Gereden: BMW Z4 M40i

Gereden: BMW Z4 M40i

Iets anders dan jullie gewend zijn van ons maar desalniettemin een rechtvaardige rijtest van de gloednieuwe BMW Z4 M40i. Het heeft jaren geduurd voor BMW met de nieuwe Z4 kwam. Eindelijk is hij daar dan en in samenwerking met Toyota ontwikkelt. De nieuwe Supra en de Z4 delen namelijk hetzelfde platform. Wij gingen met de sterkste variant op pad, want zijn jullie iets anders gewend?

De BMW Z4 M40i was ons wapen tijdens de Autogespot - Aston Martin Tour. Een goede keuze naar later bleek die zijn mannetje tussen de Aston Martin's, Porsches en andere exoten stond en daarbij ook nog de nodige aandacht trok. De Z4 is namelijk nog niet zo oud dus men vroeg zich af of hij mee kon komen met de auto's die 500+ pk hadden en al wat ouder waren. Dat antwoord werd al snel duidelijk toen we de bochtige wegen opzochten. De Z4 M40i had geen enkele moeite door zijn heerlijke wegligging en vermogen om mee te komen.

Gereden: BMW Z4 M40iGereden: BMW Z4 M40i

De motor voorin heeft zes cilinders en beschikt over 340 pk en 500 Nm aan koppel. Op het eerste gezicht lijkt dat weinig te zijn maar al snel kom je er achter dat het op dit moment ruim voldoende is voor dit bommetje. Wat een plezier hebben we hiermee gehad! We mogen BMW op onze knieën gaan smeken om hier een echte Z4 M van te gaan maken want alle potentie is er!


Eerst een stukje historie. De eerste BMW Z4 stamt uit 2002. Die oogde net wat stoerder dan de Z3 maar dat stoere werd bij de nieuwe generatie die in 2009 werd geïntroduceerd er weer vakkundig afgeschaafd. Niks over te klagen want ook toen kon de Z4 sDrive35i kon ons toen al goed vermaken. Tien jaar later mogen we dus aan de nieuwe Z4 snuffelen. Een Z4 die op het eerste gezicht niet veel is gewijzigd. Her en der een wat drukkere lijn en een opgeblazen kont zoals we die ook bij de M850i kennen.

Gereden: BMW Z4 M40iGereden: BMW Z4 M40i

Als we verder kijken in de specificaties dan zien we dat de BMW z4 M40i zwaar is. 1.535 kilo om precies te zijn voor dit kleine autootje zonder dak. Hebben we dat gemerkt tijdens het rijden? Zelden. BMW heeft het namelijk voor elkaar gekregen om de Z4 direct en behoorlijk agressief te maken zonder daarbij voorbij te gaan aan een comfortabele auto. Daarvoor zorgt de actieve demping. Deze is namelijk op verschillende standen in te stellen zoals we dat kennen van andere BMW's. Comfort, Sport en Sport Plus waarbij de verschillende standen het comfortniveau laten raden. Strak en direct, dat zijn de woorden voor deze nieuwe BMW Z4 en we zijn dan ook erg benieuwd, mocht er een Z4 M komen, hoe deze zich gaat gedragen. Uiteraard is de Z4 M40i niet de hardcore sportauto die men wilt. Dan koop je wel een een MX-5 of iets dergelijks maar dat is niet wat kopers van deze auto willen. Die hebben nog een mooie 5-serie op de oprit staan voor het dagelijkse verkeer en in het weekend pakken ze de Z4 roadster die af en toe voor wat uitdaging kan zorgen.

Gereden: BMW Z4 M40iGereden: BMW Z4 M40i

Kies je voor de BMW Z4 M40i dan zul je in de comfort stand echt heerlijk kunnen rijden. De automaat tokkelt vrolijk door zijn versnellingen en houdt de toeren en de uitstoot laag. Wil je het wat ruiger hebben dan dient de sportstand ingeschakeld te worden en kun je er op los flipperen of de automaat zelf laten bepalen wanneer het juiste moment is om te schakelen. De automaat communiceert vlot met de motor die er vrolijk op los knettert. Gas los en de uitlaat laat zich horen door middel van de welbekende popcorn machine. Die motor is overigens altijd bij de les. Op de binnenwegen die Engeland rijk is, de snelweg of kleine compacte rotondes. De motor is er en zorgt ervoor dat je snel naar boven de 100 km/u gelanceerd wordt in combinatie met het heerlijke geluid van de zes cilinder.

Gereden: BMW Z4 M40iGereden: BMW Z4 M40i

De Z4 M40i is een hele leuke auto maar wellicht nog iets te soft als je op zoek bent naar de ultieme bergen verslinder. Daarvoor moeten we hopen dat BMW met de Z4 M aan komt. Dat gaat dan een auto worden die zijn weerga niet kent. De Z4 M40i is de perfecte basis voor 380 tot 400 pk en een nog strakker en communicatiever onderstel.


Gereden: BMW Z4 M40iGereden: BMW Z4 M40i

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws