Gereden: BMW M4 CS

Gereden: BMW M4 CS

De BMW M4 CS is voor als je de standaard M4 iets te slapjes vindt. We gingen op pad met deze pittigere M4 en moeten stellen dat de kleine details net dat beetje verschil maken! Wat is de M4 een heerlijke auto geworden op deze manier, er is alleen één ding waar ik me behoorlijk aan geïrriteerd heb.

Laten we daar dan ook maar meteen mee beginnen, dan is dat probleem ieder geval uit de wereld en ik neem aan dat BMW er ook wel iets aan kan doen. Of het is mijn eigen beperking, dat kan natuurlijk ook. Het interieur van de M4 CS heeft een upgrade gehad met het oog op gewichtsbesparing. Dat soort acties kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen. Zo zijn de deuren niet meer van leder met een gigantische deurgreep maar van natuurlijk materiaal met een carbon fiber afwerking en een touwtje om de deur tegen te houden als je hem open zwaait, en daar zit het probleem. Normaal gesproken stap je de auto uit door middel van het openen van de hendel en vervolgens de deurgeep te pakken. Verschillende keren was ik net op tijd om het touwtje te pakken voor de prachtige San Marino blauwe deur van de CS de auto van mijn buurman torpedeerde. Het touwtje was voor mij niet snel genoeg te pakken waardoor ik genoodzaakt was met twee handen uit te stappen. Niet ideaal als je nog wat spullen naast je wil mee pakken. Tot zover mijn negatieve ervaring met deze gewichtsbesparing.

Gereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CS

Tijd om het weer positiever te gaan bekijken en dat komt helemaal goed als je die lekkere zescilinder tot leven brengt. Een goede brul, een M-Performance uitlaat en de sportstand ingeschakeld, het is de beste manier om de CS te rijden. De M4 met Competition Pack was al een goede zet in de richting, maar met 10 pk meer ten opzichte van deze uitvoering komt de zescilinder nog net iets meer tot leven. Als je het vergelijkt met een normale M4 dan is de auto zoveel meer tot leven gekomen. De auto trekt net wat lekkerder door, laat zich daardoor merkbaar makkelijker rijden. Daar waar je in sommige gevallen nog een versnelling lager moest om wat meer pit te hebben lijkt dat hier helemaal niet aan de orde te zijn. Een goede ontwikkeling, en dat slechts door toevoeging van 30 extra pk's ten opzichte van een normale M4.

Gereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CS

De BMW M4 CS is er gekomen (naast dat het gewoon geld opbrengt) om het gat tussen de M4 Competition en de M4 GTS op te vullen. De BMW M4 CS sprint in 3,9 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u. Uiteraard is er altijd wat te doen aan die begrenzing. Niet alleen motorisch merk je dat je met een CS rijdt. De buitenkant is BMW ook zeker niet vergeten! De motorkap, het dak, de splitter, de achterspoiler, de diffuser en de aandrijfas zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Daardoor legt de M4 CS nog maar 1.580 kilo in de weegschaal. Dat is een merkbare 55 kilo lichter dan de normale M4. De beste optische upgrade vinden we overigens aan de achterkant. Dat zijn de prachtige OLED achterlampen. Te zien op de foto's, wat is dit gaaf om te zien in het donker en ook de opstartprocedure is om je vingers bij af te likken!

Gereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CS

Leuk allemaal natuurlijk die informatie, maar waar het echt om draait is de rijbeleving van de M4 CS. Wel, die was op het moment dat wij de auto mee hadden van een ander niveau. Het was buiten koud en nat en semi-slicks van Michelin zaten er onder de M4 CS gemonteerd. Het geeft het rijden van een auto met genoeg vermogen op de achterwielen weer een andere dimensie. We moeten een uitgebreid verslag over de wegligging van de auto dus schuldig blijven. Het maximale was niet uit de auto te halen en het was meer spelen met de kont dan dat we echt lekker strak door bochten konden sturen. Het potentieel was er echter wel en zijn dan ook benieuwd hoe de M4 zich zou houden op een kurkdroge baan met een lekker temperatuurtje. Voor jullie beeldvorming, het vermogen in combinatie met de semi-slicks zorgden voor enige wielspin tot in de vierde versnelling, af en toe best spannend als je toch nog een beetje vlot probeert te accelereren.

Her en der zal je wellicht een M4 CS te koop aangeboden zien worden. Verwacht echter niet dat je de standaard prijs van 147.309 euro er voor betaalt. Twintig exemplaren zouden er naar Nederland komen, maar uiteraard vinden er ook altijd een paar via de grijze import de weg naar hier. De CS wordt van 2017 tot en met 2019 geproduceerd, dus heel misschien is er nog ergens een productieplaats te bemachtigen en mag je de CS naar je eigen smaak samenstellen. Wij kunnen het absoluut aanbevelen ten opzichte van de mindere broertjes!

Gereden: BMW M4 CSGereden: BMW M4 CS


Fotografie door Ansho Bijlmakers

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    raydib  -  25-01-2018 om 17:26

    Maar dat touwtje verhaal heeft Porsche ook met de GT3RS :)

  2. Profile pic
    Tom Da Man  -  25-01-2018 om 17:46

    Dat touwtje is uiteraard een gimmick. De wagen heeft nog massa's zaken wél die veel meer wegen. Een dashboard en interieurbekleding bv. Allemaal niet nodig is je écht voor het betere werk gaat. (Kijk bv. naar een Ferrari F40 of liever nog naar een Ultima.)

    http://www.ultimasports.co.uk/Models/EvoConvertible

    Anyway: prachtige foto's; een degelijke tekst. Top!

  3. Profile pic
    grandmasterb  -  26-01-2018 om 01:20

    Het blijft toch een iets gemodificerde gezinsauto, voor dat geld zou ik liever een echte sportwagen kopen.

  4. Profile pic
    Maurice1  -  27-01-2018 om 10:23

    Lekker pakkende intro! Wat maken alle subtiele aanpassingen het toch een prachtige auto, zeker met deze kleur.

  5. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws