Gereden: Bentley Continental Supersports Coupé

Gereden: Bentley Continental Supersports Coupé

710 pk, 710 stuks. Bentley weet het feestmodel leuk te verkopen. Onlangs kropen we achter het stuur van de auto die bijna 2.500 kilo weegt, vierwielaandrijving heeft en er moddervet uitziet. We kunnen het beter een sumoworstelaar noemen ware het niet dat deze uit het Verenigd Koninkrijk komt.

Alles is groot aan deze auto. Het stuur, de schakelflippers, de pook voor de versnellingsbak en de hele auto zelf. Het enige dat niet groot is? De ruimte voor de benen als je op de achterbank zit. Daar kan je geen volwassen persoon in kwijt. Toch heeft de auto het vermogen waarmee je een heel bataljon kan vervoeren. Zoals we al schreven is de W12 door Bentley opgepept tot 710 pk. Een behoorlijke bak aan vermogen voor een auto, en zeker voor een Grand Tourer. Die 710 pk heb je echt wel nodig, de auto weegt 2.280 kilo, doet de sprint naar de 100 km/u nu in 3,5 seconden en de topsnelheid zou op 335 km/u moeten liggen. Dat hebben we echter niet getest, wel kunnen we vertellen dat de koek nog lang niet op is als de Supersports de 250 km/u aantikt, en dat is mede te danken aan het immense koppel van 1017 Nm! Bij het behalen van deze snelheid voel je dat de auto, mede door zijn gewicht, als een blok op de weg ligt.

Gereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports Coupé

Rechtdoor gaat alles prima en is het heel goed uit te houden in de cabine van de Supersports Coupé. Wat lastiger wordt dat als je de sportievere wegen gaat opzoeken. De stoelen zijn groot en bieden niet de steun die je zou verwachten voor een auto met een dergelijk vermogen. Het zijn echte zetels die gemaakt zijn om je vooral comfort te bieden op de langere stukken. Gelukkig is de Continental ook geen auto die je met plezier meeneemt om over een circuit te jagen. De remmen mogen dan van gigantisch formaat zijn (420 mm), het gewicht is alles bepalend in deze. Bijna 2.300 kilo is niet niks en om dat een bocht door te krijgen is een beste uitdaging. Je merkt dat het zware W12 blok op de voorwielen ligt en bij een toefje gas begint deze te werken waardoor je al snel naar de buitenkant van een bocht toegedrukt wordt. Iets wat je niet graag wil, zoals je kan begrijpen. Met 710 exemplaren die van de productieband zullen rollen zullen daar echter weinig mensen last van hebben. Die kunnen flaneren met hun Bentley en hebben het gegeven dat het de snelste Bentley is die ooit van de productieband is afgekomen.

Gereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports Coupé

Voor het rijgedrag in de bochten hoef je een Supersports Coupé dus niet te kopen. Tenminste, als je ook wel eens het circuit op wil. De Supersports Coupé is gemaakt omdat het kan. Bentley laat hiermee zien ook een stuk sportiviteit in huis te hebben. Het carbon pakket, wat op dit demo model was gemonteerd, bevestigt dat. Een subtiel spoilertje, de roosters in de motorkap, sideskirts, diffuser en de voorsplitter zijn in carbon uitgevoerd en benadrukken dat je hier niet met een standaard Continental te maken hebt. De nadruk op sportiviteit wordt pas echt duidelijk als je op pad bent met de Bentley en de auto op de sportmodus hebt staan. De uitlaat komt dan tot leven en brult, pruttelt en klapt alsof zijn leven er vanaf hangt. Het is misschien een tikkeltje aan de ordinaire kant, maar zeker de jongere generatie die een dergelijke auto kan veroorloven zal hiervan genieten. Zelfs in de goed geïsoleerde cabine van de Supersports Coupé kun je de uitlaat goed horen.

Gereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports Coupé

Aan dit alles zit echter ook een fors prijskaartje. Kijk niet vreemd op als een Supersports Coupé over de 400.000 euro kost als je hem op Nederlandse platen wilt hebben. Bentley biedt namelijk genoeg leuke opties aan om die prijs omhoog te drijven. 225.000 euro kost een basis Supertsports Coupé. Dit exemplaar kostte 304.000 euro, ruim 81.000 euro aan opties dus! De titanium uitlaat? 5.900 euro. Deze strakblauwe kleur? 4.500 euro. Dat zijn al twee opties die er voor zorgen dat men 10.000 euro meer mag overmaken aan Bentley. Kniesoor die er op let, je krijgt er immers een machtig apparaat voor terug waar slechts 709 anderen in rijden. Dat mag wel wat waard zijn, toch?

Gereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports CoupéGereden: Bentley Continental Supersports Coupé

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Tom Da Man  -  20-02-2018 om 17:40

    Ook deze prachtige uitvoering, een van de mooiste die er van de New-New Conti II gemaakt moeten zijn, kan niet verhullen dat het hier om een compromis gaat, dat men met het huidige model toch wat recht heeft weten te trekken. Maar geen kwaad woord over de reportage: foto's en tekst zijn prima! (Waarbij ik even abstractie maak van de opmerking over het formaat, want voor elke Bentleyboy is de wagen altijd al veel te klein geweest, zeker omdat ie ook nog hoog is, waardoor het extra opvalt...)

  2. Profile pic
    grandmasterb  -  20-02-2018 om 22:11

    Ze hadden die spoiler in de carrosseriekleur moeten spuiten, nu lijkt het net een Halfords spoiler.

    Vreemd dat je in een dergelijke grote auto niet eens achterpassagiers met benen kunt laten zitten.

  3. Profile pic
    Tom Da Man  -  21-02-2018 om 08:48

    Ik weet niet waar het idee van die grootte vandaan komt. De wagen is 4.81 m. De door mij begeerde vorige Conti, die ik 'New' noemde (vanaf 1991; het origineel is uit 1951) is 5.34 m, en zelfs dan is er niet veel ruimte achterin. (Zeker niet bij de pracht-SC, die wel een kortere wielbasis heeft). Bentleys die 'vanuit het noorden' zelfs maar in de buurt van de 5 m komen zouden verboden moeten worden. Men heeft steeds de mond vol over 'historisch correct'; ik ken geen enkele Bentley vanaf het moment waarop men de verhoudingen min of meer hedendaags kan noemen (vanaf de seventies) die zo klein is als de voor de reportage gereden wagen. Bentleys van rond WOII waren soms wél korter dan 5m, maar met de spreekwoordelijke conjunctuur moet je dat x1.5 doen.

  4. Profile pic
    grandmasterb  -  15-03-2018 om 23:25

    Ik heb vroeger een Alfa Romeo GTV sportauto uit 1996 gehad, slechts 4.285 lang, toch konden volwassen personen achterin zitten en had je nog een vrij behoorlijke bagageruimte, we zijn er mee naar Zuid-Frankrijk geweest met drie personen en bagage zonder problemen.
    Met zo'n veel langere Bentley kun je dus maar met 2 personen op stap, dat vind ik toch wel een tegenvaller, of hebben die Continental eigenaren geen kinderen?

  5. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws