aston Martin kennen en aan te passen via het actieve uitlaatsysteem. Zorgen over dat je de V8 niet hoort kun je dan ook achterwege laten. Doffe klappen komen uit de dikke uitlaten die je zelfs in het interieur goed hoort. De V8 die gekoppeld is aan een negentraps automaat zorgt voor een acceleratie naar de 100 km/u in 4,5 seconden en een topsnelheid van 291 km/u. Die negen verzetten zijn nogal vaak een doorn in het oog als je handmatig met de flippers aan het schakelen bent. Het duurt namelijk even voor je de juiste versnelling met voldoende vermogen hebt gevonden als je terugschakelt. De motor draait namelijk rond de 1.800 toeren in de hoogste versnelling bij snelheden van 130-140 km/u. En laten we daarbij eerlijk zijn. 550 pk in een SUV is een klein beetje onderbemeten als je weet dat de concurrentie al dik 600 pk aanbiedt.

Het interieur is Aston Martin ook volledig in losgeslagen. Prachtige lederen stoelen bieden de inzittenden voldoende ruimte en comfort. Het is in het SUV segment één van de ruimste auto's die er is. Dankzij een panorama dak wordt dat effect nog eens versterkt! Grootste nadeel van deze SUV die notabene in 2019 is gelanceerd? Het ontbreken van een touchscreen voor het multimedia systeem. Dit gaat nog altijd voor een draaiknop op het middenconsole en is natuurlijk niet helemaal meer van deze tijd. Het systeem is natuurlijk gebaseerd op dat van Mercedes-Benz en als we heel eerlijk moeten zijn is dat één van de omslachtigste systemen die er in de autowereld bestaat.

Gereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBX

Gereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBX

Al met al is de Aston Martin DBX een alleskunner. Stadsverkeer, snelweg, terrein of zelfs circuit draait de auto zijn hand niet voor om. Mede ook door het vernuftige stabiliseringssysteem van de auto dat door middel van 48 volt elektromotoren beïnvloed wordt. Normaal gesproken hebben SUV's al snel de neiging om over te hellen in snelle bochten. In dit geval zorgt de DBX met die elektromotoren ervoor dat de bodyrol tot een minimum beperkt blijft. Het zorgt voor een prettige rijervaring in elke situatie. Aston Martin hoopt veel exemplaren van de DBX te gaan verkopen maar ook dit merk blijft niet veilig van de corona perikelen in de wereld. De Aston Martin DBX staat exclusief BTW en BPM voor 162.605 euro in de prijslijst. Inclusief belastingen en BPM zit je al gauw over de 250.000 euro in Nederland. Een hoop geld maar daar krijg je ook een hoop auto voor terug waarin je zonder moeite vier personen kan vervoeren als dat weer mag.

Gereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBXGereden: de alleskunner Aston Martin DBX

Fotografie door Christian Kalse / Supercarposters

Reacties op dit artikel



Gerelateerd nieuws